۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۳۴۱۵ ۰۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت کارشناس: حسین عطااللهی
۰

کریستوفر بوویس استاد دانشگاه هال انگلستان، قطع سوئیفت ایران را راهکاری برای اعمال فشار دیپلماتیک حداکثری بر این کشور می داند. وی معتقد است این اقدام می تواند روابط آمریکا با دیگر کشورها را نیز تیره تر نماید و به شکل گیری سیستمی به عنوان جایگزین سوئیفت منجر شود که می تواند برای اروپا مزیت رقابتی ایجاد کند.

به گزارش مسیر اقتصاد به تازگی این خبر در رسانه ها منتشر شده است که گروهی از قانونگذاران آمریکایی از وزارت خزانه داری آمریکا درخواست کرده اند که دسترسی ایران به سیستم سوئیفت را قطع کند.

کریستوفر بوویس، استاد حقوق تجارت بین المللی دانشگاه هال انگلستان در گفتگو با اسپوتنیک در مورد پیامدهای احتمالی این پیشنهاد اظهار نظر کرده که در ادامه آمده است:

اعمال فشار حداکثری بر ایران؛ هدف تحریم سوئیفت

هدف آمریکایی ها از این اقدام اعمال فشار حداکثری بر ایران است و از این طریق می خواهند فشارهای دیپلماتیک خود را افزایش دهند. هدف قانونگذاران همچنین اعمال فشار قانونی بر دولت ترامپ است تا پیگیری های ناشی از خروج از برجام را ادامه دهد. از طرفی آمریکایی ها این جنگ اقتصادی را در مقابل اتحادیه اروپا به راه انداخته اند تا به نتایج دیپلماتیک دست یابند.

به احتمال زیاد قطع دسترسی ایران به سوئیفت اجرائی خواهد شد. دولت آمریکا و رئیس جمهور ترامپ اصرار داشتند که از توافق هسته ای خارج شوند و از این رو آن ها از هر مسیر مالی دیپلماتیک ممکن، شامل قطع سوئیفت که جزئی از مفاد توافق هسته ای برای معاملات بانک ها است، برای دستیابی به اهداف خود استفاده خواهند کرد.

جنگ مالی میان اروپا و آمریکا با تحریم سوئیفت ایران

این اتفاق روابط ایران و آمریکا را به طور کامل بدتر خواهد کرد و می تواند روابط اتحادیه اروپا و سایر کشورها را نیز بدتر کند. این اتفاق یک جنگ اقتصادی کامل است که نه تنها تحریم ها اقتصادی و تحریم های دیپلماتیک را تحمیل می کند بلکه به جنگ های مالی میان دو قاره منجر خواهد شد.

طبق گزارش ها، کمیسیون اتحادیه اروپا و آلمان در حال توسعه یک سیستم پرداخت جایگزین برای سوئیفت هستند تا به ایران این امکان را دهد که با سیستم مالی اروپا عملیات پرداخت و تسویه را انجام دهد. این اقدام قرار است از طریق بانک سرمایه گذاری اروپا و بر اساس ارز یورو حمایت و عملیاتی شود تا ارتباط میان اروپا و ایران حفظ شود.

سیستم جایگزین سوئیفت فرصت بزرگ برای اتحادیه اروپا

علاوه براین یک فرصت بزرگ برای اتحادیه اروپا جهت استفاده از سیستم مالی موازی وجود دارد تا بتواند از یک مزیت رقابتی در افزایش تسویه ها و معاملات مالی نسبت به سایر نقاط جهان در کنار سیستم سوئیفت قبلی برخوردار باشد.

علی رغم تحریم های ایران بسیاری از شرکت ها در اروپا و سایر کشورها به دنبال راهکارهای جایگزین برای انجام تجارت با ایران هستند. این اتفاق می تواند روابط اروپا و سایر کشورها با آمریکا را تغییر دهد. این اتفاق جنگ اقتصادی کامل را رقم خواهد زد و سبب خواهد شد که برخی فعالیت ها و معاهدات بین المللی از طریق سازمان تجارت جهانی یا سازمان ملل متحد مجدداً مورد مذاکره قرار گیرد.

سوئیفت ابزاری برای پیگیری اهداف دیپلماتیک آمریکا

در حال حاضر ما در مرحله ورود به یک دوره برخورد میان دو قاره و دو سیستم اقتصادی قرار داریم. در این دوره محیط های مالی نظارتی از جمله سوئیفت و سیستم های پرداختی و تسویه مالی برای ترویج اهداف اقتصادی و دیپلماتیک مورد استفاده قرار خواهند گرفت و اتحادیه اروپا به اندازه کافی در پاسخ به تهدیدات آمریکا موفق خواهد بود.

منبع: اسپوتنیک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.