۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۴۴۰۳ ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: روح الله مهدوی
۰

هرچند اروپا به لحاظ سیاسی انگیزه‌هایی برای تداوم همکاری با ایران دارد، اما به لحاظ اقتصادی توان ایستادگی در برابر تصمیمات آمریکا در مورد تحریم‌های ایران را ندارد. کارشناسان عرصه تجارت بین الملل معتقدند تنها راه در امان ماندن شرکت های اروپایی از تحریم‌های آمریکا، توقف همکاری با ایران است.

به گزارش مسیر اقتصاد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته به وعده‌ی خود عمل کرد و با زیرپا گذاشتن وعده‌های آمریکا در برجام، از این توافق خارج شد. بر اساس گفته های رئیس جمهور آمریکا، قرار است این کشور در آینده نزدیک شدید‌ترین تحریم‌ های اقتصادی را علیه ایران اعمال نماید؛ اما در حقیقت اروپا و شرکت های اروپایی هستند که بیشترین هزینه را در این رابطه متحمل خواهند شد.

هدف آمریکا کنترل تمامی کشورهاست

جودیث لی، یک وکیل تجارت بین‌الملل در واشنگتن دی سی می‌گوید: آمریکا مستکبر بزرگی در سطح جهان است. ما نه تنها شرکت های آمریکایی را کنترل می‌کنیم، بلکه سعی می‌کنیم دیگر کشورها را نیز به کنترل خود درآوریم.

شرکت هایی که تحریم‌های ایران را نقض کنند، ممکن است از نظام مالی آمریکا اخراج ‌شوند و علاوه بر آن به تحمل تنبیهات دیگر نیز محکوم شوند.

به گفته‌ی لی اگر شما یک شرکت اروپایی باشید و بخواهید با ایران مراوده داشته باشید، باید خطر آن را نیز بپذیرید. ممکن است آمریکا به تنهایی علیه شما اقداماتی صورت دهد.

شرکت های اروپایی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیروی خواهند کرد

شرکت های چند ملیتی در روز چهارشنبه با یادداشتی هشدار آمیز مواجه شدند که از آن ها خواسته بود تصمیم جدید دولت آمریکا را مطالعه کنند و خود را با تمامی قوانین آن انطباق دهند.

فولکس واگن که از سال گذشته صادرات خودر به ایران را آغاز کرده است، اعلام نمود با دقت تحولات اقتصادی و سیاسی منطقه را زیر نظر دارد. ایرباس نیز که به مجوز فروش ۱۰۰ هواپیما به ایران نیاز دارد اعلام کرد اعلامیه‌ی کاخ سفید را به دقت بررسی می‌کند. هر دو شرکت تاکید کردند که خود را با قوانین آمریکا درباره‌ی تحریم‌های ایران، انطباق خواهند داد. این بدان معنی است که شرکت های مطرح اروپایی، که تبادلات گسترده ای با آمریکا دارند، از تحریم های این کشور علیه ایران پیروی خواهند کرد.

زیان چندین میلیارد دلاری اروپا بر اثر تحریم ایران

صادرات اروپا به ایران پس از برداشتن تحریم‌ها در سال ۲۰۱۵ تا کنون ۶۶ درصد رشد داشته است و به مبلغ ۱۳ میلیارد دلار رسیده است. این مبلغ صد برابر بیشتر از صادرات آمریکا به ایران است.

شرکت فرانسوی توتال با امضای قرارداد ۲ میلیارد دلاری توسعه‌ی میدان گازی پارس جنوبی در سال گذشته دستاورد بزرگی داشت که اکنون بهره برداری از آن در گرو تصمیمات آمریکا است. روند تجارت ایران و اروپا به نحوی است که اگر شرکت های اروپایی بخواهند به سرعت به آن پایان دهند، از نظر اقتصادی میلیاردها دلار متضرر خواهند شد.

اروپا راهکار مناسبی برای دور زدن تحریم های آمریکا ندارد

مقامات اروپایی در روز چهارشنبه اعلام کردند که توافقنامه هسته‌ای ایران و منافع اقتصادی آن باید ادامه پیدا کند. آن ها معتقدند اروپا می‌تواند از « قانون مسدود سازی» برای مقابله با تحریم‌های آمریکا و ادامه‌ی تجارت با ایران استفاده کنند. این قانون برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ معرفی شد و هدف از آن حفاظت از تجارت اروپا با کوبا بود.

اما به گفته‌ی توماس گراتووسکی کارشناس مسائل ایران در یک شرکت مشاوره‌ای جهانی، هیچ کس در اروپا نسبت به تاثیر این قانون در ادامه‌ی تجارت با ایران اطمینان ندارد. ارزش عملی این قانون، احتمالا بسیار کمتر از ارزش نمادین آن باشد.

لی وکیل تجارت بین الملل در این رابطه گفت: اروپا هنوز هم می‌تواند روی قانون مسدود سازی مانور دهد اما باید توجه داشت که تصمیمات اروپا در مورد ایران را باید در کنار خطر آسیب دیدن روابط تجاری آمریکا-اروپا ارزیابی کرد. ممکن است تبعات اجرای این قانون گسترده باشد.

تنها راه در امان ماندن از تحریم های آمریکا، قطع همکاری با ایران است

ریچارد گرنل سفیر آمریکا در آلمان صراحتا گفت: شرکت های آلمانی باید فورا تعاملات خود را با ایران کاهش دهند.

کارشناسان معتقدند که تنها گزینه‌ی قابل اعتماد برای در امان ماندن شرکتهای اروپایی از تحریم‌های آمریکا، توقف همکاری با ایران است.

کارشناسان می‌گویند شرکت های اروپای برای ادامه‌ی تجارت با ایران راه غیر معمول و دشواری پیش روی دارند که طی آن بسیاری از آن ها در یک برزخ قانونی قرار خواهند گرفت.

 

منبع: سی‌ان‌ان