۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۸۷۴۹ ۰۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت کارشناس: حسین عطااللهی
۰

سوئیفت باهدف بهبود کارایی، به تازگی از یک معماری جدید با عنوان نوآوری در پرداخت های جهانی (GPI) رونمایی کرده است. اما یوشیکاوا، مدیر اجرائی شرکت ریپل معتقد است این معماری جدید یک تغییر کوچک محسوب می شود و کمکی به بهبود در پرداخت های سوئیفت نخواهد کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد سوئیفت که خدمات پیام رسانی پرداخت هایش تحت یک استاندارد انجام می شود، این هفته اعلام کرده است که نوآوری جدیدش در پرداخت های جهانی، با عنوان نوآوری در پرداخت های جهانی (GPI)،  برای ۱۰ هزار بانک در شبکه بین المللی اش، برای پرداخت ها قابل استفاده خواهد بود. سوئیفت ادعا کرده است که نوآوری GPI که از فناوری بلاک چین استفاده نمی کند، زمان پرداخت را به کمتر از ۳۰ دقیقه کاهش داده است.

با اینحال شبکه پرداخت ریپل که مبتنی بر بلاک چین است نوآوری جدید  سوئیفت را رد کرده است و آن را فقط یک پیشرفت کوچک در معماری بسیار سنتی سوئیفت قلمداد کرده است.

اِمی یوشیکاوا، مدیر اجرائی ریپل در نشستی در هنگ کنگ، گفته است که این نوآوری نمی تواند با شرکت های فعال در عرصه فناوری های مالی که پرداخت ها را تقریبا در لحظه انجام می دهند، رقابت کند.

معماری بسیار قدیمی سوئیفت

یوشیکاوا گفته است که سوئیفت بیش از ۴۰ سال پیش و قبل از شکل گیری اینترنت ایجاد شده است، بنابراین معماری آن بسیار قدیمی است. متولیان سوئیفت متوجه شده اند که این یک مشکل بزرگ است و آن ها ریپل را یک رقیب بزرگ برای خود می دانند.

به گفته مدیر اجرائی ریپل، آن ها در تلاش هستند تا با GPI نشان دهند که معماری سوئیفت دچار پیشرفت بزرگی شده است؛ این درحالی است که ما این پیشرفت را یک تغییر بسیار کوچک در معماری موجود سوئیفت می دانیم.

سوئیفت ناچار به استفاده از فناوری بلاک چین

وی ادامه داده است که مشکلات سوئیفت نمی تواند حل شود مگر اینکه تمام زیرساخت هایش تغییر داده شود و این بدین معنی است که به ناچار باید برای حل مشکلاتش از فناوری بلاک چین استفاده کند.

سوئیفت در سال ۲۰۱۷ در واکنش به شکل گیری سیستم های پرداختی مبتنی بر بلاک چین که رقبای بزرگی برای آن هستند، آزمایشاتی انجام داد، اما این پیشرفت ها قانع کننده نبوده است.

ریپل رقیب سوئیفت در پیام رسانی مبادلات جهانی

در عین حال ریپل همچنان یک بازیگر نهایی در عرصه پرداخت های تجاری است و در حال همکاری با تعدادی از بانک های تجاری بزرگ از جمله بانک استاندارد چارترد و وست پک است؛ اما درحال حاضر سهم بازار کوچکی دارد. تعدادی از بانک های آسیایی نیز از نسخه های پرداختی ریپل استفاده می کنند.

شیریش وادیوکار، رئیس خدمات بانکی بین المللی استاندارد چارترد گفته است که این یک راهکار خارق العاده است که می توان میلیاردها دلار را در زمان کوتاهی ارسال کرد و این با اطمینان موجود در شبکه ریپل قابل انجام است.

مدیر اجرائی ریپل گفته است که برای تحقق اهداف ریپل باید با دولت ها، بانک ها، مؤسسات مالی و شرکت های سراسر جهان همکاری کنیم تا بتوانیم در آینده که شرکت های پرداختی مبتنی بر بلاک چین متعددی فعالیت می کنند به رقابت بپردازیم.

سهم پایین سوئیفت از آینده شبکه پرداخت های جهانی

به گفته وی، سوئیفت که یک شبکه بسته است، درآینده بخشی از شبکه پرداخت های جهانی خواهد بود و سوئیفت به درخواست ها درباره توضیح در مورد نوآوری خود پاسخ نداده است، اما قبلا رئیس GPI سوئیفت گفته است که نوآوری جدیدشان مبتنی بر بلاک چین نیست.

رئیس GPI سوئیفت همچنین گفته است که نوآوری جدیدشان مشکل پرداخت در لحظه را حل نکرده است و فقط برای ایجاد اطمینان در بین کسب و کارها توسعه داده شده است.

با ظهور فناوری های جدید پرداختی، نظام پرداخت بین المللی که تحت انحصار کشورهای محدودی است از حالت تک قطبی خارج خواهد کرد. در این صورت کشورها می توانند بدون محدودیت و با هزینه پایین و سرعت بالاتر مبادلات خود را انجام دهند.

منبع: gtreview.com



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.