۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۲۱۱۸ ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵ دسته: پول و بانک کارشناس: حسین عطااللهی
۰

مؤسسه اقتصاد جهانی کیل به تازگی مطالعه ای درخصوص فرصت ها و تهدیدهای ارزهای مجازی برای کمیته اقتصادی پارلمان اروپا انجام داده است. در این گزارش عنوان شده است که ارزهای دیجیتال منتشر شده توسط بانک های مرکزی می توانند به یک نظام مالی باثبات تر نسبت به ارزهای دیجیتالی غیرمتمرکز از قبیل بیت کوین منتهی شوند. به عقیده این موسسه، راه اندازی ارزهای دیجیتالی متمرکز اکنون فرصتی پیش روی بانک های مرکزی است که بتوانند علاوه بر افزایش سرعت در مبادلات، به سمت یک نظام با ثبات تر مالی حرکت نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد بحث های متعددی در رابطه با آینده و چگونگی اثرات ارزهای دیجیتالی بر صنعت مالی بین المللی و همچنین چگونگی اثر گذاری آن ها بر رشد اقتصادی مطرح شده است.

برخی از اقتصاددانان معتقدند که ارزهای دیجیتالی می تواند سرعت پرداخت های بین المللی را افزایش دهد و به دنبال آن موجب افزایش سرعت تجارت جهانی شود. عده ای نیز بر این عقیده اند که عدم نظارت بر ارزهای دیجیتالی می تواند اثرات سوئی را به دنبال داشته باشد.

ثبات در نظام های مالی با استفاده از ارزهای دیجیتال بانک های مرکزی

بر اساس مطالعه جدیدی که توسط محققان اقتصادی «مؤسسه اقتصاد جهانی کیل» به انجام رسیده است، نشان داده شده است که ارزهای دیجیتال منتشر شده توسط بانک های مرکزی می توانند به یک نظام مالی باثبات تر نسبت به ارزهای دیجیتالی معمولی از قبیل بیت کوین منتهی شود. این مؤسسه در عین حال ایده ارزهای رمز نگاری شده که غیر متمرکز هستند را نیز رد کرده است.

در مطالعه این مؤسسه، محققان، بیت کوین، اتریوم و ارزهای مشابه را به عنوان ارزهای رمزنگاری شده و ارزهای دیجیتال را نیز به عنوان ارز رسمی منتشر شده بر بستر بلاک چین توسط بانک مرکزی تعریف کرده اند. بر اساس این مطالعه، ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین نمی توانند جایگزین قابل اطمینانی برای پول رسمی منتشر شده توسط بانک های مرکزی باشند.

در این گزارش گفته شده است: «در حال حاضر، ارزهای رمزنگاری شده از قبیل بیت کوین به هیچ وجه نمی توانند جایگزینی برای پول رسمی باشند. فناوری موجود از نظر مقیاس پذیری با محدودیت هایی روبروست. انجام حتی تعداد محدودی تراکنش نیز با این شیوه پرهزینه است.»

ارزهای دیجیتال غیرملی راهکاری برای سوداگری و کسب سود

این گزارش که در کمیته اقتصادی پارلمان اروپا ارائه شده است، بیان کرده است که ارزهای دیجیتال و نیز سایر دارایی های مشابه بیشتر از اینکه به عنوان واسطه‌ ای برای پرداخت باشند، به عنوان راهکاری برای کسب سود از افزایش قیمت ها کاربرد دارند.

این گزارش ادامه داده است، از آنجا که این ارزها بر اساس ارزی ثابت عرضه نشده اند، لذا این امکان وجود ندارد که به صورت منطقی بتوان آن ها را ارزشگذاری کرد و همین امر سبب نوسانات شدید قیمتی آن ها می شود و این نوسانات افراد بیشتری را به امید کسب سود از خرید و فروش آن ها وارد بازار می کند. کمبود قوانین و مقررات نیز موجب شفافیت اندک و افزایش تعداد سودجویان از این بازار می شود.

ارز دیجیتال ملی فرصت مناسبی برای بانک های مرکزی

این گزارش تحلیلی تأکید می کند که ارزهای دیجیتال می توانند فرصت بزرگی برای بانک های مرکزی باشند. با این وجود، این شکل نوین از پول می تواند به کاهش نقش حساب های سنتی بانکی نیز منجر شود.

این گزارش بیان کرده است که برای جلوگیری از بی ثباتی مداوم در عملکرد نظام بانکی، بانک های تجاری باید به منابع تأمین مالی قابل اعتمادتری نسبت به سپرده های مشتریان دست یابند؛ چراکه که خاصیت کسری گونه ذخایر سیستم بانکی کنونی می تواند منبع اصلی بی ثباتی باشد. لذا تغییر مخرب به وجود آمده در نظام بانکی الزاما بد نیست و در نهایت می تواند زمینه را برای یک نظام مالی باثبات تر فراهم کند.

بسیاری از مؤسسات بانکی متمرکز در سراسر جهان فعالیت خود برای ایجاد یک ارز دیجیتال مخصوص بانک مرکزی را آغاز کرده اند. بانک های مرکزی تایلند، باهاما و غیره در حال انجام اقداماتی آزمایشی در این زمینه هستند.

منبع: coinspeaker.com



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.