۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۲۰۸۱ ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴ دسته: مسکن
۰

دکتر افشین پروین پور کارشناس مسکن با ذکر اینکه مسکن جزو نیازهای اساسی خانوار است و نباید اجازه داد مسکن در دام سوداگری و دلالی بیفتد، گفت: بهترین ابزار مقابله با سوداگری که در جهان تجربه شده مالیات بر عایدی مسکن است.

به گزارش مسیر اقتصاد دکتر افشین پروین پور اقتصاددان و کارشناس حوزه مسکن یکشنبه در برنامه  «نود و هشتی ها» رادیو اقتصاد توضیحاتی در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر عایدی مسکن ارائه کرد.

مسکن کالای اساسی است و نباید در دام سوداگران بیفتد

پروین پور در مورد اهمیت و راهکار جلوگیری از سوداگری در مسکن اظهار داشت: مسکن کالایی است که جزو نیازهای اساسی خانوار است. از این جهت نباید در دام سوداگری و دلالی بیفتد تا از این ناحیه دچار افزایش قیمت شود. در تمام دنیا اجازه سوداگری و دلالی و خرید و فروش و یا احتکار زمین و مسکن به طمع کسب سود به کسی داده نمی شود، زیرا که مسکن از نیازهای اساسی مردم است.

راهکارهای پلیسی برای مقابله با سوداگری جواب نمی دهد

وی افزود: در جهان مالیات بر عایدی مسکن مانع از سوداگری می شود و راه های پلیسی و بگیر و ببند برای مقابله با سوداگری جواب نمی دهد. در واقع در دنیا با استفاده از ابزار مالیاتی با نرخی بالا، سود حاصل از خرید و فروش مسکن را دریافت می کنند تا جذابیت سوداگری در بازار مسکن از بین برود.

پروین پور با اشاره به مفهوم گوی سوزان در اقتصاد، گفت: باید با مالیات، کالای اساسی ای مانند مسکن که احتکار شده است شبیه گوی سوزانی در دست صاحب آن شود تا فرد نتواند آن را نگه دارد و مجبور شود به بازار عرضه کند.

افزایش قیمت توسط سوداگران امکان پذیر نخواهد بود

پروین پور در پاسخ به سوالی در مورد ادعای افزایش قیمت و احتمال انتقال بار مالیاتی گفت: قیمت مسکن بر اساس قیمت بازار تعیین می شود. قیمت بازار هم بر اساس نظر کارشناسی تعیین می شود و سوداگران نمی توانند خودسرانه قیمت را افزایش دهند. از طرفی تعادلی بین عرضه و تقاضا ایجاد می شود که جلوی افزایش قیمت را می گیرد. در واقع با وجود تعادل عرضه و تقاضا، خریدار قدرت انتخاب بیشتری دارد و هر کسی هم که بخواهد بار مالیاتی خود را منتقل کند با عدم اقبال عمومی برای فروش مسکن خود مواجه خواهد شد.

احتمال کاهش قیمت مسکن در اثر اعمال مالیات

کارشناس حوزه مسکن گفت: سیاست های مالیاتی و کنترل سوداگری سیاست های مکمل برای تعادل بخشی عرضه و تقاضا هستند و ادعای انتقال بار مالیاتی برای زمانی است که تعادل در بازار وجود نداشته باشد و خریدار مجبور باشد یکی از مسکن های سوداگران را بخرد ولی هنگامی که انتخاب به اندازه کافی وجود داشته باشد، خریداری برای ملک سوداگران وجود ندارد.

پروین پور با اشاره به وجود بیش از ۵۰۰ هزار خانه خالی در تهران که بالاترین قیمت ها برای ملک را در کشور دارد، گفت: در صورت اعمال مالیات و عرضه این واحدها شوک قیمتی مثبتی به بازار وارد خواهد شد. این شوک مثبت به نحوی خواهد بود که ممکن است قیمت مسکن را ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش دهد. زیرا در کشورهای دیگر این اتفاق افتاده است و کاملا تجربه شده است.

خروج سوداگران از بازار مسکن به نفع تقاضای مصرفی است

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر خروج سرمایه از بازار مسکن با اعمال مالیات بر عایدی مسکن اظهار داشت: اتفاقا مالیات بر عایدی مسکن دنبال این است که این سوداگران از بازار مسکن خارج شوند. کسانی که فقط سرمایه خود را به طمع کسب سود در بازار مسکن وارد کرده اند، حتما باید از بازار خارج شوند، زیرا همین افراد هستند که باعث افزایش قیمت می شوند. بدین ترتیب تنها سازندگان مسکن و تقاضای مصرفی باقی خواهند ماند که شرایط بازار را سالم می کنند.

پروین پور در مورد آثار مالیات بر عایدی مسکن بر بازار گفت: جذابیت دلالی و سوداگری با اعمال این مالیات از بین می رود و سوداگرانی که موجب افزایش قیمت می شوند از بازار مسکن خارج می شوند.

اراده سیاسی همگانی حاکمیت راه مقابله با ذی نفعان سوداگری است

وی درباره مخالفت عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با مالیات بر عایدی مسکن گفت: در همه جای دنیا زمانی مشکل مسکن حل شده است که اراده سیاسی برای حل مشکل وجود داشته است. مسئله مسکن در همه کشورها مسئله بسیار مهمی است زیرا منافع بسیاری از افراد درگیر آن است. بنا بر این باید اراده سیاسی تمامی حاکمیت برای حل مشکل بازار مسکن ایجاد شود تا برخی ذی نفعان نتوانند مانع از حل مشکل مسکن شوند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.