۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۴۹۲۶ ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: روح الله مهدوی
۰

کاهش ارزش پول ملی که اخیرا در اندونزی رخ داده است، سبب شده این کشور به تقویت و توسعه صنایع صادرات محور خود روی بیاورد. توسعه صنعت روغن نخل در پاکستان به منظور حفظ بازار این کشور و بهره‌مند شدن از بازار بزرگ منطقه، یکی از برنامه‌های اندونزی باهدف توسعه صادرات است.

به گزارش مسیر اقتصاد اندونزی همزمان با کاهش ارزش پول ملی خود به تقویت صنایع صادرات محور خود روی آورده است. اندونزی به همین منظور اقدام به برگزاری کنفرانس و نمایشگاه صنایع وابسته به روغن نخل کرده و برای افزایش صادرات به پاکستان یک نماینده تجاری به این کشور فرستاده است.

شرکت های خصوصی و دولتی اندونزیایی در این نمایشگاه و کنفرانس که در روز پنج شنبه برگزار شد توانمندی های خود را به نمایش گذاشته و نسبت به حضور بیشتر در بازار پاکستان و همچنین سرمایه‌گذاری در صنایع وابسته به روغن نخل در این کشور ابراز علاقه کردند

پاکستان در حال حاضر ۸۰ درصد از روغن نخل مورد نیاز خود را از اندونزی و ۲۰ درصد دیگر را از مالزی تامین می‌کند. حجم صادرات روغن نخل توسط اندونزی در سال ۲۰۱۷ برابر ۲۲.۹ میلیارد دلار بود که ۲ میلیارد دلار از آن به پاکستان صادر شده است.

استفاده از فرصت کاهش ارزش پول ملی در راستای افزایش صادرات

اندونزی مانند برخی دیگر از اقتصادهای نوظهور گرفتار کاهش ارزش پول ملی است اما از آن در جهت افزایش صادرات بهره می‌برد. این کشور اخیرا همانند برخی دیگر از اقتصادهای نوظهور گرفتار کاهش ارزش پول خود در برابر دلار شده است. ارزش روپیه این کشور هم اکنون به پایین ترین میزان از زمان بحران اقتصادی جنوب شرق آسیا در ۲۰ سال گذشته رسیده است. در روزهای اخیر هر دلار آمریکا در ازای ۱۴۹۳۰ روپیه اندونزی مبادله شده است.

برخی از پژوهشگران اقتصادی معتقدند که در اقتصاد اتفاق مطلقا خوب یا مطلقا بد وجود ندارد و هر مصیبتی در دل خود فرصت هایی نیز دارد. فرصت کاهش ارزش پول ملی نیز عبارت است از افزایش قدرت صادرات.

اندونزی نیز که هم اکنون گرفتار مصیبت کاهش ارزش پول ملی شده است به توسعه و تقویت صادرات محصولات مزیت‌دار خود روی آورده است. کنفرانس و نمایشگاه و فرستادن نمایندگان تجاری، بخشی از اقدامات گسترده اندونزی در جهت توسعه صادرات بوده است.

اندونزی نیازمند تقویت تجارت دوجانبه با پاکستان

ایوان سعودیه امری سفیر اندونزی در پاکستان در گفتگو با رسانه‌ها اظهار داشت که اندونزی نیازمند تقویت و بهبود تجارت دوجانبه با پاکستان است و به همین منظور قصد دارد در صنایع پالایش و فرآوری روغن نخل در پاکستان سرمایه‌گذاری کند.

به گفته وی موقعیت جغرافیایی پاکستان به لحاظ همکاری‌های اقتصادی اهمیت فراوانی دارد زیرا نه فقط بازار این کشور بلکه بازارهای بزرگ منطقه نیز از طریق پاکستان در دسترس قرار می‌گیرد.

ایوان امری افزود پاکستان به سرمایه گذاران اندونزیایی پیشنهاد داده است که صنعت روغن نخل را در این کشور ارتقاء دهند. در این صورت نه تنها از بازار این کشور بهره‌مند می‌شوند بلکه می‌توانند از خطوط مواصلاتی پاکستان استفاده کرده و محصولات خود را به کشورهای اطراف صادر کنند.

رقابت اندونزی و مالزی برای در دست گرفتن صنعت روغن نخل پاکستان

ناهید ممنون رئیس هیئت سرمایه گذاری ایالت سند پاکستان در این خصوص گفت: ۱۰۰۰ کیلومتر سواحل ایالت های سند و بلوچستان مکان مناسبی برای پرورش درخت های نخل روغنی است. اندونزی فرصت بزرگی در خصوص سرمایه‌گذاری در این صنعت پاکستان در پیش روی خود دارد.

به گفته وی اندونزی می‌تواند با دانش فنی و مهارت خود یک چرخه کامل از صنعت روغن نخل را در پاکستان راه‌اندازی‌کند. مالزیایی‌ها هم اکنون به صورت محدود اقداماتی را در توسعه سواحل پاکستان انجام داده‌اند اما اگر تمایل به بهره‌مندی از امتیازات پاکستان را دارند باید تولید انبوه در پاکستان را بپذیرند.

عبدالرشید جان محمد مدیر انجمن پالایش روغن پاکستان گفت رشد طبقه متوسط شهری در این کشور منجر به افزایش تقاضا برای روغن‌های مرغوب شده و همین امر در توسعه صنعت پالایش روغن در این کشور نقش بسزایی داشته است.

اندونزی به منظور تشویق پاکستان به تجارت آزاد با این کشور، امتیاز ویژه می‌دهد

ایوان امری در نهایت از احتمال امضای توافقنامه تجارت آزاد میان اندونزی و پاکستان در اکتبر سال جاری خبر داد و گفت تصمیم‌گیری در این خصوص از یک سال پیش صورت گرفته است. پاکستان و اندونزی هم‌اکنون یک توافقنامه تجارت ترجیحی با یکدیگر دارند.

اندونزی همچنین به منظور تشویق پاکستان و بهره‌مندی این کشور از توافقنامه موجود امتیازاتی را در تعرفه ۲۰ قلم کالا به طرف پاکستانی داده است.

برنامه اندونزی برای تولید و صادرات مشترک با پاکستان

این اقدام اندونزی یک برنامه ریزی هوشمندانه است زیرا با تصمیم پاکستان به توسعه کشت درخت نخل روغنی در سواحل خود، صادرات روغن نخل اندونزی به پاکستان دیر یا زود کاهش خواهد یافت. به همین دلیل اندونزی برای علاج مصیبت پیش از وقوع آن به گسترش صنعت روغن نخل خود در پاکستان روی آورده است.

حجم صادرات پاکستان به همسایگان خود بسیار کم است در حالی که واردات نسبتا زیادی از این کشورها دارد. پاکستان در سال ۲۰۱۷ کمتر از ۳ میلیارد دلار کالا به چین، هند و ایران صادر کرده است در حالی که حجم واردات آن از این سه کشور بیش از ۱۸ میلیارد دلار بوده است.

به همین دلیل همسایگان پاکستان حاضرند امتیازات زیادی در خصوص کاهش مالیات بر کالاهای واردشده از پاکستان به این کشور بدهند. با گسترش صنایع وابسته به روغن پالم از اندونزی به پاکستان راه برای صادرات محصولات مشترک اندونزی و پاکستان به بازارهای عظیم همجوار با پاکستان هموار خواهد شد.

منبع: نشریه تریبون

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.