۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۹۰۹۲ ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰ دسته: پول و بانک
۰

با شدت گرفتن علاقه بانک‌های مرکزی به رمزارزهای ملی، پارلمان اروپا نیز به یورو دیجیتال علاقه نشان داده است. یورو دیجیتال ابزاری برای مبادله خواهد بود و مسئولان در پی محدود کردن سرمایه‌گذاری در این ارز هستند. آمریکا نیز در رقابت با اروپا به سمت دلار دیجیتال می‌رود.

به گزارش مسیر اقتصاد در اروپا، ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) با رای نمایندگان به اجرایی شدن نزدیک‌تر شده است. علاوه بر این، از نظر اتحادیه اروپا، CBDC یک وسیله پرداخت مناسب است. لذا یک ابزار سرمایه‌گذاری نیست. این اقدام شاید زمینه را برای استفاده از رمزارزها در تجارت هموار کند.

یورو دیجیتال به عنوان ابزار پرداخت عرضه خواهد شد

پیش‌نویس قانونی‌ای تهیه شد که یورو دیجیتالی را تبدیل به ارز قانونی می‌کند. کمیته پارلمانی اروپا با استناد به آزادی‌های مدنی و عدالت با اصلاحات پیشنهادی این کمیته، از این پیش‌نویس حمایت کرد.  به طور جداگانه، در یک پست وبلاگی از اوایل هفته، سه نفر از مشاوران و مدیران بانک مرکزی اروپا تاکید کردند که یورو دیجیتال به عنوان روش پرداخت استفاده شود و با هدف سرمایه‌گذاری نگهداری نشود.

آنها در این پست گفتند: «برای حفظ عملکرد اقتصادی بانک‌های تجاری، دارایی‌های جداگانه یورو دیجیتال محدود خواهد شد. بازرگانان می‌توانند یورو دیجیتال را دریافت و معامله کنند، اما به هیچ وجه نمی‌توانند آن را نگه دارند. این به جهت حفاظت از پایگاه سپرده شرکتی سیستم بانکی است. علاوه بر این، به دارایی‌های دیجیتالی یورو سود تعلق نمی‌گیرد.»

آنها اظهار داشتند که «محدودیت نگهداری و بدون بهره بودن» باعث کاهش انگیزه برای نگه داشتن CBDCها در یک کیف پول دیجیتال می‌شود. در نتیجه خطراتی برای تامین مالی بانک‌ها ایجاد می‌کند.

لحن محتاطانه‌تری در مورد استیبل کوین‌ها در وبلاگ مطرح شد: «استیبل‌کوین‌ها، مؤسسات پول الکترونیکی و سایر ساختارهای بانکی کوچک به نقش بانک‌ها در اقتصاد اهمیتی نمی‌دهند. غیربانک‌ها انگیزه آشکاری برای محدود کردن استفاده از استیبل کوین‌ها یا خدماتی که ارائه می‌دهند را ندارند. در نتیجه استفاده از استیبل کوین‌ها می‌تواند قابل توجه باشد.»

‌آمریکا هم به سمت دلار دیجیتال می‌رود؟

چالش‌های نظارتی یورو دیجیتال احتمالاً سخت خواهد بود. تحولات ایجاد شده ممکن است برخی از حرکت‌ها را در ایالات متحده برای توسعه دلار دیجیتال تسریع کند.

هفته گذشته در یک پست در وب سایت فدرال رزرو آمده بود: «اگر یک یا چند کشور بزرگ یک CBDC در دسترس بین‌المللی را معرفی کنند که در چندین بعد جذاب باشد (مانند هزینه، سرعت و تجربه کاربر) پس جذابیت این ارزها ممکن است افزایش یابد. استفاده از این ارزها حداقل به عنوان یک واسطه معامله، به ارزش دلار در صورتی که گزینه دلاری معادل وجود نداشته باشد آسیب خواهد زد.»

فدرال رزرو CBDCA را معادل مسابقه تسلیحاتی بانک مرکزی دیجیتال نامید. تلفات این مسابقه ‌تسلیحاتی ممکن است استیبل کوین‌ها و کریپتوها باشند.

PYMNTS Intelligence فاش کرد که تنها حدود ۵ درصد از اتحادیه‌های اعتباری، خدمات سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهند. تنها ۵ درصد دیگر قصد دارند خدمات سرمایه‌گذاری مرتبط با این هلدینگ‌های دیجیتال را در سال جاری ارائه دهند. در همین حال، تنها ۱٪ از بانک‌ها ارزهای دیجیتال را ارائه می‌دهند و ۱٪ دیگر در نظر دارند امسال این کار را انجام دهند.

منبع: پیمنتز

انتهای‌ پیام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.