۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۶۵۲۷ ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸ دسته: مسکن
۰

طرح مالیات بر عایدی سرمایه که با تصویب آن، سوداگران بازار مسکن مورد هدف قرار می گیرند، فردا در دستور بررسی کمیسیون اقتصادی مجلس است. مهمترین نقطه هدف طرح مذکور، سوداگران و دلالان بازار مسکن می باشند؛ یعنی کسانی که قصد استفاده مصرفی از مسکن را نداشته و تنها به دنبال کسب سود از خرید و فروش مکرّر آن هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد بلاخره پس از کش و قوس های فراوان، طرح الحاق ماده مقابله با سوداگری و کاهش التهابات بازار مسکن به قانون مالیات‌های مستقیم که تحت عنوان مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) شناخته می شود، فردا دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس به عنوان کمیسیون اصلی بررسی کننده این طرح قرار خواهد گرفت.

این درحالیست که طرح ها و برنامه های مختلفی در دستور کار کمیسیون قرار داشته است، اما به دلیل اهمیت موضوع مالیات بر عایدی سرمایه در شرایط فعلی جهت کاهش قیمت مسکن و کنترل سوداگری در این حوزه، کمیسیون اقتصادی بنا دارد آن را زودتر از موعد بررسی نماید.

پایان سوداگری در مسکن منتظر تصمیم کمیسیون اقتصادی مجلس

مهمترین نقطه هدف طرح مذکور که توسط اعضای کمیسیون اقتصادی طراحی شده و به امضای ۱۱۷ نماینده مجلس نیز رسیده است، سوداگران و دلالان بازار مسکن می باشند؛ یعنی کسانی که قصد استفاده مصرفی از مسکن را نداشته و تنها به دنبال کسب سود از خرید و فروش مکرر آن هستند.

با تصویب این طرح مجلس، طی چهار سال از مابه التفاوت قیمت خرید و فروش مسکن، ۲۰ درصد مالیات اخذ می شود؛ اما این مالیات بر خانه اصلی افراد اعمال نشده و هر فرد می تواند یک خانه معاف از مالیات بر عایدی سرمایه داشته باشد.

به این ترتیب، تنها افرادی که از حضور در بازار مسکن قصد کسب سودهای کلان و بادآورده به قیمت افزایش قیمت مسکن و متضرر شدن عموم مردم دارند، باید این مالیات را بپردازند.

موافقت با طرح مالیات بر عایدی سرمایه در کمیسیون عمران مجلس

گفتنی است این طرح روز یکشنبه هفته گذشته در دستور کار کمیسیون عمران قرار گرفت و عمده دستگاه‌ها و کارشناسان به جز وزارت راه و شهرسازی، با کلیات آن موافقت کردند.

کمیسیون عمران یکی از کمیسیون های فرعی بررسی کننده طرح CGT بوده و رای گیری نهایی در خصوص این طرح در این کمیسیون مجلس، به هفته جاری موکول شده است.

انتهای پیام/ مالیات بر عایدی سرمایه



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.