۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۱۴۸۴ ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲ دسته: انرژی
۰

اصلاح تعرفه برق پرمصرف‌ها با اعمال تعرفه مجزا برای مشترکین پرمصرف خانگی، اقدامی بود که برای اولین بار امسال انجام گرفت. حائری معاون وزیر نیرو در این‌باره گفت: باید به مرور، قیمت برق مشترکان پرمصرف را افزایش دهیم. بنابراین شناور شدن تعرفه‌ها موضوع تکمیلی این برنامه است تا هر مشترک پرمصرفی در هر پله‌ای با توجه به رشد مصرف، تعرفه برق مصرفیش نیز پله‌ای رشد کند.

به گزارش مسیر اقتصاد همایون حائری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، درباره برنامه وزارت نیرو برای تعرفه برق پرمصرف‌ها در سال‌های آتی گفت: تلاش وزارت نیرو این بود که امسال با هدف مدیریت صنعت، تعرفه برق مشترکان پرمصرف را ۱۶ درصد افزایش دهد. بنابراین ما باید منتظر بمانیم ببینیم که جواب چه خواهد شد و چقدر می‌توانیم گروه‌های پرمصرف را به خوش مصرف تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: باید به مرور قیمت برق مشترکان پرمصرف را افزایش دهیم. به هر حال این ۱۶ درصد برای تغییر تفکرات نیاز بود. بنابراین شناور شدن تعرفه‌ها موضوع تکمیلی این برنامه است تا هر مشترک پرمصرفی در هر پله‌ای با توجه به رشد مصرف، تعرفه برق مصرفیش نیز پله‌ای رشد کند.[۱]

ضرورت تکمیل روند تکاملی اصلاح تعرفه ها

گفتنی است اصلاح تعرفه برق پرمصرف‌ها با اعمال تعرفه مجزا برای مشترکین پرمصرف خانگی، اقدامی بود که برای اولین بار امسال انجام شد و چندی پیش مصوبه دولت در این زمینه مورد تایید ریاست مجلس شورای اسلامی قرار گرفت[۲]. طرح مذکور که محور برنامه‌های مدیریت مصرف وزارت نیرو است[۳]، به عدم رخداد خاموشی در تابستان امسال کمک خواهد کرد.

چراکه بر اساس آمارها سهم بخش خانگی در پیک مصرف برابر با ۵۰.۸ درصد و بیشترین مقدار بین بخش ­های مختلف اعم از صنعت، تجاری و کشاورزی است.

نمودار زیر میزان مصرف برق بخش ­های مختلف در زمان اوج را به تفکیک نشان می­‌دهد:[۴] 

قطعا در سال‌های آتی اصلاح تعرفه‌های برق روند تکاملی خود را طی خواهد کرد و انتظار می‌رود وزارت نیرو در این زمینه از ایده‌ها و نظرات کارشناسان استفاده کند. چراکه عدالت در توزیع یارانه پنهان انرژی و کاهش شدت انرژی دو مقوله مهم کشور در حوزه انرژی هستند که اصلاح تعرفه‌ها ابزار مهمی در تحقق آن‌ها خواهد بود.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری فارس، کد خبر: ۱۳۹۸۰۳۱۹۰۰۰۵۳۳

[۲] مسیر اقتصاد، کد خبر: ۹۱۰۹۶

[۳] مسیر اقتصاد، کد خبر: ۸۱۵۷۵

[۴] مسیر اقتصاد، کد خبر: ۶۶۵۶۷

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.