۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۹۳۷۶ ۱۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹ دسته: کشاورزی
۰

تغییرات قیمتی مواد غذایی اساسی نشان می دهد بخش قابل توجهی از این محصولات در هفته های گذشته با افزایش قیمت مواجه شده اند؛ بر این اساس تنها قیمت تخم مرغ و گوشت مرغ نسبت به هفته گذشته کاهش داشته است.

به گزارش مسیر اقتصاد بررسی تغییرات قیمتی محصولات غذایی سبد خانوار طی هفته های گذشته به دلیل نوسانات بازار ارز قابل اهمیت است.

از آنجایی که دولت تامین کالاهای اساسی را جزو اولویت های خود به منظور تخصیص ارز دولتی قرار داده است، بررسی قیمت این محصولات در بازار می تواند یکی از پارامترهای خوب برای ارزیابی این سیاست باشد.

طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی نیاز وارداتی کشور در محصولات کشاورزی معطوف به ذرت، دانه های روغنی، کنجاله سویا، روغن خام، کوشیمیایی، بذور، گوشت گوسفند و دام زنده، سموم و داروها و واکسن های ژنتیکی دام است، اما بانک مرکزی با انتشار لیست کالاهای اساسی برخی دیگر از محصولات را نیز به این لیست اضافه کرده است.

بانک مرکزی محصولاتی نظیر حبوبات و برنج را نیز به لیست قبلی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد تا بتواند قیمت محصولات غذایی را در بازار کنترل نماید.

تغییرات قیمتی محصولات غذایی در خردادماه

بر اساس گزارش بانک مرکزی در لیست قیمتی انتشار یافته اکثر محصولات غذایی با افزایش قیمت مواجه شده اند و تنها قیمت تخم مرغ و گوشت مرغ نسبت به هفته گذشته با کاهش مواجه شده است.

در جدول زیر تغییرات قیمتی سبد مصرفی خانوارهای شهر تهران بر اساس آمار بانک مرکزی قرار داده شده است:

افزایش قیمت مرکبات نسبت به سال قبل

این در حالی است که هفته گذشته نیز مرکز آمار ایران با انتشار گزارشی تغییرات قیمتی محصولات غذایی خرداد ماه را نسبت به مدت مشابه سال قبل منتشر کرده بود.

بررسی قیمت محصولات غذایی سبد خانوار در ماه های گذشته نشان از تغییرات بالای قیمت مرکبات دارد. طبق اعلام مرکز آمار ایران، بر اساس نتایج به دست آمده در خرداد ماه ١٣٩٧، بیشترین افزایش قیمت در ماه جاری نسبت به ماه مشابه در سال گذشته، مربوط به «پرتقال» با ٣٤.٩ درصد افزایش، «سیب درختی زرد» با ٢٦.٢ درصد افزایش و «گوجه فرنگی» با ١٤ درصد افزایش بوده است.

https://masireqtesad.ir/58987/%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AF-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D9%87%E2%80%8C-%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF%DA%A9/



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.