۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۲۰۳۹ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵ دسته: تجارت و دیپلماسی
۵

سفیرفیلم از مستند جدید خود تحت عنوان «باج» که به بررسی وضعیت مناطق آزاد اقتصادی می پردازد، رونمایی کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد اخیرا مستندی با موضوع مناطق آزاد و پرداختن به مسائل آن از دیدگاه اقتصاد سیاسی تحت عنوان «باج» تهیه و منتشر شده است.

باج یک مستند اقتصادی- سیاسی به نویسندگی و کارگردانی محمد پایدار و تهیه کنندگی علیرضا خاکدامن است که با حمایت موسسه سفیر فیلم ساخته شده و روند توسعه مناطق آزاد در ایران را نقد کرده است.

توسعه مناطق آزاد موضوعی است که در سالیان اخیر محل مناقشات و دعواهای بسیاری از رجال سیاسی ایران بوده و اتفاقا تمرکز اصلی مستند نیز بر رمزگشایی از همین دعواهاست.

این مستند با مرور مختصری از تاریخچه مناطق آزاد در جهان آغاز می شود و پس از آن به بررسی چالش های شکل گرفته حول مناطق آزاد، در میان دولت و مجلس و همچنین دولت های مختلف با یکدیگر می پردازد.

از یک طرف، اظهارات برخی از نمایندگان مجلس به تصویر کشیده می شود که برای تصویب منطقه آزاد برای ناحیه خود از انواع و اقسام توجیه ها استفاده می کنند. از طرف دیگر مناطق آزاد برای دولت ها، یکی از سریعترین پاسخ ها برای رفع و رجوع کم کاری ها در قبال مرزنشینانی است که سالیان متمادی (به عمد و یا غیر آن) در فقر نگه داشته شده اند تا بلکه بتوانند از خرمن واردات، خوشه ای بچینند.

در واقع به عقیده این مستند، مناطق آزاد پدیده ای است در حال گسترش، که اگر چه اندکی سطح زندگی مرزنشینان را ارتقا میدهد، اما به زعم کارشناسان اقتصادی، منطق واردات حاکم بر آن، سبب میلیون ها دلار هدررفت سرمایه ملی و تضعیف صنایع داخلی می گردد.

مناطق آزاد باج هایی هستند که دولت های ضعیف مرکزی به مرزنشینان ناراضی از تنگدستی پرداخت می کنند؛ این ادعای باج است.

لینک دانلود این مستند در ادامه آمده است:

دانلود

  1. شما چرا سکوت کردین درباره مناطق ازاد؟ چون رییستون زارع عضو کمیسیون اقتصادی موافق مناطق آزاد هست؟ پس اسمتون رو عوض کنید بذارید زارع نیوز یا پورابراهیمی نیوز و اقتصاد مقاومتی رو بدنام نکنید و در ضمن این مستند چند بار رونمایی میشه؟ هفته پیش هم تو فارس رونمایی شد

    ۳۲
    • با سلام و احترام و تشکر از اعلام نظر شما. مسیر اقتصاد به هیچ وجه به هیچ شخصی وابستگی ندارد. ضمن اینکه با سرچ کلیدواژه مناطق آزاد موضع این رسانه در موضوع مذکور مشخص است. از انتشار مطالب کارشناسی و تحلیلی در این زمینه استقبال می شود و کارشناسان می توانند در این زمینه با ما در ارتباط باشند.

      ۲۳

      • بله مطلب دارید و آخرین مطلبتون که زیر خبرتون گذاشتین مربوط به آذر ۹۶ هست و زمانیکه زارع و پورابراهیمی علیه مناطق ازاد بودن و الان که دوست مناطق آزاد شدن برای مناطق ویژه ای که گیرشون میاد سکوت کردین برای همین میگم بذارید زارع نیوز و پورابراهیمی نیوز

        ۳۲

    • ما که تا حالا هرچی از مسیر اقتصاد دیدیم پیگیری مسائل مهم و کلیدی بوده و به عنوان مخاطب احساس نکردیم که سنگ شخص خاصی رو به سینه بزنن. اتفاقا همین پورابراهیمی رو چند وقت پیش به خاطر اظهاراتش نقد کرده بودن!

      ۱۱



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.