۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۳۷۰۶ ۰۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۷ دسته: انرژی
۰

اردکانیان وزیر نیرو با اشاره به سهم ۳۴ درصدی مشترکین پرمصرف در مصرف برق، گفت: با شرایط امروز کشور نمی‌توان مانند گذشته به اینگونه از شیوه‌های مصرف ادامه داد.

به گزارش مسیر اقتصاد رضا اردکانیان وزیر نیرو شنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در نیروگاه پرند، تغییر تعرفه مشترکین پرمصرف را راهکاری برای مدیریت مصرف برق کشور دانست و عنوان کرد: «در حال حاضر سهم پرمصرف ‌ها در برق ۳۴ درصد است که مصرف بالایی را دارند و با شرایط امروز کشور نمی‌توان مانند گذشته به اینگونه از شیوه‌های مصرف ادامه داد.»

در تیر ماه تابستان امسال پیک مصرف برق در حالی به عدد ۵۷۱۰۰ مگاوات رسید، در حالی که توان عملیاتی نیروگاه های کشور حدود ۵۴۰۰۰ مگاوات است. این موضوع عامل خاموشی های متعدد در تابستان امسال گشت که بخشی از آن را مردم با قطع برق بخش خانگی به طور مستقیم لمس کردند؛ اما بخش دیگر که قطع برق واحدهای صنعتی بود، ضررهایی را به این واحدها تحمیل کرد که در بلند مدت قطعا به زیان صنعت و همه جامعه خواهد بود. اگرچه خاموشی های امسال پشت سر گذاشته شد اما سال آینده قطعا با مصرف برق بیشتری روبرو خواهیم بود.

اردکانیان در این باره گفت: «برآورد ما حاکی از این است که در پیک ۹۸، ۶۰ تا ۶۱ هزار مگاوات نیاز تولید برق خواهیم داشت و با توجه به ظرفیت کنونی، ۸ هزار مگاوات دیگر بایستی افزوده شود.»

با اینکه دولت برنامه افزودن سالانه ۵۰۰۰ مگاوات برق به شبکه برق کشور را مد نظر دارد اما احداث نیروگاه های بیشتر نیازمند صرف مبالغ کلان و همچنین پذیرش هزینه های نگهداری و تعمیر آن ها است.

در همین راستا وزیر نیرو بیان کرد: «ساخت نیروگاه محاسن زیادی همچون استغال زایی دارد، اما توان کشور نیز باید در نظر گرفته شود و چگونگی مصرف آب و برق باید مورد توجه قرار گیرد.»

کاهش مصرف و جلوگیری از هدررفت انرژی، راهکاری ساده تر

احداث نیروگاه های جدید به خصوص استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در کشور در حال پیشرفت ایران، امری اجتناب ناپذیر است، اما برای مقابله با بحران خاموشی راه کارهایی ساده تر و البته ضروری وجود دارد.

اردکانیان با اشاره به اجرای ۱۲ برنامه در حوزه مدیریت مصرف و تولید، بیان کرد: «این برنامه‌ها متنوع و کاربردی در مصرف خواهد بود که نمونه‌ای از این برنامه‌ها شامل بخش صنایع و مشارکت مستمر آنها، اصلاح مسایل پرمصرف و به‌کارگیری لوازم کاهنده، تغییر تعرفه پرمصرف‌ها و… می‌شود که کار دقیق روی آن‌ها انجام شده و در نوبت عرضه به هیات وزیران است.» [۱]

بر اساس آمار مرکز پژوهش های مجلس ۵۱ درصد از مصرف برق کشور در اوج بار مربوط به مشترکین خانگی است. حدود ۲۰ درصد از این مشترکین که عمدتا از اقشار متمول جامعه هستند، سهم حدود ۳۰ درصدی از مصرف برق را به خود اختصاص می دهند. در بسیاری از کشورهای دنیا مانند آمریکا و فرانسه جریمه هایی برای مشترکین پر مصرف در نظر گرفته می شود.

همچنین طبق نظر بسیاری از کارشناسان و مسئولان کشور، مشترکین پر مصرف برق نباید لااقل از یارانه انرژی در این حوزه استفاده کنند و باید برای استفاده بیش از الگوی مصرف، قیمت واقعی برق را پرداخت نمایند.

گفتنی است هفته گذشته در جلسه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي به ریاست معاون اول رئیس جمهور، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بیان کرده بود: وزارت نيرو طرحي را براي تابستان سال آينده تدوين كرده است تا با مشكل قطع برق مواجه نشويم كه لازم است همه دستگاه هاي ذيربط همچون سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملي همكاري لازم را براي هر چه بهتر اجرا شدن اين برنامه با اين وزارتخانه انجام دهند.[۲]

پینوشت:

[۱] پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو کد مطلب: ۶۱۷۱۰

[۲] پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو کد مطلب: ۶۱۶۲۴



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.