۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۴۲۰۶ ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸ دسته: تجارت و دیپلماسی، سازمان تجارت جهانی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

بر اساس اصل «اتفاق نظر» در سازمان تجارت جهانی، هرگونه تغییر در این سازمان باید مورد توافق همه کشورهای عضو قرار بگیرد. اما آمریکا در تلاش است با استفاده از اهرم های فشاری همچون جلوگیری از اضافه شدن قاضی به بخش داوری این سازمان و همچنین تهدید به خروج از آن، خواسته های خود در تغییر رویه WTO را به دیگر کشورها تحمیل نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد پس از مطرح شدن مجدد احتمال خروج آمریکا از سازمان تجارت جهانی، کشورهای مختلف واکنش های متفاوتی را به این سخنان نشان داده اند.

از سویی برخی کشورهای متحد آمریکا و موافق نقش فعلی سازمان تجارت جهانی در راهبری تجارت جهانی، همچون اروپا و ژاپن به دنبال جلب نظر آمریکا هستند تا این کشور را از خروج از WTO منصرف کنند. از طرف دیگر رئیس این سازمان از عدم تغییر رویه درپی سخنان ترامپ خبر داده است.

اروپا و ژاپن به دنبال تغییر ساختار WTO مطابق با خواست آمریکا  

تهدید آمریکا به خروج از سازمان تجارت جهانی از طرفی به چرخش بیش از پیش بخش داوری این سازمان در صدور رأی به سود این کشور شده است که به رئیس جمهور آمریکا نیز به این مسئله اذعان نموده است.

از طرف دیگر این تهدید موجب شده است کشورهایی همچون ژاپن و اتحادیه اروپا اقداماتی را به منظور جلب نظر آمریکا و عدم خروج این کشور از WTO در دستور کار قرار دهند.

مقامات تجاری اروپا و ژاپن به تازگی به آمریکا سفر کرده اند و درخصوص جزئیات تغییراتی که لازم است بخش رسیدگی به اختلافات در سازمان تجارت جهانی داشته باشد، به گفتگو پرداخته اند.

رئیس سازمان تجارت جهانی: عجله ای در ایجاد تغییرات مد نظر آمریکا نداریم

با اینحال روبرتو آزودو، رئیس سازمان تجارت جهانی در اظهاراتی از عدم عجله این سازمان در اعمال تغییرات مد نظر آمریکا سخن گفته است. وی معتقد است مقامات آمریکایی مدتهاست که این ادعاها را مطرح نموده اند و خواهان چرخش بیشتر این سازمان به سمت تأمین منافع بیشترشان هستند؛ از این رو اظهارات جدید ترامپ نکات جدیدی را در بر ندارد.

این درحالیست که ترامپ به تازگی با لحنی صریح تر تهدید کرده است که اگر ساختار سازمان تجارت جهانی متناسب با خواسته های آمریکا تغییر نکند، آمریکا از این سازمان خارج خواهد شد. رئیس جمهور آمریکا همچنین عملکرد سازمان تجارت جهانی را با الفاظی همچون «افتضاح» و «فاجعه» توصیف کرده است.

ایجاد اختلال در روند کاری WTO راهکار آمریکا برای همراهی دیگر کشورها

آمریکا از ابتدا پرقدرت ترین کشور در سازمان تجارت جهانی بوده است و در حال حاضر نیز بیشترین اختیارات را در این سازمان دارد. یکی از اختیارات آمریکا در این سازمان صدور مجوز اضافه شدن قاضی های جدید در بخش داوری و رسیدگی به اختلافات این سازمان است.

با اینحال آمریکا به تازگی از اضافه شدن قاضی جدید به سازمان تجارت جهانی جلوگیری نموده است که این مسئله مشکلاتی را در روند کاری این سازمان ایجاد نموده است. هدف آمریکا از این اقدام استفاده از اهرم های فشار به منظور همراه نمودن دیگر کشورها و تحمیل خواسته های خود در تغییر رویه های این سازمان است.

همه کشورها باید در تغییر ساختار WTO هم نظر باشند

یکی از پایه های بنیادین عملکرد سازمان تجارت جهانی که از ابتدا به آن عمل شده است، «اصل اتفاق نظر» در اعمال تغییرات و دستیابی به توافقات جدید است. بر این اساس هر تغییر در رویه های داخلی این سازمان اتفاق و یا هر توافق جدید نیازمند نظر مثبت همه اعصای سازمان تجارت جهانی دارد.

در حال حاضر این سازمان ۱۶۴ عضو دارد و گرچه تقریبا اغلب آن ها انتقاداتی را به عملکرد این سازمان وارد می دانند، اما درخصوص تغییراتی که لازم است در آن اعمال شود، اتفاق نظر ندارند.

به طور خاص تغییراتی که مد نظر آمریکاست در نهایت به کاهش قدرت آن ها در اعتراض به سیاست های حمایتی آمریکا منجر خواهد شد که مورد قبول کشورهای درحال توسعه همچون چین و هند قرار نمی گیرد.

اما آمریکا در تلاش است اصل اتفاق نظر را دور بزند و با استفاده از اهرم های فشار و تهدید به خروج از WTO، شرایط را برای تحمیل خواسته های خود به دیگر کشورهای عضو فراهم نماید. آنچه مسلم است اگر در حال حاضر تغییری در سازمان تجارت جهانی رخ دهد، به سود منافع آمریکا خواهد بود و قدرت این کشور در این سازمان را بیش از پیش تقویت خواهد کرد.

منابع: رویترز، بلومبرگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.