۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۷۳۱۶ ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

در پی گسترش خشکسالی در اتحادیه اروپا، میزان تولید محصولات اساسی کشاورزی خصوصا گندم در این اتحادیه با کاهش مواجه شده است. مقامات اتحادیه اروپا قصد دارند برای جلوگیری از روند کاهش تولید، سیاست های حمایت از کشاورزان را بروزرسانی نمایند و در زمینه تغییرات آب و هوایی، کمک های مالی بیشتری برای آنها در نظر بگیرند.

به گزارش مسیر اقتصاد کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا با انتشار گزارشی از وضعیت تولید محصولات کشاورزی در کشوهای عضو اعلام کرد به دلیل شرایط خشکسالی تولید غلات در سال اخیر به ۲۸۴ میلیون تن رسید که نسبت به میانگین ۵ سال گذشته حدود  ۸ درصد کاهش پیدا کرده است.

به عنوان مثال میزان تولید گندم از پرمصرف ترین محصولات کشاورزی در سبد خانوار، به دلیل شرایط جوی نامناسب در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود ۹ درصد کاهش پیدا کرده است.

بر اساس پیش بینی کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا انتظار می رود روند کاهش تولید و افزایش تقاضا به نحوی باشد که در سال آینده تقاضا از عرضه در کشورهای عضو این اتحادیه پیشی بگیرد.

این در حالی است که شورای بین المللی غلات IGC، در خصوص میزان تولید غلات در جهان، با ارائه آماری مدعی شده است که میزان تولید کاهش پیدا کرده است.

افزایش قیمت محصولات به دلیل کاهش عرضه ناشی از خشکسالی

علاوه بر این وضعیت تولید محصولات کشاورزی دیگر نیز در این اتحادیه قابل توجه است؛ به نحوی که تولید ذرت در سال جاری با افزایش ۲ درصدی روبرو شده است، هر چند واردات دانه ذرت در اوایل سال جاری از برزیل و اوکراین منجر به منفی شدن تراز تجاری این محصول شد.

همچنین میزان تولید جو در این منطقه با افت ۴ درصدی به ۵۷ میلیون تن کاهش پیدا کرده است، گرچه وضعیت تولید در برخی از مناطق اروپا با افزایش تولید نیز مواجه بوده است.

با توجه به خشکسالی اخیر و کاهش تولید پیش بینی می شود قیمت غلات افزایش پیدا می کند. به عنوان مثال گندم تا ۵۰ یورو و جو به میزان ۶۰ یورو رشد قیمتی خواهند داشت، با اینحال میزان دقیق افزایش قیمت ها بستگی به ظرفیت صادراتی کشورهای همسایه خواهد داشت.

رشد واردات غلات مشکل دیگر اتحادیه اروپا در خشکسالی اخیر

بر اساس آمارهای اعلامی میزان واردات غلات در این اتحادیه در سال جاری با افزایش جدی مواجه شده است و میزان واردات سال جاری حدود ۳۳ درصد بالاتر از میانگین ۵ سال گذشته است.

از سویی دیگر وضعیت صادرات طی سال جاری مناسب نبوده و مواردی همچون کاهش تولید، افزایش قیمت ها و فعالیت خوب کشورهای رقیب اتحادیه اروپا در بازارهای جهانی، منجر به وخیم تر شدن وضعیت صادرات کشاورزان اروپایی شده است.

به صورت کلی میزان صادرات اتحادیه اروپا در سال اخیر حدود ۲۵ درصد کمتر از میانگین ۵ سال گذشته است و محصولاتی نظیر گندم با افت شدید در صادرات مواجه شده اند.

در این میان وضعیت مناسب تولید در سایر کشورها در بروز این اتفاق نقش ویژه تری نیز داشته است، به نحوی که وضعیت مناسب تولید غلات در روسیه و حضور فعال این کشور با قیمت های مناسب در بازارهای جهانی منجر به دستیابی این کشور به بازارهای این اتحادیه شده است.

افزایش کمک های مالی اتحادیه اروپا به کشاورزان متضرر از خشکسالی

مسئولین این اتحادیه به منظور بهبود وضعیت کشاورزان و تامین امنیت غذایی از چند دهه پیش اقدام به تعریف سیاست حمایت از کشاورزی موسوم به cap کرده اند و با استفاده از این سیاست ها کمک های بسیاری به کشاورزان می کنند.

اما یکی از چالش های فعلی این سیاست تطبیق نداشتن میزان حمایت های اتحادیه اروپا با شرایط تغییرات آب و هوایی ناشی از خشکسالی و سرمازدگی است. به همین دلیل این سیاست در شرایط جدید با اصلاحاتی همراه شده است؛ به گونه ای که در این سیاست ها قرار است نقش آسیب های ناشی از خشکسالی ها و یا سرمازدگی محصولات، بیش از پیش لحاظ شود.

به عنوان مثال کشاورزان خواستار پرداخت یارانه به منظور برداشت اولیه محصولاتشان هستند؛ در حال حاضر این پرداخت ها برای تثبیت درآمد آنان موثر نیست و لازم است تغییر قیمت این محصولات در شرایط خشکسالی در نظر گرفته شود.

از آنجایی که تغییرات در این سیاست ها امری زمان بر است، کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا به دولت های ملی اجازه داده است تا به منظور جبران خسارت کشاورزان، شرایط را برای تولید محصولاتشان در سال های آینده فراهم کنند.

چنانچه دولت کشورهای دانمارک، استونی، فنلاند، لتونی، لیتوانی و سوئد به منظور جبران خسارت های کشاورزان دست به کار شده و درصدد حل بحران فعلی بودند.

منبع:

کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا yon.ir/YKUqd

یورو آبزرور yon.ir/JYYnp

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.