۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۶۵۶۷ ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۹ دسته: انرژی
۰

آمارهای وزارت نیرو نشان می‌­دهد که اگر مشترکین پرمصرف در فصل تابستان به اندازه سایر مشترکین برق مصرف می‌کردند، نه تنها بحران برق در کشور رخ نمی­‌داد بلکه صادرات برق به کشورهای همسایه نیز قطع نمی‌­شد. به همین دلیل ضروری است تا قیمت برق این مشترکین اصلاح و از بحران برق در سال آینده جلوگیری شود.

به گزارش مسیر اقتصاد بحران برق در سال جاری، همه بخش ­های کشور و به خصوص بخش های تولیدی را تحت تاثیر قرار داد و به همین دلیل وزارت نیرو برنامه ­های متنوعی را برای جلوگیری از تکرار این بحران در سال آتی در نظر گرفته است.

بر همین اساس وزیر نیرو اخیرا اعلام کرد که علاوه بر ساخت نیروگاه، جایگزینی لامپ ­های قدیمی و وسائل سرمایشی فرسوده با تجهیزات کم­مصرف، مدیریت مصرف نیز با تمرکز بر مشترکین پرمصرف از مهم­ترین برنامه­ های این وزراتخانه برای جلوگیری از بحران خاموشی در سال آتی است.

آمارها نشان می­‌دهد که بخش خانگی با ۵۰.۸ درصد بیشترین سهم را در بین بخش ­های مختلف مصرف برق به خود اختصاص داده و حتی مصرف برق بخش صنعت با ۱۸.۵ درصد اختلاف زیادی با بخش خانگی دارد.

نمودار زیر میزان مصرف برق بخش ­های مختلف در زمان اوج را به تفکیک نشان می­‌دهد:

به همین دلیل بایستی مدیریت مصرف با اولویت بخش خانگی صورت بگیرد. اما سوال اساسی این است که آیا مصرف همه مشترکین خانگی بیش از اندازه است یا اینکه تنها چند درصد مردم با مصارف بی ­رویه بحران­ ساز می‌­شوند؟

مشترکین پرمصرف دلیل اصلی بحران برق

بررسی وضعیت مصرف بخش مشترکین در بخش خانگی حاکی از آن است که مصرف برق ۸۰ درصد از مردم در حد الگو بوده اما ۲۰ درصد از مشترکین خانگی چندین برابر دیگران برق مصرف کرده و مصارف بی­ رویه بحران ساز می­ شوند.

با توجه به اطلاعات توزیع قبض مشترکین، ۲۰ درصد از مشترکین مناطق عادی حدود ۴۲ درصد از برق خانگی این مناطق را به خود اختصاص داده­اند.

توزیع ناهمگن مصرف برق در استان­ های جنوبی کشور وضعیت وخیم ­تری دارد به طوری که ۲۰ درصد از مشترکین این استان­ ها بیش از ۵۰ درصد از برق بخش خانگی این استان ها را مصرف می ­کنند.

بنابراین اگر مصرف مشترکین پرمصرف برق در فصل تابستان نیز مانند سایر مردم می ­بود، آنگاه بیش از ۸۰۰۰ مگاوات از توان مصرفی کل کشور کاسته شده و نه تنها خاموشی برق در کشور اتفاق نمی ­افتاد، بلکه صادرات برق نیز به کشورهای همسایه نیز قطع نمی ­شد.

خسارت ۱۶ هزار میلیارد تومانی ۲۰ درصد از مشترکین برق به کشور

با توجه به هزینه نیم میلیون دلاری برای احداث نیروگاه گازی در کشور؛ می­توان گفت که حتی با در نظر گرفتن قیمت دلار به میزان ۴۲۰۰ تومان، این مقدار ظرفیت نیروگاهی به بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان سرمایه جهت بهره­ برداری نیاز دارد.

در نتیجه لازم است تا مشترکین پرمصرف یا مصارف بی ­رویه خود را کاهش داده یا اینکه قیمت برق خود را به صورت واقعی پرداخت کنند.

قیمت برق برای مشترکین پرمصرف باید واقعی شود

واقعی نمودن قیمت برق مشترکین پرمصرف از راهکارهای تجربه­ شده در دنیا برای مقابله با بحران برق است. به عنوان نمونه با واقعی­ سازی قیمت برق برای ۵ درصد از مشترکین پرمصرف در سال ۲۰۰۲ در کشور مکزیک، این مشترکین شروع به اصلاح رفتار خود نموده و تعداد آنها از ۵ درصد به ۲ درصد کاهش یافت.

لازم به ذکر است که در حال حاضر نیز افزایش قیمت برق مشترکین پرمصرف در انتطار مجور هیات دولت و شورای اقتصاد است. اما با توجه به نفوذ مشترکین پرمصرف بایستی دید که آیا هیات دولت با واقعی ­سازی قیمت برق مشترکین پرمصرف، اقدامات گذشته خود را جبران می­‌کند یا اینکه با دادن رانت یارانه برق به افراد پرمصرف همچنان کشور و به خصوص بخش تولیدی را فدای چند درصد از مردم خواهد کرد؟

انتهای پیام/ تعرفه گذاری انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.