۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۵۳۰۰ ۲۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹ دسته: حمل و نقل کارشناس: محمد غیاثی
۰

با توجه به اعلام آمادگی آستان قدس برای مشارکت در راه آهن چابهار-سرخس و استقبال مسئولین وزارت راه و شهرسازی، از مسئولین این دو نهاد انتظار می رود با برگزاری جلسات مشترک و بررسی شرایط طرفین، هر چه سریعتر نسبت به عقد قرارداد تکمیل این پروژه راهبردی و ترانزیتی اقدام نمایند؛ تا ظرفیت های فراوان موجود در شرق کشور، بیش از این معطل نبود زیرساخت های حمل و نقلی مناسب باقی نماند.

به گزارش مسیر اقتصاد عملیات اجرایی راه آهن چابهار-سرخس به عنوان شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب و محور توسعه شرق کشور به علت وابستگی به بودجه دولت با سرعت کمی ادامه دارد؛ به طوری که قطعه اول این خط ریلی از چابهار تا زاهدان به طول ۵۸۰ کیلومتر پس از گذشت ۸ سال از آغاز عملیات اجرایی در سال ۸۹ کمتر از ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و قطعه دوم آن به طول ۷۶۰ کیلومتر از زاهدان تا حوالی تربت حیدریه از سال ۹۳ تا کنون تقریبا هیچ گونه پیشرفتی نداشته است.

به گفته خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، برای تکمیل این خط ریلی به بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.[۱]

با توجه به حجم بالای اعتبارات مورد نیاز این پروژه راهبردی و محدودیت بودجه دولت، لازم است برای تامین مالی و تکمیل این خط ریلی از ظرفیت های بخش غیر دولتی در چارچوب روش های مشارکت عمومی خصوصی همچون BOT (ساخت، بهره برداری و انتقال) استفاده شود.

آستان قدس رضوی به عنوان یکی از نهادهای غیر دولتی تاثیرگذار در توسعه شرق کشور در راستای ماموریت های خود در محرومیت زدایی از این منطقه می تواند در تکمیل راه آهن چابهار-سرخس مشارکت نماید.

اعلام آمادگی آستان قدس برای مشارکت در پروژه

محمدرضا رئیسی مدیرعامل شرکت عمران و مسکن آستان قدس اواخر مرداد ماه از آمادگی این نهاد برای تامین ۸۵ درصد منابع مالی راه آهن زاهدان-مشهد-سرخس (قطعه دوم راه آهن چابهار-سرخس) از طریق فاینانسور خارجی خبر داد.

وی در این باره گفت: بیش از دو سال است که در جلسات متعدد با مسئولان و همچنین نامه‌نگاری، آمادگی خود را برای مشارکت و تسریع در ساخت راه آهن چابهار به سرخس‌ به وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده‌ایم.[۲]

واکنش مسئولین وزارت راه به اعلام آمادگی آستان قدس

خیراله خادمی معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ۳ شهریور در واکنش به اعلام آمادگی آستان قدس برای مشارکت در محور توسعه شرق کشور گفت: به تازگی شنیدیم که آستان قدس رضوی آمادگی خود را برای فاینانس ۸۵ درصدی هزینه ساخت راه‌آهن زاهدان ـ مشهد ـ سرخس اعلام کرده است.

وی افزود: البته آستان قدس رضوی به صورت کتبی نیز آمادگی خود را برای فاینانس این مسیر اعلام کرده است؛ اما هنوز جلسه رسمی با آستان قدس در این باره نداشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد:‌ البته دو شرکت دیگر نیز برای فاینانس این خط ریلی اعلام آمادگی کردند که باید شرایط مناسب در نظر گرفته شود.

خادمی اظهار داشت:‌ به تازگی تفاهم‌نامه‌ای سه ماهه با شرکت چینی درباره خط زاهدان-بیرجند منعقد کرده‌ایم که اگر آستان قدس رضوی شرایط بهتری داشته باشد با آنها قرارداد می‌بندیم؛ البته در ادامه مسیر از بیرجند به مشهد هم خط ریلی آماده جذب فاینانس و قابل مذاکره است.[۳]

همچنین بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان ۱۰ شهریور در نشست با مدیر عامل عمران و توسعه اقتصادی آستان قدس ضمن تشریح فرصت ها و مشوق های سرمایه گذاری ویژه بندر چابهار گفت: بندر چابهار فرصتی بی نظیر به واسطه برخورداری از موقعیت ترانزیتی، واردات، صادرات و صادرات مجدد کالا است.

وی افزود: واقع شدن در مسیر کریدور شمال–جنوب و برخورداری از زیرساخت مناسب جهت حمل و نقل دریایی و همچنین مبادلات گسترده تجاری کشورهای هندوستان، افغانستان و کشورهای آسیای میانه و CIS ، بندر چابهار را دارای امتیازات ویژه نموده که سرمایه گذاری و حضور صاحبان کالا را در این بندر اقیانوسی توجیه پذیر می نماید.

آقایی با تأکید بر اهمیت تخصیص ۲۰ درصد کالاهای اساسی کشور به بندر چابهار تصریح کرد: فعال سازی بندر شهید بهشتی چابهار و تکمیل روند پروژه خط ریلی چابهار–زاهدان و احیای محور شرق با اختصاص تخلیه کالای سهم استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، سمنان، خراسان جنوبی، رضوی و خراسان شمالی به بندر چابهار تحقق خواهد یافت که این پروژه با ورود و سرمایه گذاری بخش خصوصی و بنگاه های اقتصادی نظیر آستان قدس رضوی میسر خواهد شد.[۴]

«اراده مشترک» وزارت راه و آستان قدس لازمه توسعه شرق کشور

با توجه به اعلام آمادگی آستان قدس برای مشارکت در راه آهن چابهار-سرخس و استقبال مسئولین وزارت راه و شهرسازی، از مسئولین این دو نهاد انتظار می رود با برگزاری جلسات مشترک و بررسی شرایط طرفین، نسبت به عقد قرارداد تکمیل این پروژه راهبردی و ترانزیتی اقدام نمایند تا ظرفیت های فراوان موجود در شرق کشور بیش از این معطل نبود زیرساخت های حمل و نقلی مناسب باقی نماند.

گفتنی است جمعی از بسیج های دانشجویی دانشگاه های تهران نیز هفته گذشته، در بیانیه‌ای به تشریح دلایل لزوم نقش آفرینی آستان قدس رضوی در تامین مالی پروژه ملی راه آهن چابهار-سرخس در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی با توجه به شرایط موجود و جنگ اقتصادی پرداختند.[۵]

پینوشت:

[۱]: خبرگزاری فارس کد خبر: ۱۳۹۷۰۶۰۵۰۰۰۴۲۶

[۲]: خبرگزاری فارس کد خبر: ۱۳۹۷۰۵۲۸۰۰۰۲۲۷

[۳]: خبرگزاری فارس کد خبر: ۱۳۹۷۰۶۰۳۰۰۰۲۳۹

[۴] : پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی کد خبر: ۴۳۵۱۱

[۵]: پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی کد خبر: ۵۲۸۷۳

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.