۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۳۷۴۶ ۰۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸ دسته: انرژی کارشناس: احسان امیدی
۰

در شرایطی که مسئولین وزارت نیرو و کمیسیون های تخصصی مجلس (کمیسیون اقتصادی و انرژی) با اقبال به نظرات کارشناسی، بر سر موضوع اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف به اجماع رسیده اند و برنامه عملیاتی کردن آن نیز توسط وزارت نیرو تدوین شده است، باید دید که هیئت وزیران به عنوان مرجع اصلی تصمیم گیری در این مسئله چه اقدامی انجام خواهد داد؟

به گزارش مسیر اقتصاد بحران قطعی برق و خاموشی های گاه و بیگاه تابستان امسال موجب شد تا مسئولین صنعت برق به فکر بررسی ابعاد این بحران و ارائه راهکار مناسب برای جلوگیری از تکرار آن در سال ۹۸ و سال های آتی، بیفتند.

در این راستا وزیر نیرو هفته گذشته از تدوین بسته ای برای عبور از اوج مصرف برق در تابستان ۹۸ خبرداد.[۱] هرچند ویژگی‌های ذاتی صنعت برق (مانند زمان بر بودن پروژه ها) می طلبد که برای مواجه با شرایط دشوار، از چند سال قبل برنامه ریزی های لازم انجام شود، اما همین مقدار که وزارت نیرو از تابستان امسال به فکر مقابله با بحران برق در سال ۹۸ و سال های آتی باشد را می توان به فال نیک گرفت و در نوع خود اقدامی قابل تقدیر قلمداد کرد.

اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف در دستورکار وزارت نیرو

با توجه به اظهارات مسئولین وزارت نیرو در دو ماه گذشته به نظر می رسد اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف، قطعا یکی از محورهای پیشنهادی وزارت نیرو در بسته عبور از اوج بار ۹۸ باشد.

تغییر الگوی مشترکین پرمصرف برق با قاعده‌گذاری وزارت نیرو

وزارت نیرو در ماه اخیر بارها بر عزم جدی خود برای جریمه مشترکین پرمصرف خانگی تاکید کرده است؛ تا آنجا که حقی فام سخنگوی شرکت توانیر با اشاره به اینکه ۸۵ درصد از مشترکان کمتر از الگو، برق مصرف می‌کنند، اما فقط ۱۵ درصد مشترکان برق بیش از الگو و یا دو برابر بیشتر از الگو، مصرف برق دارند، گفت: برای مشترکانی که بیش از دو برابر الگو، برق مصرف می‌کنند برای مازاد مصرف از الگو، تعرفه انرژی خورشیدی یعنی حدود ۴۰۰ تومان به ازای هر کیلو وات ساعت در نظر گرفته شده است.[۲]

با توجه به اینکه برق خورشیدی گران ترین برق تولیدی در کشور است، این اقدام وزارت نیرو به معنی قطع یارانه برق مشترکین پرمصرف و به نوعی اخذ قیمت واقعی برق از آنها به ازای مصارف بالاتر از الگوی متعارف مصرف برق است.

هرچند اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف، اقدامی است که تمامی کارشناسان و صاحبان نظران صنعت برق و همچنین مسئولین وزارت نیرو و کمیسیون های تخصصی مجلس، به منظور کنترل مصرف برق و کاهش خاموشی ها در روزهای اوج مصرف برق در تابستان، برآن تاکید دارند و از حیث تخصصصی و کارشناسی اقدامی کاملا کارشناسانه و هوشمندانه است، اما تصمیم گیری نهایی در این خصوص در جایی خارج از وزارت نیرو انجام می شود و عملا این وزارتخانه در این خصوص اختیاری ندارد.

نقش محوری هیئت وزیران در تعیین ساختار تعرفه برق

تصمیم گیرنده ی نهایی در خصوص شیوه اصلاح تعرفه برق هیئت وزیران است. هرچند در سالیان اخیر گاهی این اقدام توسط شورای اقتصادی دولت نیز انجام شده است، اما به طور معمول هیئت وزیران است که در این زمینه تصمیم گیری می‌کند.

نکته بسیار مهم اینست که ترس از تبعات اجتماعی اصلاح قیمت برق، همواره دولت را در اخذ تصمیمات کارشناسی ناتوان کرده است. اما در شرایط کنونی دولت باید توجه داشته باشد که تنها ۱۵ درصد از مشترکین در زمره مشترکین پرمصرف هستند که عموما از طبقات مرفه و برخوردار جامعه هستند و اصلاح تعرفه این مشترکین طبقات اجتماعی به همراه نخواهد داشت.

از طرف دیگر با توجه به شرایط بحرانی اقتصاد برق  دولت ناگزیر به افزایش قیمت برق است.

مردم متضرّر اصلی ارزان فروشی برق و بدهکاری وزارت نیرو

اگر دولت این افزایش را همچون گذشته به صورت یکسان برای همه مشترکین انجام دهد، نه تنها تاثیری در مدیریت مصرف برق نخواهد داشت بلکه فشار افزایش قیمت برق را به عموم مردم وارد خواهد کرد که این موضوع ممکن است در شرایط فعلی موجب نارضایتی عمومی شود.

بنابراین ضروری است افزایش تعرفه با تمرکز بر مشترکین پرمصرف انجام شود و باید دید که هیئت وزیران به عنوان مرجع اصلی تصمیم گیری در این مسئله، چه اقدامی انجام خواهد داد؟

پینوشت:

[۱] برق نیوز کد خبر ۳۳۹۴۶

[۲] برق نیوز کد خبر ۳۳۹۳۲



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.