۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۵۴۹۴ ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵ دسته: کشاورزی
۰

طبق اعلام اتحادیه های تولید و عرضه کننده محصولات کشاورزی، صادرات بی قاعده محصولاتی نظیر سیب زمینی و گوجه فرنگی ناشی از افزایش نرخ ارز، رشد قیمت این محصولات در آینده را محتمل کرده است. ضروری است وزارت جهاد کشاورزی طبق قانون تمرکز، مدیریت زنجیره تولید این قبیل محصولات را در اختیار گرفته و با محدودیت صادرات ناشی از افزایش قیمت ارز و نه قراردادهای بلندمدت، زمینه را برای تامین بازار داخلی فراهم کند.

به گزارش مسیر اقتصاد دبیر انجمن ملی سیب زمینی ایران ۲۴ شهریورماه در گفتگو با رادیو اقتصاد از تولید سالانه پنج میلیون تن سیب زمینی در کشور خبر داد.

علی نیلی در این گفتگو اعلام کرد: این محصول طی چهار فصل سال کشت و برداشت می شود و خوشبختانه کشت سیب زمینی در تمامی نقاط ایران از دریای خزر تا خلیج فارس پراکنش دارد.

دبیر انجمن ملی سیب زمینی ایران گفت: محصول سیب زمینی در اردیبهشت و خردادماه سال جاری به شدت دچار افت قیمتی شد و در حال حاضر متاسفانه قیمت هر کیلو از این محصول در مزارع ۱۰۰ و در میادین به ۵۰۰ تومان رسیده است و تولیدکنندگان با ضرر و زیان هنگفتی رو به رو شدند.

نیلی با اعلام اینکه بازار سیب زمینی هم اکنون در حال تعادل بسر می برد، اظهارداشت: محصول مزبور در سبد غذای مردم نقش مهمی دارد و ارزش غذایی و نقش این محصول در تامین سلامت جسمی مردم بسیار پر رنگ است.

صادرات بی‌قاعده عامل افزایش قیمت سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی

در همین راستا حسن صابری رئیس اتحادیه بارفروشان ۲۱ شهریور ماه با بیان اینکه بازار سیب زمینی و گوجه فرنگی با نزدیک شدن به ایام تاسوعا و عاشورا دچار افزایش تقاضا خواهد شد، گفت: نسبت به کمبود این محصولات در بازار نگرانی وجود دارد.

به همین منظور طبق اعلام رئیس اتحادیه بارفروشان، اتحادیه مذکور در نامه ای به رئیس اتاق اصناف تهران خواستار توقف صادرات سیب زمینی و گوجه فرنگی شد؛ اتفاقی که به دلیل افزایش نرخ ارز و به صرفه شدن صادرات افتاده است.

طبق اعلام نیلی رونوشت این نامه به وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت نیز ارسال شده است چراکه در صورت ادامه صادرات، این محصولات در بازار داخلی نایاب خواهد شد.

وی قیمت هر کیلوگرم سیب زمینی را در میدان مرکزی میوه و تره بار بین ۱۷۰۰ تا ۲۳۰۰ تومان و هر کیلوگرم گوجه فرنگی را بین ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: طی حدود ۱۰ روز اخیر سیب زمینی حداقل ۸۰۰ تومان گران شده ضمن اینکه در فصل گرما قیمت گوجه فرنگی نباید در سطح قیمت های فعلی باشد.

رئیس اتحادیه بارفروشان با اشاره به اینکه چند روز دیگر ایام عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی فرا می رسد و تقاضا برای این دو محصول افزایش می یابد، گفت: هر سال در این ایام قیمت این دو محصول بین ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش می یافت اما امسال فکر می کنم با وضعیت ایجاد شده نرخ آنها بین ۳۰ تا ۴۰  درصد گران شود.

رئیس اتحادیه بارفروشان تاکید کرد: در سال جاری ظرفیت انبارهایمان به دلیل صادرات بی رویه برای شب عید نیز کافی نیست و در صورت ادامه دچار مشکل خواهیم شد.[۱]

وزارت جهاد کشاورزی مسئول اصلی تنظیم بازار محصولات غذایی

در حال حاضر قیمت مزرعه تا بازار محصولات کشاورزی به دلیل وجود واسطه های فراوان تفاوت زیادی دارد؛ از سویی دیگر نیز برخی به منظور افزایش سود خود به دنبال صادرات این محصول و کاهش عرضه آن در بازار مصرفی مردم و افزایش چندبرابری قیمت هستند؛ که همگی این موارد به نبود زنجیره واحد تولید تا توزیع این محصول بر می گردد.

طبق قانون، مسئولیت اصلی تجارت و تنظیم بازار محصولات کشاورزی با وزارت جهاد کشاورزی است؛ اما به دلیل اجرای ناقص قانون تمرکز وظایف، وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بخشی از این وظایف را همچنان برعهده دارد و این ناهماهنگی بین دو وزارتخانه، به مشکلات دامن زده است.

در شرایط فعلی ضروری است وزارت جهاد کشاورزی طبق قانون تمرکز، مدیریت زنجیره تولید این قبیل محصولات را در اختیار داشته و با محدودیت صادرات ناشی از افزایش قیمت ارز و نه قراردادهای بلندمدت، زمینه را برای تامین بازار داخلی فراهم کند.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری مهر کد خبر ۴۴۰۱۴۴۸

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.