۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۱۱۹۸ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۶ دسته: مسکن
۰

آخوندی وزیر راه و شهرسازی در برنامه تلویزیونی شبکه یک سیما با طرح ۲ فوریتی مجلس جهت دریافت مالیات از سوداگران مخالفت کرد. وی با بیان اینکه با کسانی که ۳۰۰ واحد می‌خرند و در شرایط مساعد می‌فروشند نمی‌توانیم مقابله کنیم، گفت: فرض کنید بروند طلا بخرند، چه فرقی می‌کند.

به گزارش مسیر اقتصاد در برنامه ۶ مرداد ۱۳۹۷ نگاه یک که با حضور آخوندی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، در خصوص اخذ مالیات بر عایدی سرمایه و دلایل مخالفت وزیر در سال ۹۳ با لایحه آن بحث و تبادل نظر شد.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که دلیل مخالفت شما با لایحه مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس سال ۹۳ چه بود، گفت: دو نکته وجود دارد یکی ما مالیات بر خانه خالی داریم و دوم مالیات بر عایدی زمین، به این معنا که کسی زمینی را از یکدست می‌خرد و از یک دست می‌فروشد، بنابراین بدون اینکه کاری در آن انجام داده باشد سود کلانی را به دست می‌آورد که باید از این افراد مالیات اخذ کرد.

مالیات بر زمین راه مقابله با سوداگری

آخوندی گفت: در کشور ما بنده کاملاً با این مالیات مخالفم، زیرا کشوری که نیاز به سرمایه‌گذاری دارد هرگونه تهدید سرمایه به شکل عمده حتماً نتیجه عکس خواهد داد.

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه با سوداگری باید مقابله کرد، گفت: مالیات بر زمین راه مقابله با سوداگری است و کسی که خانه‌ای را ساخته نباید تهدید کرد و باید بگذارید تا به سرمایه‌گذاری ادامه دهد اما کسی که زمینی را خرید و فروش کرد به دلیل آنکه کاری در آن انجام نداده و بدون هیچ ارزش افزوده‌ای صاحب سود گشته باید از آن، مالیات بر اراضی بایر گرفت.

این گفته های وزیر راه و شهرسازی در حالی است که طرح ۲ فوریتی مجلس برای اخذ مالیات بر عایدی سرمایه تنها سوداگران را نشانه می رود و کسانی که مسکن جدید می سازند را از پرداخت این مالیات معاف کرده است.

تناقض صحبت های وزیر راه و شهرسازی با طرح مجلس

آخوندی در پاسخ به این سؤال که این خرید و فروش بدون تولید شامل آپارتمان هم می‌شود، گفت: نه در قانونی که فعلاً وجود دارد مالیات بر زمین است، زیرا عمده این سوداگری بر روی زمین است و اصلاً در آپارتمان‌ها صورت نمی‌گیرد. اصلاً آپارتمان‌ها در برابر زمین سهمشان خیلی ناچیز است. به اضافه اینکه آپارتمان محصول تمام شده است.

وی افزود: زمانی که گفته می‌شود مالیات بر سرمایه یعنی اینکه از کسی که محصولی را تولید کرده قصد اخذ مالیات دارید این کار باعث فرار سرمایه از کشور می‌شود.

مقایسه صحبت های آخوندی با طرح ۲ فوریتی مجلس نشان می دهد که این نکات در طرح مذکور مورد توجه قرار گرفته و به نظر می رسد وزیر راه و شهرسازی هنوز از جزئیات این طرح اطلاعی ندارد.

خرید و فروش به تعداد زیاد و کسب سود بالا سوداگری نیست!

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فرض کنید شما از کسی که ۱۰ خانه را خریده و فروخته مالیات اخذ کنید قصد درست کردن این قسمت را دارید، ۱۰ جای دیگر را کور می‌کنید، گفت: اما مالیات بر اراضی بایر در اکثر کشورهای دنیا و در قانون حمایت از تولید مسکن که سال ۸۷ تصویب شد نیز وجود دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که کسی را داریم برای تولید مسکن سرمایه‌گذاری می‌کند و به سود متناسبی قائل است اما یک نفر دیگری که سرمایه‌گذاری می‌کند و آن هم با سوداگری خواستار سود بالا است، چه می‌شود گفت: این کار سوداگری نیست و نرخ تورم معمولی است، سوداگری بدین معناست که فردی افزون بر تورم بدون هیچ ارزش افزوده‌ای یک مال بادآورهای داشته باشد. وگرنه اگر شما یک کالای تولید شده را بخرید این کالا امروز یک قیمتی دارد و سال دیگر با توجه به تورم یک قیمت دیگر و این چیز عجیب غریبی نیست.

وی با بیان اینکه با کسانی که ۳۰۰ واحد می‌خرند و در شرایط مساعد می‌فروشند نمی‌توانیم مقابله کنیم، گفت: فرض کنید بروند طلا بخرند، چه فرقی می‌کند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.