۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۵۱۷۲ ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷ دسته: مالیات
۰

طرح مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه املاک که با امضای ۱۱۷ نماینده مجلس در ۷ شهریور اعلام وصول شده بود، با تصمیم هیئت رییسه، به کمیسیون اقتصادی به عنوان کمیسیون اصلی و ۶ کمیسیون دیگر به عنوان کمیسیون های فرعی جهت بررسی و شور، ارجاع داده شد. این نوع ارجاع یک طرح تخصصی به کمیسیون های متعدد، در نوع خود کم سابقه است.

به گزارش مسیر اقتصاد با تصمیم اعضای هیئت رئیسه، کمیسیون اقتصادی مجلس به عنوان کمیسیون اصلی به منظور مطالعه و بررسی طرح الحاق ماده مقابله با سوداگری و کاهش التهابات بازار مسکن به قانون مالیات‌های مستقیم تعیین شد.

همچنین طرح مذکور به ۶ کمیسیون دیگر از جمله برنامه و بودجه و محاسبات، عمران، فرهنگی، قضایی و حقوقی، شوراها و امور داخلی کشور و اجتماعی به عنوان کمیسیون‌های فرعی ارجاع داده شده که در نوع خود کم سابقه است.

قانون مجلس چه می گوید؟

بر اساس ماده ۱۴۵ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، طرح‌ها و لوايحی كه جنبه‌های مختلف داشته و علاوه بر كميسيون اصلی به كميسيون ديگری هم ارتباط پيدا می‌نمايد، از طرف رئيس مجلس شورای اسلامی پس از مشخص نمودن كميسيون‌های فرعی به كميسيون‌های ذی‌ربط ارجاع می‌شود؛ تا نسبت به قسمتی كه مربوط به آن كميسيون‌ها است شور و بررسی به عمل آورده و ظرف ده روز كه با موافقت كميسيون اصلی تا ده روز ديگر قابل تمديد است، گزارش آن را تهيه و به كميسيون اصلی ارسال نمايند.

كميسيون اصلي، رسيدگی به طرح‌ها و لوايح ارجاعی را پس از ده روز دريافت نظر كميسيون‌های فرعی و دعوت نمايندگان آن شروع خواهد كرد. گزارش نهايی كه شامل گزارش كميسيون اصلی و گزارش كميسيون‌های فرعی است نیز توسط كميسيون‌ اصلی برای طرح و بررسی در مجلس تقديم می‌گردد.

چنانچه رسيدگی به تمام يا قسمت عمده طرح يا لايحه‌ای از طرف رئيس مجلس علاوه بر كميسيون اصلی به يک يا چند كميسيون ديگر ارجاع شده باشد و نظر كميسيون‌های فرعی در كليات با نظر كميسيون اصلی متفاوت باشد، مخبر يا يكی از اعضاء آن كميسيون‌ها می‌توانند نظر كميسيون‌ خود را توضيح دهد.

حمایت از خانه دار شدن اقشار مستضعف با مالیات بر عایدی سرمایه

طرح مذکور با توجه به اصل ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی و بند ۵ سیاست های کلی نظام در بخش مسکن، جهت حمایت از تولید و عرضه، کاهش نوسانات بازار مسکن، جلوگیری از سوداگری و حمایت از خانه دار شدن اقشار متوسط و مستضعف، مطرح شده و با محوریت وضع پایه «مالیات بر عایدی املاک» و معافیت مالیات نقل و انتقال و مالیات بر سازندگان، ضرورت تصویب آن وجود دارد.

اتفاق نظر کارشناسان و مسئولین بر اخذ مالیات از سوداگران مسکن

لازم به ذکر است طرح مالیات بر عایدی املاک مورد حمایت و موافقت اغلب کارشناسان حوزه مسکن و مسئولین وزارتخانه های ذیربط (اقتصاد و دارایی و راه و شهرسازی) قرار گرفته و به امضای ۱۱۷ نماینده مجلس رسیده و با تأیید آن ها تقدیم هیئت رییسه شده است.

گفتنی است طرح مالیات بر عایدی سرمایه در املاک در نشست علنی چهارشنبه ۷ شهریور ماه ۹۷ با قرائت احمد امیرآبادی عضو هیئت رییسه مجلس، اعلام وصول شد.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.