۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۰۰۴۱ ۲۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

گشایش اعتبار اسنادی یا LC توسط سوئیفت با پیچیدگی ها و هزینه های متعددی مواجه است و سبب کاهش پیوسته استفاده از این روش در سال های اخیر شده است. در مقابل فناوری بلاک چین این امکان را فراهم می کند که کارآمدی استفاده از روش اعتبار اسنادی افزایش یابد و تأمین مالی تجارت با سرعت و کیفیت بیشتری انجام گردد.

به گزارش مسیر اقتصاد روش های پرداختی از قبیل اعتبارات اسنادی (LC) از لحاظ تاریخی با ایجاد تسهیلات بانکی در روند مالی تجارت، موجب کاهش خطرات برای تجار می شود. اما با اینحال این روش ها باتوجه به هزینه های بالا، تأخیر و پیچیدگی های فرآیند، کمتر از یک پنجم تجارت بین المللی را تشکیل می دهند.

زمانبر بودن و هزینه های بالای فرآیند صدور و تأیید اعتبار اسنادی، ناکارآمدی های این روش را افزایش داده است. این سبب شده است تا فرآیند تجارت با روش های «حساب باز» طرافداران بیشتری پیدا کند و بانک ها را از این فرآیند جدا کند. آمارهای گزارش مالی تجارت سال ۲۰۱۷ که توسط کمیسیون بانکی اتاق بازرگانی بین المللی منتشر شده است، مجدداً کاهش استفاده از ال سی را تأیید می کند.

نمودار زیر روند استفاده از روش ال سی در تجارت بین المللی را بر اساس آمار پیام های MT 700 سوئیفت نشان می دهد. پیام سوئیفتی مذکور مختص استفاده از ال سی است.

استفاده از فناوری بلاک چین می تواند روش ال سی را به عنوان یک قرارداد هوشمند بین مبادله کنندگان جهت افزایش کارآیی و تضمین پرداخت کاربردی سازد. در روش استفاده از بلاک چین جهت گشایش اعتبار اسنادی، شبکه ای از اشخاص شامل خریدار، فروشنده، بانک های تضمین کننده و دیگر مؤسسات مالی درگیر در معامله شکل می گیرد و به طور همزمان فعالیت ها به صورت دیجیتالی تأیید می شود.

در مقایسه با گشایش اعتبار اسنادی توسط سوئیفت، که اساساً سازوکارهای دوجانبه و بین بانکی است، روش اعتبار اسنادی از طریق بلاک چین تا حد زیادی زمان لازم جهت گشایش و بروز رسانی اعتبارات اسنادی را کاهش می دهد.

منبع: cognizant.com



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.