۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۸۹۱۲ ۱۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۳

کشورهای اروپایی به تازگی ایده راه اندازی سامانه های فروش آنلاین محصولات غذایی و کشاورزی را در دستور کار قرار داده اند. در این سامانه ها کشاورزان می توانند محصولات خود را به صورت مستقیم به مصرف کننده نهایی به فروش برسانند. به این ترتیب از میزان سوداگری و دلالی کاسته می شود و هزینه های حمل و نقل نیز کاهش می یابد.

به گزارش مسیر اقتصاد از اقدامات مهم کشورهای توسعه یافته در بخش کشاورزی تکمیل زنجیره ارزش از طریق ساماندهی تولید و عرضه محصولات غذایی است.

به همین منظور این کشورها علاوه بر ساختارسازی مناسب برای مدیریت زنجیره ارزش محصولات غذایی و کشاورزی، برنامه های متنوعی برای تولید و فروش این محصولات تدارک می بینند.

توجه به حلقه های پیشین و پسین زنجیره تولید لازمه حمایت از کشاورزی

به عبارت دیگر برای تولید محصول نهایی، از حلقه های پیشین زنجیره تولید نظیر اجاره زمین، بهره وری مناسب تولید، تامین مواد اولیه مناسب و سرمایه گذاری، تا حلقه های پسین نظیر فروش مناسب آن در بازارهای داخلی و بین المللی برنامه ریزی می شود.

در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، کشاورزان خود به صورت مستقیم محصولاتشان را به مصرف کنندگان می فروشند. بر اساس گزارش های منتشر شده برنامه جدید برای عرضه محصولات کشاورزی در بازارهای برخی از کشورهای اروپایی، ایده ای جدید از سوی کارشناسان این کشورها است که شرایط را برای فروش مستقیم محصولات توسط خود کشاورزانفراهم می کند.

تامین امنیت غذایی و حمایت از کشاورزان سیاست ۶۰ ساله اروپا

فروش سنتی روش فعلی فروش محصولات کشاورزان در اروپا

این در حالی است که در حال حاضر محصولات کشاورزان در این مناطق از طریق فروش فیزیکی و در محل های عرضه مشخص به خریداران عرضه می شود. به عنوان نمونه سوپرمارکت های کشور آلمان با تهیه محصولات غذایی از واسطه گران اقدام به فروش این محصولات به مصرف کنندگان می کنند.

این نحوه فروش محصولات باعث افزایش واسطه گری، کاهش قیمت واقعی و زیان کشاورزان بابت فروش محصولات به قیمت های پایین تر می شود.

همچنین یکی دیگر از مشکلات اجرای چنین برنامه ای، خرید محصولات از کشاورزان در سراسر کشور به منظور تامین غذای مناطق مختلف است.

کاهش کیفیت محصولات و سود کشاورزان نتیجه فروش سنتی محصولات

در حال حاضر اما میزان مشارکت در زنجیره تولید و عرضه محصولات کشاورزی اروپا کم است و این موضوع اثر منفی بر تولیدکنندگان کوچک دارد؛ چرا که سایر عرضه کنندگان تعیین کننده نوع محصولات هستند.

به عبارت دیگر در صورت عدم مشارکت کشاورزان کوچک در بهبود عناصر این زنجیره، علاوه بر زیان خود آنان، این موضوع تاثیر منفی بر تنوع و کیفیت محصولات خواهد داشت.

به همین دلیل کشاورزان خرده پا به دنبال مسیرهای مختلفی جهت فروش مستقیم محصولاتشان به مصرف کنندگان هستند. به عنوان مثال در طرح بازار کشور اتریش کشاورزان به صورت آنلاین محصولات خود را به خریداران عرضه می کنند.

ایجاد سامانه فروش آنلاین پیشنهاد جدید کارشناسان بخش کشاورزی اروپا

به همین منظور کارشناسان این کشورها پیشنهاد ایجاد بازار اینترنتی فروش محصولات کشاورزی را به مسئولین بخش کشاورزی ارائه کردند تا فاصله میان تولید و مصرف کنندگان را کاهش داده و واسطه گری را نیز کاهش دهند.

دستیابی به قیمت های عادلانه تر برای مزارع کوچک از جمله اهداف سیاست های جدید کشاورزی کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا است و راه اندازی این سامانه، این هدف را محقق می کند.

در این راستا حتی فال هوگان عضو کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا اعلام کرده بود: شرکت های بزرگ کشاورزی برای رشد اقتصادی نباید از بودجه اتحادیه اروپا استفاده کنند و این فرصت باید در اختیار کشاورزان خرده پا قرار بگیرد.

به همین منظور کارگروه بازار محصولات کشاورزی این اتحادیه نیز در حال بررسی چگونگی حذف هزینه های انتقال محصولات تولید شده کشاورزان مناطق دور افتاده است.

نتایج مثبت و قابل پیش بینی ایجاد سامانه فروش آنلاین محصولات غذایی

به این ترتیب با ایجاد سامانه فروش آنلاین محصولات کشاورزی، شانس فروش محصول برای کشاورزانی که در منطقه ی خود خریداری برای محصولات کشاورزی ندارند، افزایش می یابد.

به همین منظور تیم markta در کشورهای اروپایی درصدد تکمیل اطلاعات سامانه فروش آنلاین محصولات کشاورزی است و قصد دارد توان رقابتی تولیدکنندگان موادغذایی کشورهای اروپایی را افزایش دهد تا از این طریق علاوه بر ساماندهی شرایط اقتصادی آنان، زمینه را برای فروش محصولات تولیدی آنان در بازارهای بین المللی فراهم نماید.

بر اساس بررسی های صورت گرفته توسط این تیم کارشناسی بخش کشاورزی در اتحادیه اروپا راه اندازی چنین سامانه ای نتایج مثبت زیر را در پی خواهد داشت:

  • افزایش درآمد کشاورزان
  • افزایش دسترسی مصرف کنندگان به محصولات تازه
  • کاهش هزینه های حمل و نقل
  • افزایش انسجام اجتماعی در سطح محلی

منبع: EURACTIV 

  1. با سلام
    ما هم توی ایران داریم: میوه پلاس: شرکت نوپای ایرانی:
    http://miveplus.com/

    ۱۱
    • به نظر میاد آنچه منظور این متن بوده، عرضه محصولات از طرف کشاورزان به طور مستقیم است، نه اینکه شرکت هایی که خودشان کشاورز نیستند نقش واسطه را داشته باشند
      اگر هیچ واسطه ای نباشد، قیمت ها خیلی کمتر می شود
      با اینحال تشکیل شرکت هایی که تعداد واسطه ها را کم کنند هم از وضعیت فعلی به مراتب بهتر است

      ۰۳

    • در بررسی اولیه می توان مشاهده کرد که قیمت های عرضه شده در چنین سایتهایی تفاوت چندانی با قیمت های عرضه شده در بازارهای دیگر نداشته باشد.
      هر چند باید از ایجاد چنین سامانه های استارت اپی در این زمینه حمایت کامل انجام بشه اما هدف اصلی زمانی محقق می شود که قیمت تمام شده محصول در سر زمین با قیمت نهایی آن در بازار تفاوت فاحشی نکند!
      کاهش تفاوت قیمتی، باعث افزایش رفاه مردم و کشاورزان به صورت همزمان خواهد شد و حذف دلالی و واسطه گری از این بخش خواهد شد، همانگونه که در سامانه های خدماتی نظیر اسنپ و تپ سی نیز در بخش تاکسیرانی شاهدش هستیم.
      موفق باشید

      ۰۱



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.