۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۳۷۱۴ ۰۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

هیکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان گفته است که اتحادیه اروپا فعالیت خود جهت ایجاد سیستم انتقال وجه مستقل از سوئیفت را آغاز کرده و در حال بررسی پیشنهادات در این زمینه است.

به گزارش مسیر اقتصاد هیکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان گفته است که اتحادیه اروپا فعالیت خود برای ایجاد سیستم انتقال وجهی که مستقل از سوئیفت باشد را آغاز کرده است.

ماس در کنفرانس سالانه سفرا در برلین گفته است «این اقدام کارساده ‌ای نیست، اما در حال حاضر ما آن را شروع کرده ایم و در حال مطالعه طرح ‌های پیشنهادی برای ایجاد یک صندوق پولی اروپایی و کانال‌ های پرداخت و سیستم‌ هایی که مستقل از سوئیفت باشند هستیم.»

هیکو ماس هفته گذشته نیز با ایجاد کانال های پرداخت مستقل از آمریکا و همچنین یک صندوق پول اروپایی خواستار تقویت استقلال اتحادیه اروپا شده بود.

هدف ایجاد سیستم مخصوص انتقال وجه توسط اروپا به خروج اخیر آمریکا از توافق هسته ای با ایران و اعمال تحریم ها علیه این کشور باز می گردد.

حفاظت از تجارت ایران با اروپا

از آنجایی که آلمان متعهد به توافق هسته ای امضا شده با ایران و قدرت های جهانی در سال ۲۰۱۵ است، اتحادیه اروپا باید بسته حمایتی را اجرا کند تا از تجارت اروپایی ها با ایران در مقابل تحریم ها محافظت کند.

با این حال این اقدام قادر به حفظ غول های اروپایی از قبیل توتال و غیره نبود، زیرا آن ها نمی توانند مستقل از سیستم بانکی بین المللی تحت نظارت آمریکا و بازار های مالی جهانی عمل کنند.

سوئیفت که یک انجمن مالی بین المللی مستقر در بلژیک است عملیات انتقال پیام های مالی را میان کشورهای جهان انجام می دهد. این سیستم توسط ۱۱ هزار مؤسسه مالی و بیش از ۲۰۰ کشور استفاده می شود. اما هیئت مدیره آن اغلب از بانک های آمریکایی تابع قوانی آمریکا تشکیل شده است که به این کشور اجازه می دهد علیه بانک ها در کشورهای مختلف اقدام کند.

منبع: راشاتودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.