۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۳۰۴۷ ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

کشورهای آفریقایی به منظور تسهیل و توسعه تجارت و سرمایه گذاری، افزایش امنیت اقتصادی و بهره مندی از سایر مزایای اقتصادی، تمایل قابل توجهی به استفاده از یوآن به جای دلار دارند. در حال حاضر آمریکا سهم کمی در تجارت خارجی این کشورها دارد و در مقابل سهم چین در حال افزایش است؛ از این رو در طول چندین سال اخیر برخی کشورهای آفریقایی پیمان پولی دوجانبه با چین منعقد کرده اند.

به گزارش مسیر اقتصاد یوآن چین به دلیل مزایایی که برای تسهیل تجارت و سرمایه گذاری میان چین و آفریقا و همچنین بهینه سازی ساختار ذخایر ارزی خارجی و ثبات دهی به بازارهای مالی دارد، توجهات زیادی را در میان کشورهای آفریقایی به خود جذب کرده است.

مقامات، کارشناسان و صاحب نظران کشورهای مختلف آفریقایی روند استفاده از یوآن به عنوان یکی از ارزهای صندوق ذخایر ارزی آفریقا در آینده را غیرقابل اجتناب قلمداد می کنند که نه تنها به توسعه اقتصادی منطقه ای منجر خواهد شد، بلکه باعث افزایش بین المللی شدن بیشتر یوآن نیز خواهد شد.

کالب فاندانگا، مدیر اجرایی مؤسسه اقتصادی و مدیریت مالی  شرق و جنوب آفریقا گفته است که مقامات بانک های مرکزی و وزارتخانه های مالی ۱۴ کشور آفریقایی پیشنهاد کرده اند که یوآن چین به عنوان یک ارز ذخیره مورد استفاده قرار گیرد و به طور گسترده ای در قاره آفریقا به کار گرفته شود.

استفاده از یوآن باتوجه به رشد روزافزون چین در اقتصاد جهانی و وضعیت آن به عنوان یک شریک تجاری مهم آفریقا برای کشورهای منطقه افریقایی اهمیت دارد. از طرفی یوآن عضو سبد ارزی صندوق بین المللی پول نیز است و گزارش شده است که کشورهایی از قبیل روآندا یوآن را به ذخایر ارزی خود اضافه کرده اند.

آفریقای جنوبی، نیجریه و دیگر کشورها نیز با کشور چین پیمان پولی دوجانبه منعقد نموده اند. این درحالی است که کشورهایی از قبیل کنیا، زیبابوه و بوتسوانا علاقه قابل توجهی به استفاده از یوآن به عنوان ذخیره ارزی یا ارز مورد استفاده در پرداخت ها دارند.

به عنوان نمونه به تازگی بانک مرکزی نیجریه از بانک های داخلی خود درخواست نموده است که یوآن چین را به فروش (حراج) برسانند. این اقدام بعد از انعقاد پیمان پولی دوجانبه میان نیجریه و چین به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار اتفاق افتاده است. این حراج در راستای استفاده از یک ارز تجاری دیگر جایگزین دلار در تجارت خارجی است.

در حال حاضر پرداخت های خارجی عمده کشورهای آفریقایی با دلار انجام می شود، اما حجم تجارت مستقیم آفریقا با آمریکا بسیار محدود است و تجارت با چین از حجم بالایی برخوردار است. استفاده از یوآن هزینه های معامله را کاهش می دهد و امنیت مالی را به همراه خواهد داشت.

منبع: گلوبال تایمز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.