۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۶۵۸۶ ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۷ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

وزارت اقتصاد روسیه در قالب یک طرح در نظر دارد تا سال ۲۰۲۴ وابستگی خود به دلار را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. در این طرح راهکارهایی همچون استفاده از مشوق های مالیاتی برای حذف دلار از اقتصاد و استفاده از روبل در تجارت خارجی در نظر گرفته شده است. کارشناسان معتقدند هرچند این فرآیند ممکن است طولانی و سخت باشد، اما امری اجتناب ناپذیر برای روسیه و همچنین دیگر کشورهای جهان محسوب می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد وزارت اقتصاد روسیه از برنامه خود برای کاهش حداکثری وابستگی این کشور به دلار خبر داده است. بنابر طرحی که طی هفته جاری منتشر شده است، روسیه در نظر دارد وابستگی اقتصاد خود به دلار را تا سال ۲۰۲۴ به حداقل برساند.

طرح وزارت اقتصاد روسیه برای حذف دلار تا سال ۲۰۲۴

هرچند این روند طولانی و پیچیده است اما اصلی ترین بخش آن ارائه مشوق های مالیاتی به خصوص در زمینه مالیات بر ارزش افزوده و دیگر محرک ها به صادرکنندگان روسیه ای است تا از روبل به جای دلار استفاده کنند. اما راه های دیگری نیز برای تقویت نقش روبل و کاهش استفاده از دلار در اقتصاد روسیه در نظر گرفته شده است.

به گفته آندری پرکالسکی، کارشناس مؤسسه فینلست لازم است روسیه به صورت تدریجی به سمت سیستم پرداخت بین المللی که بر مبنای روبل روسیه در مبادلات اقلام پرمصرف در بازار جهانی نظیر نفت و گاز استفاده می شود، حرکت کند.

پرکالسکی گفته است که روسیه همچنین باید با چین و اتحادیه اروپا در ایجاد یک کانال پرداختی که آمریکا نتواند بر آن نظارت کند، متحد شود.

به عقیده وی یک شبکه پیام رسان بین بانکی جایگزین سوئیفت که بتواند تحریم های آمریکا علیه ایران را دور بزند نخستین قدم در این مسیر خواهد بود.

لزوم همکاری روسیه با دیگر کشورها برای حذف دلار

پتر پوشکارف، کارشناس مؤسسه تله ترید گفته است روسیه می‌تواند با حدود ۵۰۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی خارجی خود باوجود تحریم های آمریکا ثبات روبل را تأمین کند و از طرفی بالا رفتن قیمت نفت می تواند به روسیه در این زمینه کمک نماید.

به گفته پوشکارف روسیه نه تنها باید به سمت استفاده از روبل حرکت کند، بلکه باید از یوآن چین، دونگ ویتنام، روپیه هند و حتی از یورو نیز استفاده کند.

وی معتقد است: نباید از یورو ترسید، دلار بیش از حد در برابر یورو تقویت شده است و پیش بینی صندوق بین المللی پول حاکی از آن است که دلار ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش تدریجی ارزش در برابر یورو را تجربه خواهد کرد.

وی ادامه داد: سیاست های آمریکا تنها در روسیه منفور نیستند، بلکه مقامات اتحادیه اروپا نیز به طور آشکار اعلام کرده اند که به دنبال ایجاد کانال ارتباطی مالی  برای تعامل با ایران هستند تا از این طریق تعاملات مالی با ایران قابلیت رصد برای آمریکا را نداشته باشند.

مشکلات متعدد یورو برای جایگزینی به جای دلار

الیدیار ماراتف، مدیر دفتر کستل فمیلی در سنگاپور معتقد است استفاده از ارز یورو مشکلاتی دارد، چراکه در ماه سپتامبر بانک مرکزی اتحادیه اروپا نرخ سود سپرده بانکی را معادل رقم منفی ۴ دهم درصد نگه داشت که این بدین معناست هر کسی بخواهد دارایی خود را در بانک های اروپایی نگه دارد باید هزینه آن را بپردازد. بنابراین صادرکنندگان روس برای متقاعد کردن خریداران خود در استفاده از یورو باید به آنها تخفیف دهند.

نوسانات نرخ روبل یکی دیگر از مشکلات در زمینه فاصله گرفتن اقتصاد روسیه از دلار محسوب می‌شود. ارزش روبل روسیه در واقع به طور کامل در بازار ارز بین المللی شناور است و طی ۱۲ ماه گذشته بین ۵۶ روبل در برابر دلار به ۷۱ روبل در برابر دلار در نوسان بوده است.

تجربیات موفق سایر کشورها در استفاده از ارزهای ملی

طبق گفته ولادیمر روژانکوفسکی، کارشناس مرکز مالی بین المللی در حالی که جایگاه روبل به عنوان ارز مبادله ای رو به افزایش است بانک مرکزی روسیه باید از نوسان ارزش آن جلوگیری کند، چراکه این مسئله به ضرر روبل در مبادلات بین المللی تمام می‌شود و این بانک باید از تجربه موفق کشورهایی نظیر چین و یا حتی بلاروس استفاده کند.

ایوان کاپوسکیانسکی، کارشناس ارشد مؤسسه فارکس اپتیمو نیز گفته است ‌برای حل این مشکل روسیه باید یک بازار مالی برای خود ایجاد کند و مخاطرات استفاده از ارز خود را با استفاده از گزینه های مختلف به حداقل برساند و یک سیستم تسویه ای برای استفاده از ارزهای ملی ایجاد کند.

اکثر کارشناسانی که در این باره اظهار نظر کرده اند، معتقدند حذف دلار از اقتصاد روسیه روندی طولانی و سخت خواهد بود. اما این اقدامی است که نه تنها برای روسیه بلکه برای اقتصاد جهانی اجتناب ناپذیر است.

منبع: راشاتودی yon.ir/I2W0V

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.