۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۵۵۵۴ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت کارشناس: حسین عطااللهی
۰

در حال حاضر بانک های مختلف با راه اندازی نظام های پرداخت مبتنی بر بلاک چین، به دنبال کاهش هزینه ها و افزایش سرعت نقل و انتقال وجه برای مشتریان خود هستند؛ بانک «استانداردر» بریتانیا یکی از آخرین موارد آنهاست. شکل گیری و توسعه این قبیل نظام های پرداخت، به حذف انحصار سوئیفت در پیام رسانی مالی منجر خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد ظرفیت بلاک چین برای ایجاد انقلابی بزرگ در سیستم های پرداخت جهانی تصورات را در سال های اخیر عوض کرده است. در ماه گذشته «استانداردر» به اولین بانک انگلیسی تبدیل شد که از فناوری بلاک چین برای ایجاد یک سیستم خدمات پرداخت بین المللی استفاده می کند.

شکل گیری رقبای جدید برای سوئیفت

این سیستم پرداخت در حال حاضر برای انجام نقل و انتقالات وجه دو به دو میان حساب های موجود استانداردر در بانک های سایر کشورهایی از قبیل اسپانیا، برزیل، آمریکا و لهستان در دسترس است. این شیوه از پرداخت ۵۰ درصد از مبادلات استانداردر با این کشورها را پوشش می دهد. البته در ماه های آتی مسیرهای پرداختی جدیدی نیز اضافه خواهد شد.

در حالی که این شیوه از پرداخت ها به عنوان یک راهکار جدید توسعه داده شده است، اما این سوال وجود دارد که آیا بانک های دیگر نیز به سمت استفاده از راه حل بلاک چین برای انجام پرداخت های خود استفاده خواهند کرد؟

در حال حاضر بیشتر پرداخت های بین المللی از طریق سوئیفت انجام می شود. این شبکه ارتباطی توسط ۱۱ هزار مؤسسه مالی در جهان مورد استفاده قرار می گیرد. اما مسئله این است که انجام پرداخت توسط آن چندین روز به طول می انجامد. از طرفی هزینه های واسطه ای آن برای انتقال پرداخت ها بالاست.

حذف نقش بانک های واسط در نظام پرداخت مبتنی بر بلاک چین

یکی از مزایای اصلی فناوری بلاک چین سرعت بالای آن است. از آنجایی که این فناوری به صورت توزیع شده و مشترک در بانک های طرف مقابل نیز قرار دارد لذا برای انجام پرداخت ها نیاز به بانک های واسطه ای را از بین می برد. در نتیجه در بسیاری از موارد پرداخت ها بدون هزینه و در همان روز انجام می شود.

بانک استانداردر می گوید که سیستم جدیدش بسیار شفاف تر از سیستم های موجود است. به عنوان مثال سخنگوی بانک گفته است که زمانی که مشتریان می خواهند از طریق سوئیفت انتقال وجهی را به اسپانیا انجام دهند، آن ها نمی دانند که چه مقدار یورو منتقل خواهد شد، چون نرخ ارزها پس از ارسال پول تغییر می کنند.

اما در سیستم پرداخت جدید بانک استانداردر، مشتریان بلافاصله با ارسال پوند مقدار دقیق آن به یورو را نیر خواهند دانست، به این معنی که آن ها فورا از تمام اطلاعاتی که لازم دارند مطلع خواهند شد.

حذف نقش شخص ثالث در سیستم های پرداخت مبتنی بر بلاک چین

در سال گذشته سوئیفت با معرفی سوئیفتGPI، یک سیستم پرداخت بین المللی به روز شده که از شفافیت بیشتری نسبت به سویفت سنتی برخوردار است، به رقابت با بلاک چین پرداخت. این نسخه جدید در حال حاضر با استقبال بانک ها مواجه شده است و قسمتی از مبادلات بر بستر آن انجام می شود.

بر همین اساس برخی بر این عقیده اند که معرفی سوئیفت GPI ممکن است سرعت بانک ها در حرکت به سمت راه اندازی نسخه های مبتنی بر بلاک چین را با کندی مواجه کند.

اما اتفاق نظر کلی بر این است که سیستم های پرداخت مبتنی بر بلاک چین که در آینده طراحی خواهد شد به دلیل حذف نقش شخص ثالث رقبای جدی برای سوئیفت خواهند بود و در نهایت به طور کامل جایگزین آن خواهد شد.

پیشرفت های آتی با ازبین رفتن انحصار سوئیفت

استانداردر وعده داده است که در ماه های آینده با ارتقاء سیستم پرداخت مبتنی بر بلاک چین خود، پرداخت های بین المللی را با سرعتی بیشتر از سوئیفت انجام خواهد داد. پیش بینی ها بر این است که این قبیل راه حل ها توسط مشتریان بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت.

به طور کلی شکل گیری سیستم های پرداخت مبتنی بر بلاک چین باعث از بین رفتن انحصار سوئیفت در بازار سیستم های پرداختی خواهد شد و این رقابت پیشرفت های آتی را به دنبال خواهد داشت.

برگرفته از: پیمنت سورس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.