۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۰۶۸۶ ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۵ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت کارشناس: حسین عطااللهی
۰

دو بانک بزرگ آرژانتینی به تازگی استفاده از فناوری بلاک چین در نقل و انتقال پول را آغاز کرده اند. در طول ماه های اخیر بسیاری از بانک های مطرح اعلام کردند که برای کاهش هزینه و زمان، قصد دارند در آینده تمامی معاملات خود را با استفاده از بلاک چین انجام دهند. بر همین اساس انتظار می رود که سال ۲۰۱۸ میلادی سال رونق استفاده از فناوری بلاک چین در صنعت بانکداری بین المللی باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد بانک بیلبائو ویسکایای آرژانتین که رهبر صنعت بانکداری در تطبیق فعالیت ها با فناوری بلاک چین است، هفته گذشته اعلام کرده است که ۱۰۰ میلیون یورو (معادل ۱۱۷ میلیون دلار) وام تجاری در قالب فناوری بلاک چین انتقال داده است.

البته این اولین باری نیست که در سال جاری بانک بیلبائو ویسکایا از بستر فناوری بلاک چین به عنوان جایگزین معماری کنونی جهت پرداخت های وجه استفاده می کند. در واقع این بانک در ماه آوریل برای اولین بار بستر معاملات وام دهی مبتنی بر بلاک چین را ایجاد کرده است.

این وام به شرکت فناوری اسپانیایی ایندرا داده شده است. ماه گذشته نیز بانک بیلبائو از بستر بلاک چین برای تمدید خط اعتباری شرکت نفتی رپسول استفاده کرده است. معامله با این شرکت نفتی نیز به میزان ۳۲۵ میلیون یورو بوده است.

بانک بیلبائو ویسکایا تمایل به استفاده کامل از فناوری بلاک چین دارد. کاروس تورس، مدیر عامل این شرکت گفته است که زمانی که این فناوری به بلوغ کامل برسد، قصد داریم تا تمام فعالیت هایمان را در قالب این بستر انجام دهیم.

۲۰۱۸ سال فراگیر شدن پرداخت های مبتنی بر بلاک چین

سال ۲۰۱۷ شک و تردیدهای بسیاری در رابطه با راه اندازی جامعه مالی مبتنی بر بلاک چین به خود دیده است. افزایش قیمت شدید در قیمت ارزهای دیجیتالی ممکن است منجر به نگاه منفی برخی از بانکداران به فناوری بلاک چین همراه باشد. اما در سال ۲۰۱۸ بسیاری از بانک ها شروع به استفاده از ارزهای دیجیتالی و فناوری بلاک چین کرده اند.

یکی دیگر از بانک های آرژانتینی به نام بانک ماسونتاس نیز در اوایل سال جاری شروع به استفاده از بلاک‌چین در قالب بیت کوین برای جایگزینی با سیستم سوئیفت کرده است. همانند بانک بیلبائو، بانک ماسونتاس نیز گفته است که نقل و انتقالات وجه با استفاده از بلاک‌چین هزینه و زمان معاملات را به طور چشمگیری کاهش داده است.

هفته گذشته نیز هیأت پولی هنگ کنگ اعلام کرده است که یک بستر مبتنی بر بلاک چین برای افزایش کارآیی تأمین مالی تجارت راه اندازی کرده است که به نظر می رسد که آن ها توسط بانک های بزرگ آسیایی نیز حمایت شوند.

واضح است که با افزایش تعداد شرکت های مشارکت کننده در استفاده از بستر بلاک چین، هزینه ها بیشتر کاهش پیدا می کند و مزیای استفاده از آن افزایش بیشتری پیدا می کند.

رفع مشکلات ارزهای سنتی با فناوری بلاک چین

به رغم اینکه بانک پرداخت های بین المللی منتقد صریح ارزهای دیجیتالی بوده است، اما به نظر می رسد که بسیاری از بانک ها فناوری بلاک‌چین را به عنوان ابزاری جهت افزایش کارآیی کسب و کارهای خود قلمداد می کنند.

در مورد بانک ماسونتاس نیز، توانایی‌شان برای کنار گذاشتن سوئیفت باعث می شود تا سازمان هایی از قبیل بانک پرداخت های بین المللی به طور معناداری در مواضع خود از جنبه عملی بحث کمتر دور شوند.

در اغلب موارد بانکداری مدرن وسیله ای برای انتقال اطلاعات به نقاط مختلف است. ارزهای سنتی کنونی فقط شکل محدودی از ارزهای دیجیتالی هستند. ارزهای دیجیتالی باعث می شوند که استفاده از نظام های پولی کنونی غیر ضروری شوند.

فناوری بلاک چین مشکلات نظام های مالی مبتنی بر ارزهای سنتی را حل می کند و موجب صرفه جویی در زمان و پول هرکسی که از آن استفاده می کند، می شود.

منبع: cryptodisrupt.com



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.