۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۶۶۰۳ ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰ دسته: مالیات
۰

توتونچی مدیرکل پژوهش های سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه مالیات بر عایدی سرمایه در کشور‌های پیشرفته دنیا بیش از ۱۰۰ سال با موفقیت در کنترل بازار مسکن استفاده شده است، گفت: یک بار برای همیشه در نظام اقتصادی کشور باید سیاست‌گذاری مالیاتی را برای تخصیص بهینه منابع به سمت بخش‌های مولد انجام دهیم.

به گزارش مسیر اقتصاد در برنامه ۱۴ مهر ۹۷ گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، سعید توتونچی مدیر کل پژوهش سازمان امور مالیاتی کشور در ارتباط تلفنی گفت: نظام مالیاتی حتماً از هرگونه تحول مثبت در استفاده از ظرفیت و پتانسیل سیاست‌های مالیاتی برای کنترل بازارها و فعالیت‌های اقتصادی و تخصیص بهینه منابع و امکانات کشور به سمت منابع مولد و کارآمد استقبال می‌کند.

سوداگران با تقاضا‌های کاذب مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند

سعید توتونچی با بیان اینکه با توجه به شرایط اقتصادی کشور، اصلاحات ضروری و اساسی در نظام مالیاتی لازم است، ادامه داد: استقرار مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) برای انواع دارایی‌ها از جمله این اصلاحات مورد نیاز است.

وی گفت: هر تصمیم گیری و سیاست‌گذاری مالیاتی در کوتاه مدت و در زمان استقرار اثرات صنفی دارد؛ اما باید به این نکته توجه کرد که در بلند مدت و میان مدت ما چه کسانی را مشمول این مالیات می‌کنیم؛ اشخاصی که تقاضا کننده اصلی (تقاضای مصرفی) برای خرید مسکن نیستند و تقاضای موردی (سوداگری) برای خرید و فروش در یک بازه زمانی مشخص برای انتفاع از فرصت دارند.

حمایت قاطع سازمان امور مالیاتی از طرح مالیات بر عایدی سرمایه

مدیر کل پژوهش سازمان امور مالیاتی کشور اضافه کرد: یک بار برای همیشه در نظام اقتصادی کشور، باید سیاست‌گذاری مالیاتی برای تخصیص بهینه منابع به سمت بخش‌های مولد انجام گیرد و مالیات بر عایدی سرمایه نه فقط در حوزه مسکن بلکه در تمام بازار‌های غیرمولد در تمام دنیا تجربه موفقی بوده است.

وی افزود: این نوع مالیات در صد سال اخیر در کشورهای مدرن در حال اجراست و یکی از سیاست‌های کنترل سوداگری و تخصیص منابع به سمت تولید محسوب می‌شود.

بهبود بازار مسکن کشور‌های پیشرفته با حذف معاملات سوداگرانه

توتونچی گفت: در کشورهای پیشرفته که به لحاظ اقلیمی به صورت جزیره‌ای هستند و به لحاظ مساحت توان ساخت بیش از اندازه مسکن را ندارند؛ مشکلات مسکن وجود ندارد زیرا با اجرای سیاست‌های مالیاتی دقیق و حساب شده مانند مالیات بر عایدی سرمایه، معاملات سوداگری مسکن را حذف کرده اند.

انتهای پیام/ مالیات بر عایدی سرمایه



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.