۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۳۳۷۶ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت کارشناس: حسین عطااللهی
۰

کاستی های متعدد سوئیفت و استفاده ابزاری از آن توسط آمریکا، کشورها و مؤسسات مالی را بر آن داشته است که به وسیله فناوری بلاک چین جایگزینی برای این پیام رسان انحصاری طراحی نمایند. اقتصاد جهانی در حال حرکت به سمت یک اقتصاد غیرمتمرکز بر بستر بلاک چین است که از سرعت و امنیت بالاتری در مبادلات برخوردار خواهد بود.

به گزارش مسیر اقتصاد سوئیفت یک نظام پیام رسانی در مبادلات مالی است که سهمی قابل توجه در مبادلات جهانی را به خود اختصاص داده است. این نظام پیام رسان از زمان ایجاد در سال ۱۹۷۱ تاکنون مورد استفاده بانک ها و مؤسسات مالی بیش از ۲۰۰ کشور جهان قرار گرفته است.

اما امروزه با شکل گیری زمینه هایی از قبیل ظهور فناوری های جدید و از طرفی کاستی های سوئیفت، پیش شرط های انتقال به یک پیام رسان جایگزین فراهم شده است.

کاستی های متعدد سوئیفت

کاستی های سوئیفت مسائل مختلفی را شامل می شود که از گذشته تاکنون مشاهده شده است و کشورهای مختلف را دچار مشکل کرده است. مسائلی از قبیل ناپدید شدن و سرقت وجه نقد برخی از بانک ها، محرز شدن جاسوسی نهادهای امنیتی کشور آمریکا از داده های سوئیفت، تحریم یا تهدید به تحریم کشورها، روند طولانی مدت پیام رسانی معاملات،  هزینه بالای معاملات، نیاز به انبوهی از مستندسازی معاملات و دیگر مواردی از این دست مشکلات اصلی نظام پیام رسان سوئیفت است.

در همین راستا و به دنبال مشکلات سوئیفت، کشورهایی از قبیل کوبا، ایران، نیکاراگوئه، ونزوئلا، بولیوی و اکوادور نظام های جایگزین سوئیفت را جهت انجام قسمتی از مبادلات داخلی خود راه اندازی نموده اند. همچنین کشورهایی از قبیل روسیه و چین نیز نظام های جایگزین سوئیفت را جهت انجام قسمتی از مبادلات بین المللی خود راه اندازی نموده اند.

بلاک چین جبران کننده کاستی ها و مشکلات سوئیفت

اما یکی از جایگزین های اساسی سوئیفت ظهور پیام رسان های مالی بر بستر فناوری بلاک چین است که تاکنون آزمایش های متعددی در این راستا توسط کشورها و مؤسسات مختلف صورت گرفته است.

ویژگی هایی که برای پیام رسان مالی مبتنی بر بلاک چین عنوان می شود امنیت بالا در مقابل جاسوسی، حذف واسطه های غیر ضروری از مسیر معاملات، انجام عملیات و خدمات دهی بدون نیاز به حضور شخص ثالث ناظر و حاکم و قابلیت تغییر مقیاس سیستم را شامل می شود.

قابلیت های پیام رسان های مالی مبتنی بر بلاک چین طیف وسیعی از خدمات را شامل می شود که پیام رسان سوئیفت در ارائه آن ها موفق نبوده و یا ضعیف عمل کرده است. به عنوان نمونه ای از این قابلیت ها می توان به معاملات دو به دو، استفاده مستقیم از ارزهای ملی در انجام پرداخت و تسویه مبادلات و خدمات مالی متعدد دیگر اشاره کرد.

در حال حاضر برخی بانک های بزرگ و همچنین کشورهای مختلفی در حال طرح ریزی راه اندازی پیام رسان مالی مبتنی بر بلاک چین جهت انجام معاملات تجاری و مالی در عرصه بین المللی هستند. به عنوان نمونه می توان به توافقنامه امضا شده میان ۲۲ کشور اروپایی جهت راه اندازی بلاک چین اروپایی میان خود اشاره کرد.

استفاده ابزاری از سوئیفت چالش بزرگ ادامه حیات آن در آینده

تهدید کشورها به قطع سوئیفت که بالاجبار توسط آمریکا و اتحادیه اروپا صورت می گیرد، به چالش بزرگی برای آینده و حیات سوئیفت تبدیل شده است. شرکت هایی از قبیل سوئیفت شرکت های فراملیتی هستند که علاقه مند به حفظ مرکزیت(انحصار) و درآمدهای خود هستند.

بنابراین نه تنها قطع دسترسی کشورها به سوئیفت به دلیل کاهش مشتریان، کاهش درآمد را به دنبال خواهد داشت، بلکه شهرت این پیام رسان در بلندمدت نیز دچار خدشه خواهد شد. اگر کشور دیگری بتواند با راه اندازی یک پیام رسان جایگزین بر فعالیت و شهرت جهانی سوئیفت اثر بگذارد، این اقدام به یک سیگنال منفی علیه سوئیفت در کل جهان تبدیل خواهد شد.

از بین رفتن تمرکز انحصاری اقتصاد جهان با فراگیرشدن بلاک چین

علاوه بر این مسئله همکاری های مخفیانه سوئیفت با سازمان های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا هنوز فراموش نشده است و نفوذ آمریکا در تجارت بین المللی و لابی گری های آن به طور کامل برای همگان آشکار است.

نکته دیگر اینکه فقط راه اندازی پیام رسان های مالی مبتنی بر بلاک چین عامل شکسته شدن انحصار سوئیفت نیست. بلکه کشورهایی از قبیل ونزئلا که تحت تحریم های آمریکا قرار گرفته اند اقدام به راه اندازی ارز دیجیتالی دولتی جهت انجام مبادلات نفتی خود بدون نیاز به دلار و پیام رسان سوئیفت نموده اند.

اقتصاد جهانی در حال حرکت به سمت یک اقتصاد غیرمتمرکز بر بستر بلاک چین است. در این اقتصاد جدید غیرمتمرکز، اقتصادهای بزرگی از قبیل آمریکا مزایای مرکزیت اقتصادی جهان را از دست خواهند داد. در همین راستا موفقیت کشورهایی از قبیل ونزوئلا مسیر موفقیت سایر کشورها را نیز واضح تر خواهد کرد.

منبع: blockchain.ru



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.