۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۱۱۷۳ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

دولت آمریکا قصد دارد به منظور کاهش زیان احتمالی کشاورزان خود به دلیل آغاز جنگ تجاری با چین، یک برنامه حمایتی با سرمایه ۱۲ میلیارد دلاری را اجرایی نماید. در این برنامه در کنار پرداخت یارانه مستقیم به کشاورزان، سیاست های دیگری همچون خرید محصولات کشاورزی توسط یک نهاد دولتی و کمک به بازاریابی در بازارهای خارجی در نظر گرفته شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد پس از آغاز جنگ تجاری بین آمریکا و چین بسیاری از کارشناسان از زیان قابل توجه کشاورزان آمریکایی بعد از آغاز جنگ تجاری این دو کشور علیه یکدیگر خبر دادند.

تصمیم اخیر دولت ترامپ مبنی بر افزایش تعرفه های گمرکی فولاد و برخی دیگر از محصولات وارداتی از چین به اقدام متقابل این کشور در قبال تصمیمات دولتمردان آمریکایی منجر شد.

هرچند تعرفه های اعمال شده حدود ۳۴ میلیارد دلار از محصولات چینی را شامل میشد اما به دلیل اقدام تلافی جویانه دولت چین، ترامپ تهدید کرده است تعرفه های گمرکی محصولات چینی تا سقف ۵۰۰ میلیارد دلار را اجرایی خواهد کرد.

کشاورزان آمریکایی با اقدام چین در «جنگ تجاری» آسیب می‌بینند

محصولات کشاورزی هدف چین در جنگ تجاری با آمریکا

اما محصولات کشاورزی یک برگ برنده جدی برای مقامات چینی در جنگ تجاری فعلی محسوب می شود، چرا که از طرفی کشور آمریکا یکی از صادرکنندگان بزرگ محصولات کشاورزی در جهان است و از طرف دیگر کشور چین با بیش از ۱.۳ میلیارد نفر جمعیت، با وجود تولید گسترده، یکی از بزرگترین واردکنندگان این محصولات محسوب می شود.

از این رو سالانه بخش زیادی از محصولات کشاورزی صادراتی آمریکا به کشور چین وارد شود و این محصولات سهمی قابل توجه در کالاهای صادراتی آمریکا به چین دارند.

بر اساس آمار وزارت کشاورزی آمریکا، این کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی حدود ۱۳۰ میلیارد دلار محصولات کشاورزی صادر کرده است که کشور چین با واردات ۱۹.۲ میلیارد دلار و سهمی حدود ۱۵ درصد، رتبه دوم را در بین مقاصد صادراتی محصولات کشاورزی آمریکا دارد.

حمایت ۱۲ میلیارد دلاری آمریکا از کشاورزان صدمه دیده از جنگ تجاری

به همین منظور دولت آمریکا پس از تصمیمات متقابل دولت چین در افزایش تعرفه ی محصولات کشاورزی، برای جلوگیری از زیان بالای کشاورزان خود اقدام به تهیه سیاست حمایتی جدید از کشاورزان نموده است.

بر همین اساس دولت قصد دارد حدود ۱۲ میلیارد دلار یارانه اضطراری به کشاورزانی که در این جنگ تجاری آسیب می بینند، پرداخت کند.

طبق گزارش منتشر شده از سوی مسئولین دولتی آمریکا، محصولاتی که بیشترین آسیب را در این جنگ تجاری خواهند دید، شامل دانه ذرت، سویا و فرآورده های گوشتی است.

این تصمیم دولت آمریکا که بعد از اعلام رسمی ترامپ در توئیتر خود مبنی بر آسیب های جدی تعرفه ها به کشاورزان است، اتخاذ شد و در سال جاری اجرا خواهد شد.

کمیته ccc مسئول اجرایی حمایت دولت از کشاورزان

بر اساس اعلام وزیر کشاورزی آمریکا، دولت ترامپ برای حل مشکلات بخش کشاورزی در کوتاه مدت و جلوگیری از زیان آنان چنین تصمیمی اتخاذ کرده است و در بلند مدت نیز به منظور بهبود وضعیت تجاری محصولات نیز اقدام خواهد کرد.

از آنجایی که معمولا هر تصمیم جدید دولت آمریکا باید جهت تصویب به کنگره ارسال شود، اما در مورد کمک یارانه ای اخیر دولت به کشاورزان در جهت سهولت در پرداخت این یارانه ها اقدام ویژه ای صورت خواهد گرفت.

دولت آمریکا قصد دارد سیاست مزبور را از طریق کمیته ی تخصیص اعتبارات کالا(ccc) که پیش از این به منظور ساماندهی تولیدکنندگان در شرایط رکودی ایجاد شده بود، اجرا کند.

حمایت های گسترده از پرداخت مستقیم یارانه تا کمک به فروش محصولات کشاورزان

کمیته ccc یک سازمان فدرال در دولت آمریکا است که می تواند در دوران رکود، محصولات تولید شده توسط کشاوزران را جهت حمایت از آنان خریداری و در بازارهای دیگر به فروش برساند.

طبق اعلام وزارت کشاورزی آمریکا سیاست حمایتی از کشاورزان در کوتاه مدت شامل پرداخت های مستقیم به تولیدکنندگان محصولات کشاورزی نظیر دانه های سویا خواهد بود.

همچنین در جهت توزیع بهتر کالاها در سطح بازارهای ملی و منطقه ای برای محصولاتی نظیر میوه، آجیل، برنج و حبوبات، که تعرفه ی آنها توسط دولت چین افزایش پیدا کرده است نیز برنامه ریزی مناسبی صورت خواهد گرفت.

منبع: cnbc



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.