۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۲۷۳۴ ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۴ دسته: انرژی، تعرفه گذاری انرژی کارشناس: احسان امیدی
۰

در آمریکا قیمت برق مشترکین علاوه بر میزان کل مصرف، با شدت مصرف برق نیز متناسب است؛ این سیاست موجب می‌شود مشترکینی که در زمان کوتاه تر برق بیشتری مصرف می کنند و بار زیادی به شبکه برق تحمیل می کنند، هزینه برق بیشتری نیز پرداخت نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد اطلاع از نحوه محاسبه قیمت برق، به منظور مدیریت بهتر و یا احیانا کاهش هزینه ها، اقدامی ضروری از سوی مشترکین است. در این صورت آن ها می توانند رفتارهای مصرفی خود را مدیریت کنند تا هزینه های کمتری را بپردازند. در آمریکا هزینه برق که توسط مشترکین پرداخت می شود، به طور معمول بر اساس دو پارامتر محاسبه می شود:

۱- کل میزان مصرف برق یک مشترک در طول یک دوره زمانی که قبض برق برای آن دوره صادر می شود(به طور معمول یک ماه)

۲- بالاترین شدت مصرف برق توسط یک مشترک در طول یک دوره (بیشترین میزانی که حداقل ۱۵ دقیقه در دوره زمانی که قبض برق در آن صادر می شود ادامه داشته است)

چه تفاوتی بین میزان مصرف و میزان شدت مصرف برق وجود دارد؟

اجازه بدهید برای پاسخ به این پرسش از رانندگی به عنوان یک مثال کمک بگیریم. میزان مصرف برق درست شبیه عددی است که در کیلومتر شمار خودوری شما ثبت می شود و به شما می گوید که چه میزان رانندگی کرده اید. اما بالاترین شدت مصرف برق درست مانند عددی است که سرعت سنج خودروی شما نشان می دهد.

هزینه های مصرف برق و شدت مصرف برق هرکدام بخشی از هزینه هایی را شامل می شوند که در قبوض برق منعکس می شود. در مورد مشترکین خانگی ممکن است این دو هزینه در قبوض برق از هم تکفیک نشوند، اما برای مشترکین تجاری و صنعتی، به دلیل اختلاف زیاد این دو هزینه برای آن ها، اغلب هزینه مصرف برق  و هزینه شدت مصرف برق از یکدیگر تفکیک می شوند.

شبکه ملی برق آمریکا در این خصوص می گوید: مصرف کنندگان تجاری و صنعتی به مقدار زیادی برق در زمان های مشخصی و به طور مداوم نیاز دارند. نمی توان برق را در مقیاس های بزرگ ذخیره کرد تا در ساعات کم باری شبکه، برق مازاد مورد نیاز این مشترکین را تولید و ذخیره کرد و در زمان اوج مصرف، برق ذخیره شده را به آنها تحویل داد. از این رو پاسخگویی به نیاز این مشترکین مستلزم آماده به کار بودن مداوم تجهیزات گران قیمت شبکه برق است. بنابراین از این مشترکین هزینه بیشتری در خصوص شدت مصرف برق دریافت می شود.

افزایش هزینه مشترکین در صورت بیشتر بودن شدت مصرف

مصرف برق با واحد کیلووات ساعت (کیلووات ساعت) و شدت مصرف برق با واحد کیلووات (کیلو وات) اندازه گیری می شود. هزینه مصرف برق به ازای هر کیلووات ساعت ۰.۴۷۳ دلار و هزینه شدت مصرف برق به ازای هر کیلووات ۲.۷۹ دلار در نظر گرفته شده است. توجه به مثالی که در جدول زیر آمده است برای درک تفاوت میان هزینه مصرف و هزینه شدت مصرف برق، مفید است.

شدت مصرف برق(kW) مدت زمان

(ساعت h)

کل مصرف برق (kWh) هزینه شدت مصرف برق (دلار) هزینه مصرف برق (دلار) مجموع هزینه برق (دلار)
مشترک A ۵۰ ۱۰۰ ۵۰۰۰ ۱۳۹۵۰۰ ۲۱۸۵۰۰ ۳۵۸۰۰۰
مشترک B ۵ ۱۰۰۰ ۵۰۰۰ ۱۳۹۵۰ ۲۱۸۵۰۰ ۲۳۲۴۵۰

جدول فوق به خوبی نشان می دهد که وقتی که شدت مصرف برق بالاتر باشد، حتی برای برای یک دوره زمانی کوتاهتر، هزینه برق بالاتر از زمانی است که همان مقدار انرژی برق، در طول دوره زمانی طولانی تر  و با شدت کمتری مصرف می شود.

همانطور که می بینید هزینه ی مصرف برق، به دلیل مصرف برق یکسان بین دو مشترک ثابت  باقی می ماند، اما هزینه های کل هر یک از آن ها به دلیل تفاوت در  هزینه های شدت مصرف برق، متفاوت است.

در آمریکا با توجه به ساختار قیمت گذاری برق، هزینه شدت مصرف  برق می تواند تا ۳۰ درصد از هزینه قبض برق یک مشترک را به خود اختصاص دهد. بنابراین مهم است که با چه شدتی برق مصرف می کنید.

منبع: www.energysmart.enernoc.com



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.