۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۶۵۲۴ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت کارشناس: حسین عطااللهی
۰

چین به منظور تسهیل و کاهش هزینه های معاملات یوآنی خود با سایر کشورها اقدام به راه اندازی نظام پرداخت بین المللی CIPS نموده است. این سیستم رقیبی قدرتمند برای سوئیفت محسوب می شود و توانسته بانک های بسیاری را جذب کند و بخش اعظمی از معاملات با شرکت های خارجی را بدون وابستگی به دلار آمریکا ساماندهی نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد چین در حال برداشتن گام هایی برای گسترش بازارهای مالی و بین المللی کردن یوآن خود است و تا کنون نتایج قابل توجهی را از تلاش های خود بدست آورده است. عضویت یوآن در کنار سایر ارزهای صندوق بین المللی پول یکی از این موفقیت هاست.

با توجه به افزایش نقش آفرینی یوآن در عرصه بین المللی، دولت چین اقداماتی را برای بهبود بیشتر اثرگذاری در جهان انجام داده است.

سیستم CIPS چین نظام پرداخت بدون نیاز به دلار

یکی از این اقدامات ایجاد فناوری ها و سیستم های جدید برای حمایت از مبادلات حجم بالای یوآنی است. به همین دلیل این کشور برنامه هایی برای توسعه یک نظام پرداخت بین المللی جدید را در دست اجرا و پیگیری دارد.

فاز اول نظام پرداخت بین المللی چین (CIPS) در اکتبر ۲۰۱۵ در شانگهای راه اندازی شد. شرکت های فعال در آسیا و اروپا می توانند نقل و انتقالات وجوه یوآنی به حساب های بانکی در چین را به وسیله سیستم CIPS انجام دهند.

عدم نیاز به سوئیفت با استفاده از نظام پرداخت چین

پیش از این معاملات این چنینی از کانال سیستم سوئیفت و از طریق حساب های بانکی فراساحلی (off-shore) که عمدتا در لندن و هنگ کنگ قرار داشتند، انجام می شد.

سیستم های پرداخت الکترونیکی کنونی جهان تحت سلطه و اختیار دلار آمریکا قرار دارد. اما CIPS می تواند یوآن را به عنوان یک نیروگاه ارزی بزرگ ارتقاء دهد. انتظار می رود سیستم تسویه ای جدید برای کسانی که خارج از چین تجارت می کنند و می خواهند وجوه یوآنی را به داخل منتقل کنند، هزینه های مبادلاتی پایینی داشته باشد.

استفاده مستقیم و غیرمستقیم ۱۹۵ بانک از CIPS

بانک مرکزی چین که سیستم ابتکاری CIPS را رهبری می کند به طور مستقیم با ۱۹ بانک چینی و خارجی و به طور غیرمستقیم با ۳۸  بانک چینی و ۱۳۸ بانک خارجی هماهنگ و در ارتباط است. در حال حاضر انتقال های وجه الکترونیکی از طریق دفتر شانگهای فقط در روزهای هفته از ساعت ۹ صبح تا ۸ بعد از ظهر انجام می شود.

یی گانگ، معاون بانک مرکزی چین گفته است که شاید با پیشرفت های فنی بیشتر، ما بتوانیم عملیات بیشتری در آینده به وسیله یوآن انجام دهیم و باید گفت که این افزایش در آینده اجتناب ناپذیر خواهد بود؛ چراکه بازارهای نوظهور از ارز جدید جهت به چالش کشیدن دلار استقبال می کنند تا مبادلات فرامرزی را ارزانتر انجام دهند.

اشتیاق کشورهای آمریکای لاتین به استفاده از یوآن

در حال حاضر کشورهای آمریکای لاتین با بدهی های هنگفتی در حال مبارزه هستند، زیرا ارزش دلار آمریکا در مقایسه با ارزهای منطقه ای دیگر همچنان در حال افزایش است. لذا چین می تواند با اقدامات خود اثرات منفی این اتفاق را کاهش دهد.

چین با برخی از کشورهای آمریکای لاتین پیمان پولی منعقد نموده است تا سرمایه گذاری و تجارت را بدون دلار و بوسیله ارزهای ملی انجام دهند. همچنین یک بانک تسویه یوآنی نیز در آمریکای جنوبی برای تسهیل تجارت راه اندازی کرده است.

کمک نظام پرداخت جدید چین به پیشرفت جاده ابریشم

شی جین پینگ در سال ۲۰۱۳ ایده راه اندازی پروژه جاده ابریشم را مطرح کرد و امیدوار است در قالب این پروژه تجارت بین المللی خود با کشورهای متعددی را افزایش دهد. این پروژه باعث تقویت همکاری های اقتصادی در زمینه های مختلف با اکثر مناطق آفریقا، آسیا و اروپا خواهد شد.

بنابراین نظام پرداخت CIPS می تواند در خلال این پروژه باعث بین المللی شدن یوآن شود و در عین حال هزینه ها و خطرات مالی را کاهش دهد و افزایش ادغام اقتصادی و تجاری را به همراه داشته باشد.

البته سیستم CIPS کاستی هایی نیز دارد؛ اما لازم به ذکر است که نظام ها و بازارهای مالی مشهور کنونی به یکباره پیشرفت نکرده اند. بنابراین چین نیز در اقدامات خود با امیدواری پیش می رود. باید در نظر داشت که CIPS می تواند فرصت های تجاری و سرمایه گذاری متعددی را برای شرکت های خارجی فراهم کند.

منبع: تلویزیون مرکزی چین



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.