۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۶۸۱۵ ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

تورم جهانی، سوء استفاده از قدرت مالی، تأمین مالی جنگ های بی رویه، اعمال تحریم ها و شکل گیری سازمان های رتبه بندی و پولی و مالی بین المللی که به نفع آمریکا عمل می کنند، سبب شده تا کشورها به جایگزین های بدون خطری برای دلار از جمله طلا پناه ببرند. استفاده از استاندارد طلا در مبادلات اثرات تحریم های دلاری را از بین خواهد برد.

به گزارش مسیر اقتصاد شکل گیری یک ارز بین المللی جدید مراحل متعددی دارد که به نظر می رسد در حال حاضر تعدادی از این مراحل تکمیل شده است. این یک بحث خیالی نیست بلکه کاملا واقعی و در حال پیشروی است، اما برای اکثریت این تحولات قابل مشاهده نیستند.

بعضی از مراحل شکل گیری سیستم ارزی بین المللی جدید پیشرفت های بزرگی داشته اند اما آن ها توسط شبکه های مطبوعاتی تحت نظر غرب کاملا مخفی مانده اند و پوشش داده نشده اند. در ادامه تعدادی از این پیشرفت ها آورده شده است.

جایگزینی اوراق خزانه داری آمریکا با طلا توسط کشورها

به عنوان مثال بانک های مرکزی سراسر دنیا در حال تعویض قسمت بزرگی از اوراق خزانه داری آمریکا با جایگزین های دیگر هستند.

آن ها اغلب شمش های طلا و اوراق دولتی چینی و شاید اوراق قرضه یورویی را انتخاب خواهند کرد. روند تعویض اوراق خزانه داری آمریکا در دو سال گذشته بسیار قابل توجه بوده است.

استفاده از طلا در مبادلات نفتی و رهایی از بحران بدهی بانک ها

دلار آمریکا دیگر جایگاه انحصاری در پرداخت های بین المللی را نخواهد داشت. دلار در مبادلات نفتی کمتر مورد استفاده قرار خواهد گرفت و جایگاه خود را به یوآن چین و سایر روش ها خواهد داد.

بسیاری از بانک ها با مشکلاتی ساختاری از قبیل بدهی پنهان مواجه هستند که برای برخی تشخیص آن دشوار است. اما تغییراتی در آینده موجب می شود تا بسیاری از آن ها دچار مشکل شوند که در این صورت نگهداری طلا به عنوان جایگزین، سودمند خواهد بود؛ زیرا در این حالت تأکید کمتری بر پول مبتنی بدهی خواهد بود.

ظهور نظام مالی با پشتوانه طلا جایگزین نظام دلاری

از زمان پایان جنگ جهانی دوم، آمریکا نظام مالی بین المللی را به طور انحصاری در اختیار گرفته است. این انحصار سبب تورم جهانی، سوء استفاده از قدرت مالی، تأمین مالی جنگ های بی رویه، اعمال تحریم ها و شکل گیری سازمان های رتبه بندی و پولی و مالی بین المللی شده است که به نفع آمریکا عمل می کنند.

پیش بینی ها نشان می دهد که تمامی این مشکلات سبب خواهد شد تا نظام مالی بین المللی چند قطبی ظهور کند که در آن دیگر نیازی به سلطه دلار در نظام مالی بین المللی نیست. در عوض سیستم چندقطبی مبتنی بر استاندارد طلا خواهد بود که برای همگان سودمند است.

پیشرفت قابل توجه کشورها در استفاده از نظام های جایگزین نظام دلاری

استاندارد طلا رفته رفته توسط کشورها ابتدا در روش های پرداختی و سپس مدیریت ذخایر سیستم بانکی و استفاده در تسویه مازاد پرداخت های تجاری اجرائی خواهد شد. در نهایت ارزهای مختلف با پشتوانه طلا توسط دستگاه ها شکل خواهند گرفت که در تجارت استفاده خواهند شد.

این اتفاقات توسط ابرقدرت های شرقی هدایت خواهد شد؛ چراکه آن ها پیشرفت های قابل توجهی از قبیل سازوکارهای پرداختی فرامرزی با استفاده از طلا، سیستم های پرداختی بین بانکی جایگزین سوئیفت، بانک های توسعه ای از قبیل بانک بریکس و سایر زیرساخت ها بدست آورده اند.

این روند دلار زدایی از نظام مالی و پرداخت های جهانی باعث تأکید جهانی بر حذف تحریم های مالی خواهد شد و شکل گیری استاندارد طلایی، کارآمدی تحریم های دلاری را از بین خواهد برد.

راه حل های متعدد ایران برای بی اثرکردن تحریم ها

به عنون مثال ایران باوجود سختی ها، راه حل های متعددی برای بی اثر کردن تحریم های مالی آمریکا دارد. نارضایتی از تحریم هایی که توسط دولت آمریکا هدایت می شوند فراتر از حکومت ایران است و حتی در میان بسیاری از متحدان آمریکا نیز سیاست جهانی ضد دلاری شکل گرفته است و بسیاری از کشورها از قبیل روسیه و چین از سوء استفاده های آمریکا به طلا پناه برده اند.

بانک های آمریکایی به بهانه قوانین ضد پولشویی و مبارزه با مواد مخدر، بسیاری از کشورها را تحت سلطه خود نگه داشته اند. این امر به صورت اجبار و تهدیدات نظامی حمایت های اجباری از دلار را شکل داده است.

دلار آمریکا دیگر جایگاه انحصاری به عنوان تنها ارز ذخیره بین المللی را نخواهد داشت و کشورها باید برای مشارکت در نظام مالی و پرداخت های تجارت بین المللی ذخایر طلایی خود را از طریق تولید یا خرید طلا افزایش دهند.

منبع: گلدسیک نیوز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.