۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۵۸۹۷ ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴ دسته: انرژی، صنعت برق کارشناس: احسان امیدی
۰

یکپارچه شدن شبکه برق در آمریکای مرکزی باعث مدیریت بهتر تولید برق و کنترل رشد سالانه اوج بار مصرفی، بدون نیاز به سرمایه گذاری های جدید در بخش تولید شده است. ایجاد یکپارچگی، قابلیت اطمینان شبکه قدرت در این کشورها را نیز بالا برده است.

به گزارش مسیر اقتصاد انرژی به طور کلی و برق خصوصا برای توسعه اقتصادی حیاتی هستند؛ چراکه فراهم بودن برق برای راه اندازی ماشین آلاتی که فرصت های درآمدزایی را برای کشورها ایجاد می کنند لازم و ضروری است.

سرمایه (چه داخلی و چه خارجی) در کشورهایی تجهیز می شود که دارای منابع مقرون به صرفه و قابل اعتماد برق برای کسب و کار باشند. از این رو سرمایه گذاری در منابع امن قابل اطمینان و مقرون به صرفه برق که مصرف بهینه آن را ازفایش می دهد، برای رشد اقتصادی پایدار لازم است.

رشد اقتصادی در آمریکای مرکزی طی بیست سال گذشته به سرعت افزایش یافته است. در حال حاضر، تولید ناخالص داخلی سرانه (GDP) برای شش کشور آمریکای مرکزی شامل کاستاریکا، السالوادور، گواتمالا، هندوراس، نیکاراگوئه و پاناما به ۳۶۰۰ دلار رسیده است. اما به طور قطع بدون یک شبکه برق به اندازه کافی قدرتمند، امکان تداوم این رشد اقتصادی فراهم نخواهد بود.

سهم کم بازارهای خصوصی در تولید برق

بازارهای خصوصی برق در کاستاریکا، السالوادور، گواتمالا، هندوراس، نیکاراگوئه و پاناما بزرگ نیستند و این شش کشور به طور کلی ۳۸ تراوات ساعت برق تولید می کنند که معادل ۷۰ درصد عرضه برق سالانه یک کشور متوسط در آمریکای لاتین است.

با این حال، بازارهای خصوصی برق در این ناحیه، از سیستم های یکپارچه تا  سیستم کاملا مجزا بسیار متفاوت هستند. همچنین بازارهای برق به میزان قابل ملاحظه ای در کیفیت خدمات خود و همچنین در میزان بهره وری در تولید و توزیع برق متفاوت هستند.

افزایش بهره وری و امنیت انرژی با یکپارچه سازی شبکه برق

تقسیم بازار برق به واحدهای کوچک، چالش هایی را برای برآوردن تقاضای رو به رشد برق ایجاد کرده بود و هزینه های تامین برق را افزایش داده بود. سیستم  SIEPAC در سال ۲۰۱۰، برق شش کشور مذکور را به یکدیگر وصل کرد و توانست تعدادی از مزایای مرتبط با آن از جمله  بهبود امنیت انرژی از طریق افزایش حاشیه ذخایر انرژی و همچنین افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها از طریق اقتصاد مقیاس را به ارمغان آورد.

با اجرایی شدن سیستم یکپارچه SIEPAC در کشورهای آمریکای مرکزی، بانک جهانی مطالعاتی را به منظور شناسایی و بررسی چالش های توسعه شبکه برق با قابلیت اطمینان بالا و مقرون به صرفه انجام داده است.

مزایای گسترده یکپارچه سازی شبکه برق نتیجه تحقیقات بانک جهانی

بر اساس مطالعات بانک جهانی یکپارچه شدن شبکه برق در آمریکای مرکزی باعث مدیریت بهتر تولید برق و کنترل رشد سالانه اوج بار مصرفی، بدون نیاز به سرمایه گذاری های جدید در بخش تولید شده است. همچین ایجاد یکپارچگی، قابلیت اطمینان شبکه قدرت در این کشورها را نیز بالا برده است.

همچنین به منظور پایداری دراز مدت توسعه شبکه برق در  این منطقه نیز بانک جهانی موانع پیش روی یکپارچه شدن شبکه برق را مشخص می کند و اقدامات لازم برای غلبه بر آنها را پیشنهاد می دهد.

سیاست گذران و سرمایه گذاران  این شش کشور امیدوارند که این مطالعات به ایجاد یک شبکه برق کارآمد و با قابلیت اطمینان بالا که پیش نیاز رشد اقتصادی پایدار است، بینجامد.

منبع: بانک جهانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.