۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۷۷۰۸ ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲ دسته: مالیات، مالیات بر عایدی سرمایه کارشناس: حسین عبداللهی درآباد
۰

کشور اسپانیا نیز مانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته در جهان، مالیات بر عایدی سرمایه را از شهروندان خود تا نرخ ۲۳ درصد دریافت می کند؛ حوزه مسکن یکی از مهم ترین بخش های مشمول این مالیات است، به طوریکه در اسپانیا تنها خانه اصلی افراد معاف از پرداخت این مالیات است و خانه های دوم به بالا مشمول آن هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت‌ها منفعت اقتصادی را به دو دسته تقسیم می کنند که عبارتند از منفعتی که زیانی برای اقتصاد کشور نداشته باشد و منفعتی که منجر به ضرر به اقتصاد کشور و زیان‌های اجتماعی می‌شود. دولت ها به طور عمده از فعالیت هایی که در دسته دوم جای می گیرند، مالیات دریافت می کنند تا ضررهای آن ها را جبران نمایند.

مالیات بر عایدی سرمایه مهم ترین ابزار کنترل سوداگری

یکی از مؤثرترین ابزارهایی که دولت می‌تواند با کمک آن مانع سوداگری و دلالی در بازار شود، مالیات بر عایدی سرمایه است. اصل کلی اخذ این نوع مالیات بر پایه سود حاصل از خرید و فروش دارایی است. در کشور اسپانیا نیز مانند دیگر کشور‌های پیشرفته جهان این نوع مالیات اخذ می‌گردد.

درآمد در اسپانیا به طور کلی به دو حالت درآمد عمومی و پس انداز تقسیم می‌شود. سود حاصل از سرمایه (در هر دو مورد سرمایه‌گذاری و دارایی) به‌عنوان عایدی سرمایه در نظر گرفته می‌شود.

از اوایل سال ۲۰۱۷ مصوب شد تا ساکنین اسپانیا، مالیات بر عایدی سرمایه را به میزان ۱۹ تا ۲۳ درصد پرداخت کنند. به اینصورت که در صورتی که عایدی یا سود حاصل از فروش کمتر از ۶ هزار یورو باشد ۱۹ درصد مالیات به آن تعلق می گیرد و اگر سود از ۵۰ هزار یورو بیش‌تر شود، فرد باید ۲۳ درصد آن را به عنوان مالیات بپردازد.

سود دارایی‌های املاک و مستغلات، از تفریق قیمت فروش از قیمت خرید اولیه بدست می‌آید. برای این منظور قیمت فروش واقعی با کسر هزینه‌های جانبی از جمله مالیات شهری محاسبه می شود و در محاسبه قیمت خرید نیز هزینه‌هایی مانند هزینه دفتر اسناد رسمی، رجیستری و هزینه بازسازی خانه به آن اضافه می شود.

در این خصوص برخی معافیت‌ها برای دارایی‌های ساکنان اسپانیا که قبل از ۳۱ دسامبر ۱۹۹۴ خریداری شده‌اند و ارزش آن‌ها کمتر از ۴۰۰ هزار یورو باشد، در نظر گرفته شده است؛ به این ترتیب که کاهش ۱۱.۱۱ درصد در مالیات املاک و مستغلات، ۲۵ درصد برای سهام و ۱۴.۲۸ درصد برای دیگر دارایی‌ها اعمال می‌شود.

معافیت‌های مالیات بر عایدی سرمایه

  • بر اساس قانون، مسكن اول و مصرفي مالكان اسپانيايي بـه‌طـور كامـل از پرداخـت CGT معاف است و خانه‌های دوم و بیش‌تر مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند.
  • مالكانی كه سنشان از ۶۵ سال بالاتر باشد، به طور كامـل از ايـن ماليات معاف هستند؛ حتی اگر درآمد حاصل از فروش را در ملک دیگر سرمایه‌گذاری نکنند.
  • شهروندانی که درآمد حاصل از فروش خانه اول خود را مجدداً برای خرید یک خانه اصلی دیگر سرمایه‌گذاری می‌کنند، از پرداخت مالیات سود حاصل از فروش معاف هستند، به شرط آنکه آن‌ها سه سال یا بیشتر در این ملک زندگی کرده باشند.
  • همانند ديگر كشورهای دنيا، در اسپانيا نيز اين ماليات بر عهـده فروشـنده ملـك است؛ اما در مواردي كه ملك از طريق هديه و ارث به شخصي رسيده باشد، خریدار ملـك موظف به پرداخت اين ماليات است.

مالیات بر عایدی سرمایه برای غیر ساکنان اسپانیا

اگر فردی در اسپانیا املاک و مستغلات را خریداری کند، اما قصد زندگی در کشور را نداشته باشد، مجدداً مشمول پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه با نرخ ۱۹ درصد خواهد شد.

همچنین از سال ۲۰۱۵، افرادی که در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا کشورهای عضو EEA زندگی می‌کنند که با توافقنامه مبادله اطلاعات مالی با اسپانیا موافقت کرده است، مشمول تمام معافیت‌های ذکر شده هستند.

منبع: blevinsfranks.com



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.