۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۱۰۱۶ ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

کشور ترکمنستان به تازگی بندر بزرگ ترکمن باشی را با سرمایه گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری افتتاح نموده است. هدف این کشور از راه انداری بندر جدید افزایش تجارت با کشورهای غرب دریای خزر و روسیه و همچنین نقش آفرینی ویژه در جاده ابریشم چین از طریق کریدور ترکمنستان-آذربایجان-گرجستان-ترکیه عنوان شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور ترکمستان به تازگی یک بندر بزرگ را با سرمایه گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری در دریای خزر افتتاح کرد. ساخت این بندر بزرگ که بیش از ۵ سال به طور انجامیده است می تواند جایگاه این کشور را در زمینه نقش آفرینی در تجارت منطقه به میزان قابل توجهی ارتقاء دهد.

این بندر بزرگ که در شهر ترکمن باشی در سواحل غربی این کشور قرار دارد در نزدیک ترین نقطه با شهر باکو کشور آذربایجان در غرب دریای خزر واقع شده است.

ترکمنستان به دنبال نقش آفرینی بیشتر در تجارت منطقه

ترکمنستان از زمان استقلال خود نتوانسته است از ظرفیت جایگاه جغرافیایی خود به منظور نقش آفرینی در تجارت منطقه بهره برداری نماید و اکنون به عنوان یک مرکز تجاری در منطقه شناخته نمی شود.

در حال حاضر بیش از ۸۵ درصد صادرات این کشور نیز به صادرات سوخت های فسیلی و به طور خاص گاز طبیعی اختصاص دارد و این کشور به میزان قابل توجهی به صادرات این محصولات وابسته است.

قربان گلی بردی موخامدوف، رئیس جمهور ترکمنستان در خصوص افتتاح این بندر بزرگ گفت: این بندر می تواند نقشی قابل توجه در توسعه تجارت بین کشورهای غرب دریای خرز و کشورهای اروپایی با کشورهای شرق این دریاچه از جمله خاورمیانه و آسیا ایفا نماید.

افزایش سه برابری تجارت و رونق گردشگری نتیجه راه اندازی بندر جدید

دولت ترکمنستان اعلام کرده است انتظار دارد با راه اندازی بندر جدید میزان تجارت این کشور بیش از ۳ برابر شود. این درحالیست که افزایش تجارت با کشورهای غرب دریای خزر بیشترین سهم را در این افزایش خواهد داشت؛ چراکه تا پیش از این تجارت دریایی بین ترکمنستان و کشورهای غرب دریای خزر با محدودیت ها و مشکلاتی مواجه بود.

علاوه بر کشورهای غرب دریای خزر افزایش تجارت با کشور روسیه نیز یکی دیگر از اهداف اصلی ترکمنستان از راه اندازی بندر ترکمن باشی عنوان شده است؛ چراکه در حال حاضر امکان تجارت دوجانبه از مسیرهای زمینی با مشکلاتی مواجه است و شهرهای بزرگ کشور روسیه در بخش های غربی واقع شده اند.

همچنین اعلام شده است که این بندر ظرفیت پاسخگویی به تردد سالانه ۳۰۰ هزار مسافر، ۷۵ هزار کامیون و ۴۰۰ هزار کانتینر را خواهد داشت که علاوه بر رونق تجارت به توسعه گردشگری نیز منجر خواهد شد.

رقابت کشورها در مسیر جاده ابریشم

کشور ترکمنستان یکی از کشورهایی است که به طور بالقوه در مسیر ترانزیت کالا از چین به کشورهای اروپایی قرار دارد. از این رو این کشور یکی از گزینه های پیش روی چین برای توسعه خطوط ترانزیتی از شرق به غرب محسوب می شود.

کشورهای ایران، روسیه و قزاقستان نیز از دیگر کشورهای حاضر در منطقه هستند که هرکدام می توانند مسیری مجزا برای برقراری ارتباط بین شرق و غرب ایجاد نمایند.

رئیس جمهور ترکمنستان در پیام خود در شروع سال جدید اعلام کرده است که این کشور در «قلب جاده ابریشم بزرگ» واقع شده است و انتظار دارد که ترکمنستان بتواند نقشی قابل توجه در این پروژه چین داشته باشد.

ترکمنستان-آذربایجان-گرجستان-ترکیه مسیر جدید اتصال چین به اروپا

ترکمنستان با راه انداری بندر جدید خود جایگاهی ویژه در جاده ابریشم پیدا کرده است؛ چراکه اکنون این امکان فراهم شده است که کالاهای چینی بدون نیاز به عبور از کشورهایی همچون ایران و روسیه، از مسیر ترکمنستان از دریای خزر عبور نمایند و به بندر باکو در آذربایجان برسند و پس از عبور از گرجستان، از مسیر ترکیه به کشورهای اروپایی وارد شوند.

با اینحال ترکمنستان برای کسب سهم بیشتر از جاده ابریشم رقیب قدرتمندی همچون قزاقستان را پیش رو دارد. این کشور نیز در تلاش است تا با سرمایه گذاری گسترده در زیرساخت ها و فعال سازی بنادر غربی خود جایگاهی ویژه در ترانزیت کالاهای چینی به غرب دریای خزر داشته باشد.

ترکمنستان برخلاف قزاقستان مرز مشترک با کشور چین ندارد و محصولات چینی باید از کشور قزاقستان وارد ترکمنستان شوند و این مسئله جایگاه ترکمنستان در رقابت با قزقستان را دشوار تر نموده است.

منبع: موسسه ورساو



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.