۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۰۷۷۴ ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت کارشناس: حسین عطااللهی
۰

صندوق پولی هنگ کنگ اعلام کرده است که در همکاری با ۷ بانک بزرگ جهانی، یک بستر مبادلات مالی و تجاری مبتنی بر بلاک چین راه اندازی می کند که امکان اتصال به بسترهای مبادلاتی سایر کشورها را خواهد داشت. این بستر غیر متمرکز است و یک تحول در استاندارد مبادلات پولی و مالی جهانی محسوب می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد ارزهای دیجیتالی در مقام مقایسه با بلاک چین به عنوان نور تابیده شده از یک نور افکن محسوب می شوند که نور نقش ارزهای دیجیتالی و نورافکن نقش بلاک چین را ایفا می کند. در حال حاضر ادغام نظام های مالی جهانی با بستر بلاک چین با سرعت بالایی آغاز شده است.

همکاری ۷ بانک در راه اندازی بستر مبادلاتی مبتنی بر بلاک چین

صندوق پولی هنگ کنگ روز ۱۷ ژوئیه در اطلاعیه ای اعلام کرده است که ۷ بانک اولیه به زودی به یک بستر مبادلاتی که به وسیله بلاک چین فعالیت می کند، وصل خواهند شد.

مقرر شده است تا هیأت مدیره صندوق پولی هنگ کنگ و ۷ بانک منطقه ای به بستر مبادلاتی بلاک چین که در ماه سپتامبر راه اندازی خواهد شد، وصل شوند. این اقدام نشان دهنده تلاش های این شهر جهت تقویت توسعه فناوری های مالی است.

هاوارد لی، معاون ارشد اجرائی صندوق پولی هنگ کنگ گفته است که این بستر تجاری و مالی، اولین پروژه بزرگ مقیاس در میان چند بانک است که مبتنی بر بلاک چین و در هنگ کنگ اجرائی می شود.

طبق اطلاعیه منتشر شده، بانک های شرکت کننده در این پروژه؛ بانک HSBC، بانک استاندارد چارترد، بانک آسیای شرقی، بانک گروه استرالیا و نیوزلند، بانک هانگ سِنگ و بانک دی بی اس را شامل می شود.

امکان ارتباط بستر بلاک چین هنگ کنگ با سایر کشورها

به گفته لی، هدف این بستر مبادلاتی کمک به دیجیتالی سازی اسناد تجاری و خودکارسازی فرآیندهای مالی در تجارت است تا بدین طریق ریسک ها کاهش یابد و قابلیت تأمین مالی به وسیله صنعت بانکداری از طریق ویژگی های منحصر به فرد فناوری بلاک چین افزایش یابد.

لی همچنین در رابطه با دیگر مزایای بستر مالی و تجاری مبتنی بر بلاک چین گفته است که از دیگر نقاط عطف این بسترهای تجاری این است که امکان برقراری ارتباط با بسترهای مبادلاتی سایر کشورها را دارد که موجب تسهیل فعالیت های تجاری فرامرزی می شود.

طرح های راه اندازی این بستر مبادلاتی برای اولین بار در ماه مارس گذشته منتشر شد. این بستر بانک ها، شرکت ها و مشتریان خود را قادر می سازد که سفارشات، فاکتورها و درخواست های مربوط به تأمین مالی تجاری خود را ارسال و ثبت کنند.

فناوری بلاک چین با کاهش ریسک هایی از قبیل خطر سرقت اطلاعات هویتی، باعث افزایش بهره وری و کاهش هزینه های مالی شرکت ها خواهد شد.

تغییر استاندارد معاملات پولی و مالی بین المللی

مسئولین اجرائی بانک های مشارکت کننده در پروژه راه اندازی بستر مبادلاتی بلاک چین، که از بانک های معتبر بین المللی محسوب می شوند، بر این عقیده اند که این راهکار جدید مالی و تجاری شیوه های معاملاتی را ساده تر خواهد کرد و توسعه مالی و تجاری را برای تمامی شرکت ها فراهم خواهد نمود.

فناوری بلاک چین به کاربران امکان دسترسی به تمام اسناد و فرآیندها در یک مکان واحد و در لحظه را می دهد. این فناوری دفاتر کل را در سرورهای سراسر جهان غیرمتمرکز کرده است.

به نظر می رسد که این فناوری به مجموعه ای جهت تبدیل به استاندارد آینده برای معاملات مالی و پولی تبدیل خواهد شد و از طریق قراردادهای هوشمند در تجارت جهانی استفاده خواهد شد.

منبع: روزنامه صبح چین و دیلی اکونومیست



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.