۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۶۸۵۹ ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷ دسته: حمل و نقل کارشناس: محمد غیاثی
۰

با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب در حکم انتصاب تولیت آستان قدس رضوی بر خدمت به زائران و مجاوران بارگاه مقدس امام رضا علیه السلام به ویژه ضعفا و نیازمندان و نقش راه آهن چابهار-سرخس در تسهیل رفت و آمد زائران، آستان قدس می تواند از ظرفیت موقوفات و نذورات مردمی برای تکمیل این خط ریلی راهبردی استفاده نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد رهبر انقلاب در حکم انتصاب حجت الاسلام رئیسی به تولیت آستان قدس رضوی بر خدمت به زائران و مجاوران بارگاه مقدس امام رضا علیه السلام به ویژه ضعفا و مستمندان تاکید کرده اند.

در بند دوم این حکم آمده است: خدمت به زائران آن بارگاه مقدس به ویژه ضعفا و نیازمندان را از رئوس برنامه‌های خود قرار دهید.

بند سوم نیز بدین صورت است: خدمت به مجاوران و به ویژه مستمندان و مستضعفان وظیفه‌ی دیگری است که شایسته است به آن اهتمام ورزید.

تسهیل زیارت امام رضا (ع) با تکمیل راه آهن چابهار-سرخس

راه آهن چابهار-سرخس به عنوان مهم ترین زیرساخت توسعه شرق کشور نقش قابل توجهی در تسهیل رفت و آمد زائران امام رضا علیه السلام خواهد داشت.

محور چابهار-سرخس از استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی عبور می کند. از آنجایی که این استانها جزو استان های مجاور حرم امام رضا علیه السلام به حساب می آیند و دو استان خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان از محروم ترین استان های کشور هستند، با توجه به بند دوم و سوم حکم انتصاب تولیت آستان قدس، تسهیل رفت و آمد زائران این استانها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

از طرف دیگر، زائران کشورهای اطراف اقیانوس هند و دریای عمان همچون پاکستان و هند می توانند از طریق این خط ریلی به حرم امام رضا علیه السلام مشرف شوند.

راه آهن چابهار-سرخس علاوه بر تسهیل رفت و آمد زائران دارای منافع متعددی نظیر رشد اقتصادی، اشتغال زایی، ارتقای امنیت منطقه شرق کشور، ممانعت از مهاجرت و توسعه حاشیه نشینی در شهرهای اصلی استان‌های شرقی، توسعه ترانزیت و گسترش روابط دوستانه کشور با کشورهای آسیای میانه است.

کمبود منابع مالی مانع تکمیل راه آهن چابهار-سرخس

این خط ریلی به طول ۱۳۴۰ کیلومتر از دو قطعه چابهار-زاهدان به طول ۵۸۰ کیلومتر و زاهدان-تربت حیدریه به طول ۷۶۰ کیلومتر تشکیل شده است. فاز اجرایی قطعه اول پروژه از چابهار تا زاهدان از سال ۸۹ آغاز شده و پس از گذشت ۸ سال کمتر از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و قطعه دوم این پروژه نیز پس از گذشت ۴ سال از زمان کلنگ زنی در سال ۹۳ تا کنون تقریبا هیچ گونه پیشرفت فیزیکی نداشته است.

مهمترین علت تاخیر در اجرای پروژه، وابستگی به بودجه دولت و تزریق قطره چکانی بودجه بوده است. بنابراین لازم است برای تامین منابع مالی این پروژه از ظرفیت بخش غیر دولتی استفاده شود.

استفاده از ظرفیت موقوفات و نذورات در تکمیل راه آهن چابهار-سرخس

با توجه به مزایای خط راهبردی چابهار-سرخس و وظیفه آستان قدس در خدمت رسانی به زائران و مجاوران و محرومیت زدایی به ویژه از منطقه شرق کشور، از این نهاد غیر دولتی انتظار می رود در این پروژه مشارکت نماید.

یکی از منابعی که آستان قدس رضوی برای تکمیل راه آهن چابهار-سرخس می تواند از آن استفاده کند، ظرفیت موقوفات و نذورات مردمی است. حجت الاسلام رئیسی مرداد ماه امسال در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: تمام جهت گیری‌های آستان قدس رضوی با هدف گره‌‎گشایی از مشکلات مردم است. اساس فعالیت‌های این آستان بر وقف و نذر می گذرد و خوشبختانه با اعتماد مردم در دو سال اخیر، نذورات آستان قدس رضوی افزایش یافته است و از محل این نذورات بسیاری از خدمات رفاهی و فرهنگی انجام می‌گیرد[۱].

در بند ششم از حکم رهبری به تولیت آستان قدس نیز بهره مند ساختن محرومان از موقوفات مورد تاکید قرار گرفته است. در این بند آمده است: حفاظت از موقوفات و بهره‌گیری بهینه از آن در مصارف خود که متولی فقید بدان اهتمامی ویژه داشتند و به ویژه بهره ‌مند ساختن تهیدستان نقاطی از کشور که آن موقوفات در آن قرار دارند، بر حسب گنجایش وقفنامه‌ها نیز وظیفه‌ی بزرگ دیگری است.

پینوشت:

[۱]: خبرگزاری فارس کد خبر: ۱۳۹۷۰۵۰۱۰۰۱۲۹۳

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.