۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۵۸۱۸ ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۷ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

یکی از مقامات وزارت خزانه داری آمریکا گفته است که این کشور از روند فزاینده انعقاد پیمان های پولی میان چین و کشورهای آفریقایی نگران است؛ چراکه این پیمان ها نقش نظارتی بانک های واسطه ای آمریکایی در مبادلات را کمتر می کند و گسترش آن ها به نوعی به تضعیف دلار، به عنوان مهم ترین ابزار قدرت آمریکا منجر می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از مقامات ارشد تحریم های آمریکا گفته است که این کشور نگران است که افزایش استفاده از پیمان های پولی میان چین و کشورهای آفریقایی میزان شفافیت معاملات را کاهش دهد و شناسایی اقدامات پولشویی را سخت‌تر کند.

نگرانی آمریکا از گسترش حذف دلار در تبادلات چین و کشورهای آفریقایی

مارشال بیلینگزلی، دستیار بخش تأمین مالی تروریسم وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته است در حالی که علاقه بیشتری به استفاده از یوآن وجود دارد، اما اکثر کشورها آفریقایی هنوز بر این عقیده اند که برای تسویه تجارت در نهایت باید از دلار آمریکا استفاده کرد.

بیلینگزلی به پیمان پولی دوجانبه ۲.۵ میلیارد دلاری میان چین و نیجریه اشاره کرده است که میان دو کشور به منظور تسهیل تجارت و استفاده از یوآن چین به عنوان ذخیره ارزی در منطقه آفریقا منعقد شده است.

نیجریه سومین کشوری است که از میان کشورهای آفریقایی به انعقاد پیمان پولی دوجانبه با کشور چین اقدام نموده است.

بیلینگزلی با اشاره به روند رو به افزایش انعقاد پیمان های پولی دوجانبه میان چین و کشورهای آفریقایی گفته است که این روند نگران کننده است.

بانک های واسطه ای ابزار مهم آمریکا در رصد تبادلات مالی

این مقام وزارت خزانه داری آمریکا گفته است که هنوز هم در میان بسیاری از کشورهای آفریقایی تمایل به استفاده از بانک های واسط آمریکایی وجود دارد و در پایان روز لازم است که در نهایت تسویه ها به وسیله دلار انجام شود.

بیلینگزلی گفته است که حفظ این روابط از طریق بانک های واسطه ای بهترین خط دفاعی ماست که علاوه بر ایجاد شفافیت، ما را نسبت به رعایت استانداردهای پولشویی نیز مطمئن می کند.

گفتنی است که وزارت خزانه داری آمریکا جهت رصد مبادلات مالی میان کشورها از بانک های واسطه ای که این مبادلات را انجام می دهند استفاده می کند و مبادلاتی که تحت نظارت آمریکا نباشد جزء مصادیق پولشویی قلمداد می شود.

دلار ابزار قدرتمند دولت آمریکا

سیستم های پرداخت و انتقال وجه بین المللی کنونی به واسطه اینکه مبتنی بر دلار هستند، تحت اختیار و نظارت فدرال رزرو و قوانین آمریکا قرار دارند.

تمرکز این اختیارات موقعیتی را برای آمریکا به وجود آورده است که می تواند از طریق آن بر تمامی مبادلات میان کشورها نظارت کند و در مواقع لزوم نیز محدودیت هایی از قبیل تحریم بر سر راه کشورها ایجاد کند.

وجود بانک های واسطه میان انتقال وجه کشورها امکان نظارت و اعمال تحریم را فراهم کرده است. چراکه این بانک ها جهت باقی ماندن در نظام دلاری و جلوگیری از جریمه شدن باید به دستورات تحریمی آمریکا عمل نمایند و برای کشورهای تحت تحریم، معامله و انتقال وجهی انجام ندهند.

حذف نقش بانک های واسطه ای با استفاده از ارزهای ملی

یکی از راهکارهای کاهش هزینه و ریسک نقل و انتقال وجه، استفاده از ارزهای ملی و انعقاد پیمان‌ پولی دوجانبه میان کشورها است.

در پیمان پولی دوجانبه الزام تبدیل ارزها به دلار و وجود بانک های واسطه ای متعدد جهت انتقال حذف می شود که این خود تا حد زیادی هزینه های تبدیل ارزها به دلار و کار با بانک های واسطه ای را کاهش می دهد؛ از طرفی ریسک نظارت و تحریم را نیز از بین می برد.

در حال حاضر بسیاری از کشورها جهت رهایی از هزینه و ریسک ناشی از تبدیلات دلاری و  حذف نقش بانک ها و مراحل واسط اضافی، اقدام به استفاده مستقیم از ارزهای ملی خود جهت انتقال وجه و مبادلات با یکدیگر کرده اند.

این درحالیست که اقدام کشورها جهت کنار گذاشتن دلار و استفاده از سایر سازوکارهای مبادلاتی از نظر آمریکا مغایر با روال های معمول مبادلات بین المللی است و مصداق پولشویی و فعالیت های غیرقانونی قلمداد می شود.

برگرفته از: رویترز yon.ir/NI58c

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.