۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۵۵۸۷ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶ دسته: انرژی
۰

با خروج آمریکا از برجام و قوت گرفتن تحریم دوباره خرید نفت ایران، کشورهای اروپایی، ژاپن و کره جنوبی در حال آماده سازی برای کاهش خرید از ایران هستند. عربستان و دیگر کشورهای اوپک این طرفیت را دارند که جای خالی ایران در بازار نفت خام را پر نمایند. با کاهش صادرات نفت ایران، شرکت های چینی به شرایط بهتری در خرید نفت از این کشور دست خواهند یافت.

به گزارش مسیر اقتصاد نشریه پلاتس در گزارشی تحریم نفت و میعانات گازی ایران را به نفع شرکت‌های چینی دانسته است. براساس این گزارش، انتظار می رود کشورهای کره جنوبی و ژاپن در اثر تحریم نفت ایران ، واردات خود را از این کشور کاهش دهند. این گزارش به نقل از یک منبع آگاه خبر داده که واردات کره جنوبی از کشورهای جایگزین ایران مثل روسیه و قزاقستان افزایش یافته است.

کاهش بالقوه سهم دو کشور مذکور، به معنای افزایش نفت و میعانات گازی در دسترس شرکت‌های چینی خواهد بود. چین در دوران تحریم واردکننده بزرگ نفت ایران باقی ماند و در هفت سال گذشته به طور متوسط روزانه ۴۳۱ تا ۶۲۷ هزار بشکه از نفت ایران وارد کرده است.

براساس گزارش پلاتس، اثر فوری تحریم آمریکا بر نفت ایران کمتر از ۲۰۰ هزار بشکه در روز و پس از شش ماه، کمتر از ۵۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود. اما بعد گذشت زمان طولانی ممکن است این تحریم‌ها به کاهش یک میلیون بشکه‌ای صادرات نفت ایران بیانجامد.

کاهش ۲۰۰ هزار بشکه‌ای صادرات نفت ایران، که محتمل است در نیمه اول ۲۰۱۹ محقق شود، به دلیل کاهش واردات ژاپن و کره جنوبی خواهد بود. انتظار می رود عربستان سعودی و کشورهای همراستا با آن در منطقه، این کاهش را جبران کنند.

براساس تخمین آژانس بین‌المللی انرژی، اوپک ظرفیت مازاد ۳.۴ میلیونی دارد که می‌تواند ظرف ۹۰ روز وارد بازار شود و برای مدتی طولانی پایدار باشد. تنها ظرفیت مازاد عربستان سعودی ۲.۲ میلیون بشکه در روز تخمین زده می‌شود. روسیه نیز می‌تواند تولید خود را ۱۰۰ الی ۱۵۰ هزار بشکه در روز طی یک ماه افزایش دهد.

از طرف دیگر تمایل پالایشگاه‌های اروپایی به نفت ترش عربستان سعودی و عراق افزایش یافته و آن ها اکنون برای تحریم ایران آماده می‌شوند. ایران در ماه آوریل ۳.۸۳ میلیون بشکه در روز نفت تولید و ۲.۴۵ میلیون بشکه در روز صادر کرد که سهم آسیا از آن ۱.۸۱ میلیون بشکه در روز بود.

منبع: پلاتس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.