۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۴۲۱۵ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۳ دسته: انرژی، تعرفه گذاری انرژی کارشناس: احسان امیدی
۱

نظام قیمت گذاری برق در کشور فرانسه، با هدف صرفه جویی در ساعت های اوج مصرف تعیین شده است. بر این اساس روزهای سال به سه دسته آبی، سفید و قرمز تقسیم بندی شده اند و قیمت برق متناسب با میزان تقاضای برق تعیین می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد فرانسه بزرگترین تولیدکننده برق در بین کشورهای اروپایی است. در این کشور نوع خاصی از تعرفه گذاری برق به نام تعرفه تمپو (Tempo) اعمال می شود که مشترکین خانگی و تجاری کوچک می توانند بر اساس آن با شرکت های تامین برق قرارداد امضا کنند.

تعرفه گذاری تمپو، یک نظام قیمت گذاری نسبتا پیچیده است که شش نرخ مختلف از قیمت برق را در زمان های مختلف ارائه می دهد. بر اساس تعرفه تمپو قیمت برق با توجه به شرایط آب و هوایی، مناسبت های روزهای سال و ساعت های شبانه روز تعیین می شود.

تعرفه گذاری هوشمندانه برق با توجه به تقاضای روزانه و ساعتی

در تعرفه گذاری تمپو به طور کلی سه رنگ وجود دارد: آبی، سفید و قرمز که به ترتیب نشان دهنده قیمت پایین، متوسط ​​و بالا هستند؛ در ادامه شرکت تامین کننده برق فرانسه eDF[۱]، رنگ روزهای مختلف سال را مشخص می کند.

رنگ هر روز بر اساس پیش بینی تقاضای برق برای آن روز مشخص می شود که میزان تقاضا عمدتا توسط آب و هوا تحت تأثیر قرار می گیرد. همچنین امکان دارد که اپراتور شبکه انتقال فرانسه، در صورت بروز اتفاقات خاص در شبکه برق، رنگ روز را تغییر دهد.

علاوه بر رنگ خاص در هر روز، ساعات هر روز نیز تقسیم بندی ویژه ای دارد که شامل سه دسته ساعت اوج بار، ساعت عادی یا میان باری و ساعت کم باری می شود.

قواعد تعرفه تمپو در قیمت گذاری برق فرانسه

در تعیین قیمت برق بر اساس تعرفه تمپو موارد زیر از سوی شرکت تأمین کننده برق رعایت می شود:

  • سال تمپو در اول سپتامبر شروع می شود؛
  • روز تمپو در ۶ صبح شروع می شود؛
  • تعداد روزها در هر سال از هر رنگ ثابت است – ۳۰۰ روز آبی، ۴۳ روز سفید و ۲۲ روز قرمز وجود دارد؛
  • یکشنبه همیشه یک روز آبی است
  • روزهای قرمز نمی توانند در تعطیلات یا آخر هفته یا بیش از پنج روز کاری در یک ردیف قرار بگیرند.

در روزهای آبی، قیمت برق به مراتب کمتر از سایر روز هاست، در روز هایی سفید قیمت متعادل تر است و در روزهای قرمز قیمت بسیار بالا است و تا ۹ برابر قیمت در روزهای آبی نیز می رسد. به طور معمول سردترین روزهای زمستان روزهای قرمز را تشکیل می دهند.

تعیین قیمت برق متناسب با تقاضا و افزایش آن در زمان اوج بار موجب می شود که مردم به مصرف کمتر در این زمان ها تشویق شوند.

در شکل زیر قیمت گذاری برق بر اساس سه رنگ آبی، سفید و قرمز در نظام قیمت گذاری تمپو نشان داده شده است.

 

همانطور که در شکل بالا مشخص است، قیمتگذاری در هرسه روز با رنگ های آبی، سفید و قرمز برای ساعات کم باری و اوج بار متفاوت است. بر این اساس قیمت در روزهای قرمز و در ساعات اوج مصرف به بالاترین میزان خود معادل بیش از ۳۵ یورو به ازای هر کیلووات ساعت میرسد؛ و در روزهای آبی و در ساعات شبانه نیز قیمت برق به کمترین میزان معادل حدود ۳ یورو به ازای هرکیلووات ساعت می رسد.

منبع:www.ieadsm.org

پی نوشت:

[۱] الکتریسیته دو فرانس، (به فرانسوی: Électricité de Franceبه معنی برق فرانسه) یا eDF دومین شرکت بزرگ برق در جهان است، که دفتر مرکزی آن، در شهر پاریس قرار دارد.این شرکت، در سال ۲۰۱۶ معادل ۷۱.۲ € میلیارد یورو درآمد کسب نمود و با ظرفیت تولید بیش از ۱۲۰٫۰۰۰ مگاوات، ، بزرگترین تولیدکننده برق در جهان است. این شرکت فرانسوی، در سال  ۲۰۱۱بیش از ۲۲٪ درصد از برق مورد نیاز اتحادیه اروپا را، تأمین نمود.

  1. با تشکر از مطلب مفیدتون و اینکه منبع مطلب رو هم ذکر کردین. بنده دانشجو هستم و منابع اصلی مطالب برام خیلی مهم هستن . کلی در این مورد تحقیق کردم غافل از اینکه یه سرچ فارسی بزنم تا اینکه با اینکار سایت شما رو پیدا کردم و شما منو با این پستتون نجات دادین

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.