۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۷۲۸۵ ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی آینده دسترسی ایران به سیستم سوئیفت و رویکرد این سیستم در قبال تحریم های آمریکا را بررسی کرده است. در این گزارش آمده است: در صورتی که آمریکا دسترسی ایران به سوئیفت را قطع کند، اطلاعات کمتری در رابطه با پول های ورودی و خروجی به ایران به دست می آورد؛ چرا که در حال حاضر سوئیفت ابزار آمریکا برای رصد تبادلات مالی ایران است.

به گزارش مسیر اقتصاد سیاست خارجی آمریکا به مانع مهمی در قلب نظام مالی بین المللی تبدیل شده است. دولت ترامپ در سال جاری از توافق هسته ای خارج شده است و اعمال دوباره تحریم ها علیه ایران را در دستور کار خود قرار داده است.

این تحریم ها شرکت ها و بانک های غربی را با یک انتخاب قاطع از ایران بیرون می راند. این انتخاب از ترس از قطع دسترسی به بازار و سیستم مالی آمریکا ناشی می شود.

نقش مهم سوئیفت در اعمال تحریم ها علیه ایران

جای تعجب نیست که شرکت ها و بانک ها روابط خود با ایران را قطع کرده اند. اما یک پیوند مهم مالی با ایران همچنان باقی مانده است و آن سرویس پیام رسانی مالی یا سیستم سوئیفت است که نقش مهمی در انتقال پول در سرتاسر سیستم بانکی بین المللی ایفاء می کند.

از آنجایی که دور دوم تحریم های آمریکا علیه ایران، پیام رسانی مالی را هدف قرار داده است، لذا سوئیفت هم اکنون خود را تحت تأثیر آمریکا جهت قطع دسترسی ایران به این پیام رسان می بیند. اما تاکنون این کار انجام نشده است و زمان در حال اتمام است و تا ۴ نوامبر این قطع دسترسی باید صورت پذیرد.

اکنون دولت ترامپ باید برخی گزینه های سختگیرانه را در نظر بگیرد تا در صورت تخلف سوئیفت یا بانک ها، این مجازات ها را علیه آن ها اعمال کند. اما باید در نظر داشت که سوئیفت از شهرت جهانی برخوردار است و توسط ۲۰۰ کشور استفاده می شود.

اما اگر سوئیفت بتواند ارتباط فعلی خود با ایران را حفظ کند این کشور می تواند از سیستم برای انتقال پول در داخل و خارج از کشور بهره ببرد و به تلاش های اتحادیه اروپا برای حفظ برجام نیز کمک کند. اما در این رابطه یکسری مسائلی درباره سوئیفت وجود دارد.

اختلاف درون دولت آمریکا بر سر مسئله قطع دسترسی ایران به سوئیفت

جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ خواهان قطع دسترسی ایران به سوئیفت شده است. اما وزارت خزانه داری که درواقع بر اعمال تحریم ها نظارت می کند و از لحاظ قانونی اختیارات لازم را در اختیار دارد، قطع دسترسی ایران به سوئیفت را نپذیرفته است و اعلام کرده است که قصد دارد معاملات افراد تحریمی ایرانی را ممنوع کند.

از آنجایی که شرکت های بزرگ نفتی اروپایی روابط خود با ایران را قطع کرده و اعلام کرده اند که نمی خواهند به روابط تجاری خود و آمریکا صدمه بزنند، انتظار می رود سوئیفت نیز این رویکرد را در پیش بگیرد. البته ممکن است سوئیفت تصمیم به ادامه همکاری با ایران بگیرد. اما باید توجه داشت که سوئیفت در سال ۲۰۱۲ دسترسی ایران را قطع کرد.

البته در آن زمان رهبران اروپایی و آمریکا هر دو بر سر قطع دسترسی ایران به سوئیفت متفق بودند و لذا سوئیفت که یک نهاد اروپایی است مجبور به پیروی بود. اما اکنون اتحادیه اروپا در تلاش است تا ارتباطات تجاری و مالی خود با ایران را حفظ کند.

آمریکا از طریق سوئیفت مبادلات مالی ایران را رصد می‌کند

اگر دولت ترامپ بخواهد علیه سوئیفت اقداماتی را انجام دهد باید این اقدامات را با دقت اعمال کند. اعمال تحریم علیه سوئیفت به احتمال زیاد ممکن است برای قطع دسترسی ایران کافی باشد. اما این اقدام می تواند سیستم مالی بین المللی را دچار مشکل کند.

برخی نهادهای دولتی آمریکا مانند وزارت خزانه داری به طور معمول از سیاست هایی که می تواند معماری مالی جهانی را تحت تأثیر قرار دهد، جلوگیری می کنند؛ چراکه در نظم فعلی حاکم بر معاملات مالی جهان، بیشتری سود را دولت آمریکا از طریق سلطه دلار و اشراف بر اطلاعات نقل و انتقال پول در جهان می برد.

وزارت خزانه داری همچنین می تواند از سوئیفت تحت «برنامه ردیابی تأمین مالی تروریسم (TFTP)» اطلاعات لازم را به دست آورد. در حال حاضر آمریکا از طریق سوئیفت مبادلات مالی ایران را رصد میکند، درحالیکه اگر سوئیفت پردازش جریان های انتقال پول ایران را متوقف کند، ممکن است آمریکا اطلاعات کمتری در رابطه با پول های ورودی و خروجی به ایران به دست آورد.

منبع: نیویورک تایمز yon.ir/40bpo

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.