۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۴۶۰۶ ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵ دسته: مالیات
۰

مالیات بر عایدی سرمایه پایه ای از انواع مالیات است که تقاضای سوداگرانه را کاهش می دهد و نوسانات قیمتی را کم می‌کند. به گفته پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در یک برنامه تلویزیونی، لابی گری ذینفعان در سال ۹۳ مانع تصویب این پایه مالیاتی در مجلس شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد مواضع و نظرات پیرامون مالیات بر عایدی سرمایه و لزوم اجرایی کردن آن در کشور متفاوت است. البته بیشتر صاحب نظران و مسئولان بر اجرای این پایه مالیاتی تاکید دارند؛ اما آنچه که به عنوان مانع اصلی تصویب و اجرای مالیات بر عایدی سرمایه معرفی شده است، لابی گری و مخالفت ذینفعان است.

لابی گری مانع تصویب CGT در سال ۹۳ شد

در همین راستا دکتر محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی ثریا که در هفته گذشته پخش شد، گفت: این پایه مالیاتی در سال ۹۳ طی لایحه اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم برای جلوگیری از سوداگری مورد بررسی قرار گرفت؛ اما متاسفانه لابی گری هایی انجام شد که مانع از تصویب مالیات بر عایدی سرمایه در آن سال شد.

مدیر وزارت راه: ذینفعان مانع تصویب CGT می شوند

هم چنین علی قائدی معاون دفتر امور اقتصادی وزارت راه و شهرسازی طی یادداشتی در روزنامه اعتماد، مالیات بر عایدی سرمایه را یکی از ابزارهای مناسب برای کنترل سوداگری و کاهش نوسانات قیمتی معرفی کرد و گفت: مالیات بر عایدی سرمایه ممکن است با مخالفت برخی از ذی نفعان مواجه شود.

معاون وزیر: وزارت راه و شهرسازی موافق مالیات بر عایدی سرمایه است

اعلام مخالفت وزیر راه و شهرسازی

این سخنان در حالی مطرح شده است که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در برنامه ۶ مرداد ۱۳۹۷ «نگاه یک» به مخالفت با مالیات بر عایدی سرمایه پرداخته بود.

وی در توضیح مخالفت خود با طرح مالیات بر عایدی سرمایه در سال ۹۳ در مجلس شورای اسلامی با تعبیری عجیب از مفهوم سرمایه در کلمه مالیات بر عایدی سرمایه گفت: بنده کاملا با مالیات بر عایدی سرمایه مخالفم؛ زیرا کشوری که نیاز به سرمایه گذاری دارد هرگونه تهدید سرمایه به شکل عمده حتما نتیجه عکس خواهد داد.

مخالفت آخوندی با اخذ مالیات از سوداگران در بخش مسکن

کارشکنی آخوندی با ارسال نامه مخالفت با CGT به رئیس مجلس

هم چنین بر اساس گفته فرهاد بیضایی مدیر مرکز مطالعات مسکن، در سال ۹۳ به منظور تنظیم بازار و خروج سوداگران، بسته مالیاتی به مجلس رفت اما با نامه ای که وزیر راه و شهرسازی به رئیس مجلس زد و در آن خواستار حذف این مالیات شد؛ مالیات بر عایدی سرمایه به طور کامل حذف و مالیات بر خانه خالی نیز به طور مناسب و کامل تصویب نشد.

عبده تبریزی: از سال ۷۲ موافق CGT بودیم/ بیضایی: CGT با نامه وزیر راه و شهرسازی در سال ۹۳ حذف شد

با توجه به اجماع نظر کارشناسان و اکثر مسئولان بر لزوم تصویب و اجرایی شدن مالیات بر عایدی سرمایه و تجربه بیش از صد ساله کشورهای توسعه یافته در اجرای این پایه مالیاتی تنظیمی، باید منتظر عملکرد صحیح نمایندگان محترم مجلس به دور از هر گونه فشارهای سیاسی و لابی گری ماند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.