۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۵۰۵۱ ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۵ دسته: حمل و نقل
۰

کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس، سرزمین های حاصلخیز و معادن فراوان را از ظرفیت های شرق کشور دانست و گفت: اگر آستان قدس به این جمع بندی برسد که احداث و سرمایه گذاری در تکمیل بخشی از راه آهن چابهار-سرخس را به عهده گیرد، در توسعه شرق کشور و سهولت رفت و آمد زائران و تجار پاکستان و کشورهای حوزه دریای عمان، اقیانوس هند و خلیج فارس بسیار موثر خواهد بود.

جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد درباره نقش راه آهن چابهار-سرخس در توسعه شرق کشور گفت: نیمه شرقی کشور با وجود وسعت سرزمینی تنها بین ۳۰ تا ۴۰ درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است.

وی افزود: توسعه شرق کشور به منزله توزیع جمعیت در سراسر کشور بر اساس یک نظام توازنی است تا آینده رشد کشور در ابعاد مختلف به طور متوازن پیش برود.

نماینده مردم مشهد و کلات، شرق کشور را با توجه به دسترسی به بخش زیادی از ساحل دریای عمان، اقیانوس هند و  پهنه های بزرگ آبی، یکی از مناطق مهم کشور برای توسعه و پیشرفت دانست و گفت: زیر بنای پیشرفت این منطقه، توسعه تجارت آن است.

کریمی قدوسی ادامه داد: امروز صنعت ریلی یکی از زیرساخت های مهم تجاری، اقتصادی و پیشرفت کشور است. با توجه به ارتباط بندر عباس از طریق راه آهن به مرز سرخس و آسیای میانه، چنانچه از دریای عمان هم صنعت ریلی توسعه پیدا کند و به راه آهن بندر عباس-سرخس وصل شود، بخش زیادی از کانال تجاری ایران با دنیا را برقرار می کند.

هدایت نقدینگی، عامل توسعه شرق کشور

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که قرارگاه خاتم احداث راه آهن چابهار-سرخس را آغاز کرده است، اظهار داشت: در شرایطی که بحث نقدینگی برای کشور تبدیل به یک تهدید شده است، چاپ اوراق مشارکت توسط دولت و جذب و هدایت نقدینگی به توسعه شرق کشور از جمله توسعه صنعت ریلی و اتصال دریای عمان به راه آهن سراسری بندر عباس-سرخس، احداث خط لوله های آب شیرین کن و انتقال آب به شرق کشور و همچنین احداث آزادراه چابهار به مشهد باعث پیشرفت، پذیرش جمعیت و اشتغال زیادی خواهد شد که امنیت ملی جمهوری اسلامی را ارتقا داده و تحول بزرگی را در شرق کشور به وجود خواهد آورد.

معادن، کشاورزی و ترانزیت از ظرفیت های شرق کشور

کریمی قدوسی، معادن فراوان و سرزمین های حاصلخیز را از ظرفیت های شرق کشور دانست که با احداث راه آهن چابهار-سرخس فعال خواهد شد.

وی درباره مهم ترین ظرفیت شرق کشور گفت: این منطقه نزدیک ترین راه دسترسی آسیای میانه به آب های آزاد و حتی اتصال به راه آهن چین است. چین با انعقاد یک قرارداد ۴۰ ساله به دنبال ایجاد بندر عظیم گوادر در پاکستان است تا بتواند از خاک خود به کشمیر، پاکستان و اقیانوس هند دسترسی پیدا کرده و راه تجاری خود را کوتاه کند.

کریمی قدوسی اظهار داشت: درآمد ترانزیت راه آهن چابهار-سرخس رقم بسیار زیادی است که می تواند برای تامین بودجه و توسعه عمران کشور مورد استفاده قرار گیرد.

تسهیل زیارت و تجارت با تکمیل راه‌آهن چابهار-سرخس

نماینده مشهد و کلات درباره مشارکت آستان قدس رضوی در راه آهن چابهار-سرخس گفت: اگر مجموعه آستان قدس به این جمع بندی برسد که احداث و سرمایه گذاری بخشی از این پروژه را در مقابل منافع بلند مدت و درآمدهای حاصل از ترانزیت کالا و حمل و نقل مسافر به عهده گیرد، در توسعه شرق کشور، توسعه معارف رضوی و سهولت رفت و آمد زائران و تاجران کشور ۱۲۰ میلیونی پاکستان و  کشورهای حوزه دریای عمان، اقیانوس هند و خلیج فارس بسیار موثر خواهد بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی در پاسخ به این که نمایندگان شرق کشور با توجه به اعلام آمادگی آستان قدس برای تامین مالی این خط ریلی چه اقداماتی انجام داده اند، گفت: دولت، خود به دنبال سرمایه گذار است و نیاز به حمایت و توصیه ما ندارد. به محض اعلام آمادگی آستان قدس نباید بیش از یک یا دو هفته بگذرد. لازم است پیش نویس تفاهم نامه امضا شود، تبدیل به قرارداد شده و یک اقدام عملی صورت گیرد.

اعلام آمادگی قرارگاه خاتم برای توسعه شرق کشور

وی در پایان گفت: ابرپیمانکاری به نام قرارگاه خاتم، هم برای انتقال آب شیرین و هم برای پروژه های دیگر در کمیسیون امنیت ملی اعلام آمادگی کرده است.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.