۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۷۰۳۴ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰ دسته: انرژی کارشناس: سید مرتضی سبحانی
۰

هم اکنون بازار پتروشیمی ترکیه حدود ۸۰ درصد محصولات مورد نیاز خود را وارد می کند؛ اما در چند سال اخیر این کشور با وجود عدم دسترسی به منابع نفت و گاز، به دنبال سرمایه گذاری های عظیمی در بخش پتروشیمی خود بوده است. پالایشگاه عظیم استار ترکیه در زمستان امسال به بهره برداری خواهد رسید و این به معنای حرکت ترکیه به سمت کاهش واردات محصولات پتروشیمی است. بررسی ها نشان می دهد که در نتیجه این اقدامات، بازار پتروشیمی در جهان سالانه ۲ درصد اما در ترکیه ۷ درصد رشد کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد مدیرکل شرکت پِتکیم (PetKim) انار ممدوف بیان کرده است: مدیران اجرایی این شرکت در حال آماده کردن طرح سرمایه‌گذاری جدیدی در صنعت پتروشیمی هستند. مطالعات امکان‌سنجی احداث ساختمان جدید که مانند پِتکیم در منطقه Aliağa در ازمیر بنا خواهد شد در سال ۲۰۱۹ به پایان می‌رسد و سرمایه مورد نیاز آن حدود ۲ میلیارد دلار خواهد بود.

شرکت پتکیم، شرکت صنایع پتروشیمی ترکیه‌ای است که در سال ۲۰۰۸ توسط شرکت نفت ملی جمهوری آذربایجان (SOCAR) به مبلغ ۲.۴ میلیارد دلار خریداری شده است و ۳.۶ میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید می‌کند که غالباً در بازار بومی به فروش می‌رسند.

مدیر این شرکت کرده است: پِتکیم پس از خصوصی‌سازی سرمایه‌ای معادل با ۷۶۰ میلیون دلار دریافت کرده است. این شرکت دارای ۲۵۰۰ کارمند و ۱۵۰۰ مشتری است و حدود ۱ تا ۱.۵ میلیارد دلار سالانه فروش دارد.

بازار بزرگ محصولات پتروشیمی ترکیه

مدیر کل پِتکیم تاکید کرده است که این شرکت ۲۰ درصد نیاز ترکیه به محصولات پتروشیمی را رفع می‌کند و ۸۰ درصد باقی‌مانده از طریق واردات تامین می‌شود. وی خاطرنشان کرد: «واردات محصولات پتروشیمی در حال حاضر به نفع ترکیه نیست، زیرا بخش قابل‌توجهی از کسری حساب جاری کشور (۳۰ تا ۳۵ درصد) مربوط به این محصولات می‌شود.»

پِتکیم دارای سه زنجیره تولیدی می‌باشد: پلی‌اتیلن-پلی‌پراپیلین، مواد آروماتیک و کلر. تقاضای ترکیه برای پلی‌پراپیلین سالانه تقریبا ۲ میلیون تن است و شرکت پِتکیم تنها توانایی تامین ۷ درصد آن را دارد؛ در حال حاضر این شرکت سالانه ۱۴۴ هزار تن پلی‌پراپیلین تولید می‌کند.

بخش تولیدی پِتکیم معادل ۶۰ درصد از سرانه مصرف ۱ میلیون تنی پلی‌اتیلن ترکیه را تامین می‌سازد. از آنجا که تعداد و تنوع محصولات پتروشیمی آن‌قدر زیاد است که هیچ شرکت یا کارخانه‌ای نمی‌تواند به تنهایی بازار را تامین کند، ترجیح شرکت مذکور تمرکز بر تولید محصولاتی است که تقاضای بیش‌تری دارند.

بررسی ها نشان می دهد بازار پتروشیمی در جهان سالانه ۲ درصد، اما در ترکیه ۷ درصد رشد کرده است. این پتانسیل و رشد صنعت پتروشیمی ترکیه مشوق بزرگی برای اتخاذ تصمیم سرمایه‌گذاری جدید پِتکیم بوده است.

چون احداث در محل جدید ۳۰ درصد افزایش هزینه به همراه دارد، آن‌ها مرکز پتروشیمی جدید را در مکانی مشابه پِتکیم که زیرساخت‌های مورد نیاز آن معین و آماده هستند بنا خواهند کرد.

خودکفایی در تأمین خوراک پتروشیمی

ممدوف اظهار داشت: هر چند بودجه‌های تشویقی اختصاص داده شده توسط دولت در سرمایه‌گذاری‌های صنعتی بزرگ بسیار موثر و سودمند هستند با این وجود شرکت در صورتی که از سمت دولت کمکی دریافت نکند نیز همچنان این پروژه را انجام خواهد داد.

در حال حاضر پِتکیم خوراک مورد نیاز خود برای تولید را از روسیه، یونان و رومانی وارد می‌کند، اما پس از به بهره‌برداری رسیدن پالایشگاه (STAR) Turkey Aegean شرکت SOCAR، دیگر نیازی به واردات نخواهد بود.

پروژه ساخت STAR که در سال ۲۰۱۱ در منطقه‌ای به مساحت ۲۴۰۰ هکتار در شبه‌جزیره Aliağa کلید زده شد همچنان در دست اقدام است. قرار است این پالایشگاه که ظرفیت پردازش ۱۰ میلیون تن نفت خام را دارد در ماه اکتبر به بهره‌برداری رسیده و به ضروری‌ترین حلقه در ارائه راه‌حل‌های مجتمع برای مسائل مربوط به انرژی و زنجیره ارزش SOCAR تبدیل شذع لسا. این پروژه ۶ میلیارد دلار ارزش دارد، بالاترین سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) که تا کنون در یک مکان مشخص به صورت یکپارچه انجام شده است.

ممدوف مجددا تاکید داشت که بازار ترکیه با چنان سرعتی رشد می‌کند که آن را تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین‌ها در جهان کرده است. در نتیجه ممکن است در آینده‌ای نزدیک پالایشگاهی دیگر مانند STAR نیز ساخته شود.

SOCAR که به دلیل پروژه‌های انرژی که با موفقیت به اتمام رسانده به بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار بین‌المللی ترکیه تبدیل شده است، پیش‌تر اعلام داشت که قصد دارد ساخت مجتمع پتروشیمی جدید خود را تا انتهای سال ۲۰۲۲ به پایان ببرد.

منبع: دیلی صباح



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.