۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۶۶۶۶ ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲ دسته: حمل و نقل کارشناس: محمد غیاثی
۱

از آنجا که قرارداد ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی در بندر شهید بهشتی چابهار امضا شده است، تکمیل راه آهن چابهار-سرخس باعث اتصال معادن شرق کشور به شبکه ریلی و شکوفایی استان های شرقی کشور خواهد شد. همچنین کشورهای هند، افغانستان و آسیای میانه می توانند صادرات و واردات معدن و صنایع معدنی را از طریق این خط ریلی انجام دهند. با توجه به سودآوری این پروژه و اهمیت آن در توسعه شرق کشور، نهادهای غیر دولتی مثل آستان قدس رضوی و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا می توانند در تامین مالی و اجرای آن مشارکت داشته باشند.

به گزارش مسیر اقتصاد آیین امضای قرارداد ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی در بندر شهید بهشتی چابهار دوم خرداد برگزار شد.

سرمایه گذار ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی در بندر شهید بهشتی چابهار یک شرکت داخلی است که سرمایه گذاری ۲۸۰۰ میلیارد ریالی را مد نظر قرار داده است. اشتغال زایی این پروژه به صورت مستقیم ۷۵ و به صورت غیرمستقیم ۱۷۵ نفر است و ظرفیتی معادل ۱۵ میلیون تن خواهد داشت.[۱]

مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت و رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در ارتباط با این قرارداد گفت: ایران یک کشور معدنی است و با توسعه عملیاتی طی سه سال گذشته در ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع، ۵۰۰ میلیون تن آهن، ۵۰۰ میلیون تن زغال سنگ و ۴۰ میلیون تن طلا استخراج شده است و به طور حتم در صورت توسعه عملیات اکتشافی، شاهد استخراج مواد معدنی بیشتری خواهیم بود.

وی ادامه داد: چابهار از ظرفیت‌های ارتباطی بالایی برخوردار است و بهترین مسیر برای اتصال دیگر کشورها است که می‌تواند روابط بین المللی کشور را توسعه بخشد.

کرباسیان با تاکید بر اینکه وجود گاز و مواد معدنی می‌تواند موجب ایجاد ارزش افزوده در محصولات تولیدی کشور در بخش صادرات شود، بیان کرد: ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی در بندر شهید بهشتی چابهار پروژه بسیار مهمی است که می‌تواند به توسعه کشور در بخش معدن و صنایع معدنی کمک شایانی کند.

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران افزود: افغانستان و کشورهای آسیای میانه می‌توانند با ایجاد کریدور ریلی به شرق کشور متصل شوند و آینده بسیار خوبی را در بخش صادرات و واردات معدن و صنایع معدنی و نیز عملیات بندری رقم بزنند.[۲]

ایران کشوری معدن خیز

ایران با ۱ درصد جمعیت جهان ۷ درصد ذخایر معدنی جهان را به خود اختصاص داده است. ارزش ذخایر معدنی ایران بر اساس برآورد اولیه ۷۰۰ میلیارد دلار است که با اکتشافات جدید این رقم تا ۱۴۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

هم اکنون ایران با ۲۷ میلیارد تن ذخایر کشف شده و ۵۷ میلیارد تن ذخایر بالقوه در میان ۱۵ کشور معدنی جهان قرار دارد.

ایران در حال ‌حاضر دارای رتبه پانزدهم فولاد، رتبه نهم سیمان، رتبه دهم سنگ‌آهن، رتبه بیست ‌و چهارم آلومینیوم، رتبه نهم مس و رتبه دوم سنگ‌های تزئینی در جهان است.

بخش معدن در تولید ناخالص ملی سهم ۱ درصدی و صنایع معدنی سهم ۵ درصدی دارند. این در حالی است که سهم این بخش در کشورهای توسعه یافته به طور میانگین ۱۶ درصد است.

اتصال معادن شرق کشور به شبکه ریلی با تکمیل راه آهن چابهار سرخس

استان های شرقی کشور نیز از ظرفیت های معدنی بالایی برخوردار هستند. به عنوان مثال، معدن سنگ آهن سنگان دارای ظرفیت ۳ میلیارد تن است. تکمیل راه آهن چابهار سرخس باعث اتصال معادن شرق کشور به شبکه ریلی و شکوفایی استان های شرقی کشور خواهد شد.

همچنین کشورهای هند، افغانستان و آسیای میانه با تکمیل راه آهن چابهار سرخس می توانند صادرات و واردات معدن و صنایع معدنی را از طریق این خط ریلی انجام دهند.

لزوم ورود نهادهای غیر دولتی به راه آهن چابهار سرخس

این خط ریلی مهم و راهبردی به دلیل وابستگی به بودجه دولت پیشرفت کندی دارد به طوری که قطعه اول آن از چابهار تا زاهدان به طول ۵۸۰ کیلومتر پس از گذشت ۸ سال تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و قطعه دوم آن از زاهدان تا تربت حیدریه به طول ۷۶۰ کیلومتر تا کنون پیشرفتی نداشته است.

مطالعات انجام شده نشان می دهد که راه آهن چابهار سرخس از توجیه اقتصادی مناسبی برای واگذاری به بخش غیر دولتی برخوردار است؛ به طوری که درآمد سال اول بهره برداری از این خط ریلی با تعرفه های فعلی راه آهن بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان و نرخ بازده داخلی (IRR) برای بهره برداری ۲۰ ساله پروژه ۱۶ درصد ارزی خواهد بود.

انتظار می رود نهادهای غیر دولتی مثل آستان قدس رضوی و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در راستای محرومیت زدایی از استان های شرقی کشور به این پروژه ورود کنند و در اجرای آن مشارکت داشته باشند.

پینوشت:

[۱]پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی کد خبر: ۴۲۵۰۶

[۲] پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی کد خبر: ۴۲۴۹۱

  1. امیدوارم منجر به خام فروشی مواد معدنی کشور نشود و حتماً نسبت به استقرار صنایع غیر آب بر معدنی در طول این مسیر و استقرار صنایع آب بر در سواحل دریای عمان جهت ایجاد ارزش افزوده حداکثری اقدام مقتضی صورت گیرد.

    ۰۴


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.