۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۱۵۸۰ ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰ دسته: مالیات
۰

علی قایدی معاون وزیر راه در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: یک ابزار برای کنترل فعالیت های سوداگرانه، مالیات بر عایدی سرمایه بوده که وزارت راه و شهرسازی موافق این نوع مالیات است.

به گزارش مسیر اقتصاد  در برنامه «گفتگوی ویژه خبری» شبکه دو سیما دیشب  وضعیت بازار مسکن بررسی شد. این برنامه با حضور صدیف بدری، عضو کمیسیون عمران مجلس و علی قایدی، معاون دفتر امور اقتصادی وزارت راه و شهرسازی و گفتگوی تلفنی احمد توکلی، رئیس دیده بان عدالت و شفافیت برگزار شد. در این برنامه هر سه کارشناس بر اهمیت وضع مالیات بر عایدی سرمایه برای رونق اقتصاد کشور تاکید کردند.

بستر مناسب سوداگری در ۵ بازار

صدیف بدری عضو کمیسیون عمران مجلس ۵ بازار از جمله بازار مسکن را محل جذابی برای سرمایه های مردم دانست و گفت: به دلیل نامناسب بودن زیرساخت های اقتصادی کشور، سرمایه های مردم به جای تولید، به سمت بازارهای کوتاه مدت و سودده حرکت می کند.

وی با بیان اینکه سود سپرده های بانکی، بازار سهام، بازار ارز، بازار سکه و طلا و در نهایت بازار مسکن ۵ بازاری هستند که همه مردم آن ها را می شناسند و سرمایه ها در آن سودده است، گفت: در هر دوره ای یکی از این ۵ بازار سرمایه های مردم را به سمت خود جلب می کند.

بازار بزرگ سوداگری مانع رسیدن نقدینگی به تولید/ لزوم وضع مالیات بر عایدی سرمایه

تورم بالاتر در بخش مسکن از سال ۸۹ تا ۹۱

صدیف بدری اظهار داشت: در بازار مسکن از سال ۸۹ تا ۹۱ بیشترین تورم مشاهده شده است. این تورم علاوه بر جذب سرمایه های مردم باعث ترغیب موسسه های مالی و اعتباری برای وارد شدن در این بازار بود که بعد از سال ۹۱ با رکود در این بازار، موسسه های مالی و اعتباری نیز متضرر شدند.

وی ادامه داد: الان نیز بازار سکه و ارز رونق پیدا کرده است. رشد مبایعه نامه ها و پروانه ها و … فقط در شهر تهران قابل ملاحظه بوده است و در دیگر شهرها شاهد چنین رشدی نبوده ایم. لذا بازار مسکن هنوز در رکود است؛ ولی بازار ارز مانع از رونق بازار مسکن شد.

عضو کمیسیون عمران با اشاره به نوسانات اخیر نرخ ارز گفت: دو آیتم مهم در نرخ ارز موثر است. یکی نرخ تورم که با نرخ ۱۰ تا ۱۲ درصدی چندان در تلاطم اخیر موثر نبوده است و دیگری تراز ارزی ناشی از واردات و صادرات است و سوء مدیریت بانک مرکزی موجب تلاطم در بازار ارز شد.

مالیات بر عایدی سرمایه راه کنترل سوداگری در بازار مسکن

عدم راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان کشور

وی با انتقاد از نداشتن برنامه جامع دولت در امر مسکن گفت: دیدگاه‌ها و برنامه های دولت در بخش مسکن بایستی بازنگری اساسی شود. دولت هیچ گونه برنامه جامعی در بخش مسکن ندارد. ۲.۵ میلیون خانه خالی موید این مطلب است. در قانون مالیات های مستقیم مصوبِ سال ۹۴، راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان کشور ظرف مدت ۶ ماه به وزارت راه و شهرسازی تکلیف شد.

صدیف بدری با بیان اینکه متاسفانه دولت هنوز به این تکلیف عمل نکرده است، گفت: این سامانه برای شناسایی خانه های خالی و عرضه آن ها در بازار مسکن کار گشاست.

خسارت سنگین به بیت المال نتیجه تاخیر دولت در راه اندازی سامانه املاک

در ادامه احمد توکلی طی تماس تلفنی در مورد راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان گفت: شفافیت مقدمه حذف فساد است. دولت با عدم اجرای این قانون از بهمن ۹۴ باعث شده است که سالانه از چند صد میلیارد تومان مالیات که به خزانه واریز می شود، محروم شود. این تاخیر ۲.۵ ساله موجب وارد آمدن خسارت سنگینی به دولت است. خسارت سنگین تر به مردمی وارد شده است که نیاز به مسکن ملکی دارند ولی اجاره نشین هستند.

وی با بیان اینکه با وضع مالیات بر خانه های خالی، صاحبان واحدها برای اجاره دادن آنها انگیزه پیدا می کنند، گفت: با افزایش عرضه اجاره، قیمت اجاره خانه پایین می آید.

توکلی افزود: عدم راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان کشور موجب خسارت به بودجه بیت المال است و قابل شکایت و پیگیری است. از وزارت راه و شهرسازی توضیح خواسته شده است که چرا تعلل صورت گرفته است.

سامانه به صورت داخلی راه اندازی شده است

علی قایدی در پاسخ به احمد توکلی گفت: با توجه به آثار مثبت این سامانه بر اقتصاد کلان، وزارت راه و شهرسازی پیگیر راه اندازی این سامانه است. این سامانه یک ابزار کنترلی برای نظم دهی بیشتر به بازار مسکن است. برای راه اندازی این سامانه نیاز به همکاری ۴۰ دستگاه به منظور کامل شدن اطلاعات آن است. تبادل اطلاعات در سیستم اداری بسیار مشکل است و بعضی از این دستگاه ها خارج از دولت هستند. بخشی از اطلاعات گرفته شده است و وزارت راه و شهرسازی یک سامانه پایه را راه اندازی کرده است که هنوز عمومی نشده است و داخلی است.

مالیات بر عایدی سرمایه موجب هدایت سرمایه ها به سمت تولید است

احمد توکلی در ادامه در رابطه با مالیات بر عایدی سرمایه گفت: سرمایه گذاری در مسکن با ۲ هدف ممکن است انجام شود. هدف اول خرید به قصد ساخت است و هدف دوم خرید به قصد سوداگری و کسب سود است. اکنون مالیات بر سود حاصل از سوداگری مسکن ۲ در هزار یعنی تقریبا صفر است. یعنی اگر کسی در سفته بازی مسکن فعالیت کند هیچ مالیاتی نمی دهد و کسی که در صنعت فعالیت می کند باید ۲۵ درصد مالیات پرداخت کند و جواب مامورین محیط زیست و شهرداری و مالیات را هم بدهد؛ ولی در سوداگری مسکن بدون هیچ دردسری و بدون پرداخت مالیات، کسب سود انجام می شود.

وی افزود: متاسفانه لایحه مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس نهم طی نامه ای با مخالفت وزارت راه و شهرسازی رای نیاورد. بنده از نمایندگان محترم می خواهم تا تلاش ها را در این زمینه دوباره تکرار کنند. به منظور سرمایه گذاری در صنعت، بایستی بر سوداگری مالیات وضع شود تا جریان ثروت به سمت تولید برود.

مالیات بر عایدی سرمایه باید در تمام بخش ها باشد

علی قایدی به منظور توضیح علت مخالفت وزارت راه و شهرسازی با لایحه مالیات بر عایدی سرمایه گفت: یک ابزار برای کنترل فعالیت های سوداگری، مالیات بر عایدی سرمایه است. وزارت راه و شهرسازی موافق این نوع مالیات است. مخالفت وزارت راه و شهرسازی در قبل به خاطر متوازن نبودن آن لایحه بوده است. مالیات بر عایدی سرمایه نباید فقط بر بخش مسکن اعمال شود. بر همه بخش های اقتصادی بایستی مالیات بر عایدی سرمایه وضع شود. در غیر این صورت باعث خروج سرمایه از بخش مسکن و بر هم خوردن نظم دیگر بازارها خواهد شد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.