۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۰۱۷۶ ۲۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲ دسته: حمل و نقل کارشناس: محمد غیاثی
۰

یکی از ظرفیت های اقتصادی سواحل مکران و بندر چابهار آبزی پروری و شیلات است. سواحل مکران مستعد پرورش سالانه ۳۰۰ هزار تن ماهی در قفس است و ۲۰ سایت مستعد پرورش میگو با ۴۲ هزار هکتار مساحت در مناطق گواتر، رودیک و کنارک شناسایی شده است. با توجه به ظرفیت تولید آبزیان در بندر چابهار و سواحل مکران، کشورهای افغانستان و آسیای میانه می توانند مقصد صادرات آبزیان این منطقه باشند. تکمیل راه آهن چابهار-سرخس با مشارکت بخش غیر دولتی و از طریق سرمایه های مردمی در چارچوب قرارداد BOT صادرات آبزیان به افغانستان و آسیای میانه را امکان پذیر خواهد ساخت.

به گزارش مسیر اقتصاد منطقه مکران از شرق استان هرمزگان آغاز شده و سواحل شهرستان های میناب، سیریک، جاسک و سواحل شهرستان های کنارک و چابهار در استان سیستان و بلوچستان را در بر می گیرد. این سواحل از مزیت های مختلف ژئوپلتیکی و اقتصادی برخوردار است.

یکی از ظرفیت های اقتصادی این منطقه آبزی پروری و شیلات است. سواحل مکران مستعد پرورش سالانه ۳۰۰ هزار تن ماهی در قفس است و در برنامه ششم توسعه، تولید ۷۰ هزار تن ماهی در قفس در این منطقه پیش‌بینی‌شده است.

در حال حاضر، ۳۶ درصد صید آب‌های جنوب کشور، ۳۱ درصد صید کل کشور و ۲۰ درصد کل تولید آبزیان کشور مربوط به بنادر چابهار و کنارک در جنوب استان سیستان و بلوچستان است. سیستان و بلوچستان رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد از کشور اندونزی و رتبه نخست صید در غرب اقیانوس هند را دارد.

سواحل سیستان و بلوچستان به دلیل نزدیکی به خط استوا و درجه حرارت مطلوب در هشت ماه از سال برای پرورش میگو مناسب هستند. هم‌اکنون ۲۰ سایت مستعد پرورش میگو با ۴۲ هزار هکتار مساحت در مناطق گواتر، رودیک و کنارک شناسایی شده است.

توسعه صادرات آبزیان با بهبود زیرساخت های حمل و نقل شرق کشور

در حال حاضر، آبزیان تولید شده در کشور به ۴۴ کشور دنیا صادر می شود. عراق، مصر، امارات، چین، روسیه، آلمان، بلژیک، اسپانیا و انگلیس از وارد کنندگان محصول آبزی از ایران هستند.

با توجه به ظرفیت تولید آبزیان در بندر چابهار و سواحل مکران، کشورهای افغانستان و آسیای میانه می توانند مقصد صادرات آبزیان این منطقه باشند. توسعه زیرساخت های حمل و نقل در شرق کشور، صادرات آبزیان به کشورهای افغانستان و آسیای میانه را تسهیل می نماید.

در همین راستا، صادرات آبزیان به افغانستان و آسیای میانه از طریق حمل و نقل ریلی و با استفاده از قطارهای یخچال دار یکی از روش های مناسب صادرات به این کشورها است که با تکمیل راه آهن چابهار-سرخس امکان پذیر خواهد بود.

راه آهن چابهار-سرخس به طول ۱۳۴۰ کیلومتر از استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی عبور می کند. قطعه اول این خط ریلی به طول ۵۸۰ کیلومتر، چابهار را به شبکه ریلی کشور در زاهدان متصل می کند. احداث این قطعه از سال ۸۹ آغاز شده و پس از گذشت ۸ سال تنها حدود ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

قطعه دوم این محور به طول ۷۶۰ کیلومتر امکان اتصال زاهدان به بیرجند و نهایتا اتصال به سرخس را فراهم می کند و تا کنون پیشرفتی نداشته است.

فعال سازی راه آهن چابهار-سرخس با بودجه غیردولتی

بر طبق قانون بودجه سال ۹۷ برای تکمیل این خط ریلی به ۷۴۰۰ میلیارد تومان منابع نیاز است. این در حالی است که تنها ۱۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل قطعه چابهار-زاهدان از بودجه دولت در سال ۹۷ در نظر گرفته شده است. در صورت ادامه این روند تخصیص بودجه، تکمیل این خط ریلی راهبردی ده ها سال طول خواهد کشید.

با توجه به محدودیت بودجه دولت، لازم است تامین مالی این خط ریلی با استفاده از مشارکت بخش غیر دولتی و از طریق سرمایه های مردمی در چارچوب روش های مشارکت عمومی-خصوصی همچون BOT (ساخت، بهره برداری، انتقال) انجام شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.