۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۴۰۹۹ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸ دسته: کشاورزی
۰

علی ساری نماینده مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عواقب زیست محیطی سدسازی و انتقال آب در کشور گفت: وزارت امور خارجه در بحث دیپلماسی آب ضعیف عمل کرده و تاکنون نتوانسته مذاکرات خوبی برای بازپس گیری حقابه سیستان از هیرمند داشته باشد.

علی ساری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم اهواز در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص وضعیت مدیریت منابع آبی گفت: نه تنها ایران بلکه تمام کشورهای خاورمیانه با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می کنند.

سدسازی بی رویه و انتقال آب، بلای خانمان سوز محیط زیست کشور

وی افزود: علاوه بر مشکل کم آبی، کشور به دلیل سدسازی های بی رویه و انتقال آب از یک حوضه آبریز به حوضه ای دیگر با مشکلات عدیده زیست محیطی روبرو شده و فرسایش شدید خاک را به همراه داشته است.

نماینده مردم  خوزستان در مجلس شورای اسلامی گفت: از طرف دیگر بروز برخی از سیلاب ها توانسته میزان کمی از ظرفیت آب پشت سدها را افزایش دهد ولی همچنان مشکل کمبود آب پشت سدها به ظرفیت خود باقی است، به همین دلیل می توان گفت امسال با کمبود آب در برخی از مناطق کشور مثل مناطق مرکزی روبرو خواهیم بود.

با احداث آب شیرین کن می توان آب شرب مناطق مرکزی را تامین کرد

ساری در خصوص انتقال آب به این مناطق افزود: در سطح کلان اراده‌ای برای تأمین آب فلات مرکزی وجود دارد که حاضر است این پروژه را حتی به قیمت نابودی محیط زیست دیگر استان‌ها به سرانجام برساند، این در حالی است که می توان به راحتی از طریق شیرین کردن آب دریای عمان و خلیج فارس مصرف شرب این مناطق را تامین کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید حقابه های مرزی خود را از افغانستان پس بگیریم، گفت: متاسفانه علاوه بر انتقال آب در داخل کشور، در استان‌های مرزی این آب به کشورهای دیگر نیز جابجا می شود به همین دلیل اعتبارات خوبی دولت برای جلوگیری از این امر اختصاص داده است.

وی در پایان افزود: دیپلماسی آب کشور بسیار ضعیف است به طوری که کوچکترین اظهار نظری از وزارت امور خارجه راجع به این موارد نمی بینیم البته آن‌ها به این دلیل اعتراضی به افغانستان در مجامع بین المللی نمی کنند که خودشان در کشور در قضیه انتقال آب و سدسازی های غیرکارشناسانه به شدت جلو رفته اند و سدهایی برای جلوگیری از انتقال آب به دیگر کشورها احداث کرده اند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.