۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۹۹۴۱ ۲۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

یک تحلیلگر ارشد بازار پول گفته است که ارزهای دیجتالی به دلیل ماهیت آزاد و بدون محدودیتشان ابزار مناسبی جهت انجام مبادلات بدون نیاز به بانک ها هستند. این تحلیلگر معتقد است استفاده از ارزهای دیجیتالی کمک فراوانی به مقابله با تحریم‌های آمریکا می کند و از این رو انتظار می رود ایران اولین کشوری باشد که در ابعاد گسترده از آن ها استفاده می کند.

به گزارش مسیر اقتصاد ریچارد گرنل سفیر آمریکا در آلمان اخیراً اظهار داشته است که آمریکا نگران این است که ایران ۳۰۰ میلیون یورو از درآمدهای ارزی خود که در بانک های آلمانی ذخیره کرده است را به صورت نقدی به داخل کشور منتقل کند.

در همین حین آمریکا به مسئولین آلمانی هشدارهای لازم را داده است تا از همکاری با ایران جهت انتقال درآمدهای ارزی خود خودداری کنند.

استفاده از بیت کوین به دلیل عدم اطمینان ناشی از تحریم ها

از زمانی که تحریم های آمریکا علیه ایران اعمال شده است، این کشور با تنش های فراوانی روبرو شده است. در حال حاضر نیز این تنش ها با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها شدت خواهد گرفت. اکثر این تنش ها به خاطر عدم اطمینان ناشی از استفاده از نظام دلاری آمریکا است.

این عدم اطمینان بسیاری از ایرانی ها را به سمت استفاده از بیت کوین سوق داده است. چراکه بیت کوین یک شبکه باز و بدون محدودیت دارد.

مزایای فراوان ارزهای دیجیتالی نسبت به ارزهای فعلی

شبکه بیت کوین دارای یک مرجع مرکزی نیست و بنابراین معاملات به طور مستقیم و بدون واسطه سازمان ها انجام می شود. از طرفی ذخیره سازی ارزهای دیجیتالی نسبت به سایر دارایی هایی از قبیل ارزهای بدون پشتوانه آسان تر و کم هزینه تر است.

به عبارت دیگر شبکه بیت کوین اهمیتی نمی دهد که شما چه کسی هستید و یا چرا معاملات را انجام می دهید. این انقلابی در عرصه مبادلات است که شکل خنثایی از پول را ایجاد کرده است که می تواند به صورت رایگان با هر کسی در سراسر جهان مبادله شود. از طرفی کلید خصوصی این نوع ارز امنیت استفاده از آن را بسیار بالا می برد.

شکل گیری بازار ثانویه ارزهای دیجیتالی به دلیل سرکوب این ارزها در ایران

با اینحال مردم ایران نه تنها باید با تحریم های آمریکا مبارزه کنند، بلکه باید با عدم آگاهی دولت خود در رابطه بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی نیز مقابله کنند. دولت ایران علاقه ای به ارزهای دیجیتالی نشان نداده است و در ماه های گذشته بانک مرکزی این کشور معامله ارزهای دیجیتالی را ممنوع اعلام کرده است.

به گفته متی گریسپن تحلیلگر ارشد بازار، سرکوب ارزهای دیجیتالی در ایران باعث ایجاد یک بازار ثانویه خواهد شد که سطح قیمت ها در آن بالاتر از سایر نقاط جهان خواهد بود و برای مردم به مکانی برای مبادلات با طرفین تجاری تبدیل خواهد شد.

حذف واسطه های مبادله با استفاده از ارزهای دیجیتالی

به گفته گریسپن در این شیوه تجارت نیازی به تبدیل ارزها نیست و اگر شخصی در انجام تجارت امکان استفاده از بانک ها یا کارت های اعتباری را نداشته باشد، ارزهای دیجیتالی این امکان را فراهم می کنند که حتی بدون این زیرساخت ها مبادله به صورت دو به دو انجام شود.

برخی مقامات کشور ایران در مورد احتمال استفاده از ارزهای دیجیتالی به عنوان جایگزین سیستم های بین المللی از قبیل سوئیفت صحبت کرده اند.

خنثی شدن تحریم ها با استفاده ارزهای دیجیتالی

با گذشت زمان ایران احتمالا متوجه خواهد شد که بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی راهی برای معاملات بدون محدودیت و مرز هستند که از کنترل آمریکا و تحریم های آن آزاد هستند. در نتیجه ایران ممکن است اولین کشوری در جهان باشد که از بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتالی در مقیاس بزرگتری استفاده خواهد کرد.

شبکه ارزهای دیجیتالی جایی است که هیچ کدام از دولت ها یا بانک های مرکزی نمی توانند جریان انتقال وجه درون آن را لمس کنند. بنابراین بر خلاف روش های کنونی امکان بلوکه کردن حساب های بانکی نیز توسط دولت ها وجود نخواهد داشت.

منبع: bitcoinist.com و coinfrenzy.io



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.